کد خبر: ۱۱۷۱۲۷
۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱

اثر سود ماه شمار و گزارشهای ۹ ماهه بر بورس+پیش بینی تحولات جهانی
یک کارگزار بورس مطرح کرد:

اثر سود ماه شمار و گزارشهای ۹ ماهه بر بورس+پیش بینی تحولات جهانی

مدیرعامل کارگزاری بانک دی ضمن اشاره به اثر سیاست سود ماه شمار و انتشار گزارش های ۹ ماهه شرکت ها بر صنایع بورسی،تحولات بازارهای جهانی و مسیر نفت و سایرکامودیتی ها را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سنا،فردین آقا بزرگی با اشاره به روند مثبت شاخص در هفته گذشته و اثر گزارش های ۹ ماهه و متغیرهای فعلی بر بازار سرمایه گفت: یکی از مولفه های اثر گذاری که بر بازار سهام سایه خواهد داشت، تغییر در نحوه پرداخت سود سپرده های بانکی است.

وی افزود: همزمان با اصلاح روند پرداخت سود بانکی، شاهد تقویت قیمت نفت و کامودیتی ها نیز هستیم .بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول مبنی بر اعلام قیمت متوسط بیش از ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت، این کامودیتی مهم و اثرگذار نیز در حال اصلاح قیمتی است. از این رو رویکردهای تحلیلی افول و نزول در بازارهای سرمایه گذاری در حال بازنگری است و همچنان بازار سرمایه  به عنوان یکی از گزینه های مهم نقدشوندگی مطرح است.

این کارگزار بورس قانونمندی را حسن اول بازار سرمایه در بین بازارهای سرمایه پذیر دانست و گفت: نوسان جزو ذات و مقتضیات بازار سرمایه است و همواره بعد از یک بازدهی مثبت، خریدارانی که در قیمت های مناسب اقدام به خرید کرده اند به منظور شناسایی سود اقدام به فروش مقطعی می کنند و این امر موجب کندی رشد شاخص در برخی موارد می شود. اما این به منزله قطع شدن و عدم تداوم روند صعودی بورس نیست.

آقابزرگی با اشاره به اثر مسائل سیاسی و تهدید های مختلف بر بازارها بخصوص بازار حساس سهام ادامه داد: تعدد تهدیدها باعث خو گرفتن بازار سرمایه و سبب شده تا سرمایه گذاران تحلیل ها را متناسب با این شرایط انجام دهند. بنابراین با این نوع تهدیدها دیگر بازار دچار نوسان شدید قیمتی نمی شود.

اثر مثبت سود ماه شمار بر بورس

وی اثر تصمیم اخیر بانک مرکزی بر ماه شمار شدن سود سپرده ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با فرض ثابت بودن همه شرایط اعم از بحث های سیاسی یا مولفه های اثرگذار اقتصادی با قاطعیت می توان گفت بعد گذر از مقطع یک بهمن و اجرای ماه شمار شدن سود مسلما شاهد اولین واکنش مثبت و اثر مناسب این سیاست بر بورس خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی افزود: این اتفاق در حالی رخ می دهد که تجربه گذشته نیز بر رونق بورس در مواقع تغییر در نظام بازار پول و اجرای سیاست های مختلف در اعطای سود سپرده یا در نحوه توزیع این سودها اعم از روزشمار یا ماهانه بوده است. به همین سبب از نظر تحلیل تکنیکال نیز این مقطع  بسیار حساس و تاثیرگذار است.

آقابزرگی انتشار گزارش های ۹ ماهه شرکت ها را نیز بر ایجاد رونق در صنایع بورسی در شرایط کنونی موثر خواند و تاکید کرد: برخی از این گزارش ها به دلیل عواملی همچون بحث تغییر تسعیر نرخ ارز از مبادله ای به نیمایی در انتظار تاثیر مثبت هستند که این امر بر جذابیت این صنایع در بورس می افزاید و انتظار می رود به مرور زمان تا پایان سال زمینه موثری برای تداوم افزایش شاخص را ایجاد کند.

چشم اندازهای مثبت جهانی بازار نفت

وی در پیش بینی تحولات بازارهای جهانی و مسیر پیش روی نفت و سایرکامودیتی ها گفت: نفت برنت با رشدی قابل توجه تا دامنه ۶۰ دلار رفته و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز برآورد کرده اند قیمت آن برای ۲۰۱۹ برابر با ۷۰ دلار خواهد بود. یعنی چشم انداز کارشناسان و صاحب نظران این حوزه دال بر افزایش قیمت است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر جنگ های تجاری بین آمریکا با چین و اتحادیه اروپا گفت: بی شک رقابت ها و جنگ های اقتصادی فعلی تاثیر خود را بر بر بازارها گذاشته و با گذر از این مقطع در ادامه سال ۲۰۱۹ حتی اگر نخواهیم خیلی خوشبینانه اظهار نظر کنیم، باید بگوییم قیمت ها نقاط کف و حداقلی را دیده اند و می توانند با شیب متوسط روبه رو بالا حرکت کنند و بازگشت به آن نرخ ها تا حدی با ضرائب و احتمالات کمتری توام است. بر همین اساس این بازارها مثبت پیش بینی می شوند و بورس نیز موثر از آنها به رشد را ادامه خواهد داد.

آقابزرگی با تاکید بر اثرگذاری سریع افزایش قیمت های جهانی بر بورس گفت: این تاثیرات برخی مواقع حتی به سرعت و نادرست رخ می دهد. مثلا قیمت سهام و صنایع بلافاصله در کوتاه مدت از نظر افزایشی و کاهشی از قیمت های جهانی تبعیت می کند، در حالی که به سرعت نمی توانیم این تاثیرات را تحلیل کنیم. به همین دلیل برای دیدن تاثیر این نوسانات باید منتظر اثر میان و بلند مدت بر بازارهای جهانی و داخلی و بورس ایران باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ