کد خبر: ۱۱۷۱۷۸
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳

۳ دلیل کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به روایت معاون وزیر صنعت

۳ دلیل کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به روایت معاون وزیر صنعت

معاون وزیر صنعت ضمن اعلام دلایل کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران طی آذر ماه پیش بینی کرد: در ماه‌های پایانی سال مجددا آمارهای مناسبی را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا مودودی درخصوص علل کاهش صادرات و افت صادرات غیرنفتی در آذرماه به نسبت ماه‌های قبل به تسنیم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین عامل در کاهش آمار صادرات موثر هستند و یکی از اصلی‌ترین عوامل آن این است که در آذر و دی ماه قیمت پایه گمرکی نزدیک به 500 قلم کالا اصلاح شده است. بنابراین کاهش ارزش پایه گمرکی این اقلام در آمارها تاثیر داشته است.

وی افزود: علاوه بر این طی 8 ماهه سال جاری، شاهد رشد جهشی صادرات به کشورهای هدف در بسیاری از اقلام و گروه‌های کالایی بودیم مثلا در 7 ماهه شتاب صادرات به عراق به 66 درصد رسید،این شتاب ممکن است در مقطعی باعث افت صادرات در ماه‌های اخیر شده باشد چراکه به هر حال بازار این کشورها هم تا اندازه‌ خاصی کشش دارند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افت صادرات ادامه‌دار نخواهد بود،گفت: این کاهش صادرات به صورت مقطعی است و بعید می‌دانیم در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد و در ماه‌های پایانی سال مجددا آمارهای خوبی را در بخش صادرات تجربه خواهیم کرد.همچنین در شرایط فعلی، تجارت با بسیاری از کشورهایی که در فاصله دورتری از مرزها قرار دارند با مشکلات حمل و نقل مواجه بود چراکه به هرحال کشتیرانی‌ها با فشارهایی مواجه هستند که این امر نیز در کاهش آمار اخیر صادرات بدون تاثیر نیست.

مودودی گفت: به هرحال زیرساخت‌های تجارت خارجی مبتنی بر اینترنت، جی‌پی‌اس، سوئیفت، دلار و موارد دیگری است که متاسفانه سوئیچ آن‌ها در دست آمریکایی‌ها است مثلا وقتی صحبت از جی‌پی‌اس می‌شود این بدان معناست که آمریکا با تحت اختیار داشتن کنترل جی‌پی‌اس، امکان رصد و شناسایی کشتی‌ها و شناورهایی که با ایران همکاری می‌کنند را دارد و با اخطار آنها را تحت فشار قرار می‌دهد یا مثلا همکاری شرکت‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی در بستر سوئیفت، هشدار آمریکایی‌ها را برای طرف‌های مقابل به همراه دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ