کد خبر: ۱۱۷۱۸۱
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳

دو دلیل افزایش دلار و پیش‌بینی کاهش تا کانال ۱۰ هزار تومان / نکته منفیSPV
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران وچین مطرح کرد:

دو دلیل افزایش دلار و پیش‌بینی کاهش تا کانال ۱۰ هزار تومان / نکته منفیSPV

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به نکته ای منفی در ساز و کار مالی ایران و اروپا، دو دلیل افزایش قیمت دلار را اعلام و پیش بینی کرد بعد از راه اندازی اینستکس به کانال ۱۰ هزار تومان برگردد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مجیدرضا حریری درباره سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX به ایبنا گفت: هر نوع گشایش و رخنه ای در دیوار تحریمی که دونالد ترامپ برای ایران طراحی کرده یک موفقیت محسوب می شود.

وی با اشاره به مسائل واقعی تجاری، مشکلات داد و ستدها و نقل و انتقالات بانکی گفت: این ساز و کار از نظر روانی نیز بر بازار تاثیر مثبت خواهد گذاشت.فرایند تعریف شده که بیشتر نوعی شرکت حسابداری و هابی برای تسویه و مبادله است، حتی اگر بخواهد در سطح غذا و داور با ایران کار کند، گامی به جلو محسوب می شود زیرا کشورهای اروپایی طی هشت ماه گذشته حتی یک قدم در این راستا برنداشته بودند.

این عضو اتاق بازرگانی، اعلامیه ثبت اینستکس در فرانسه را سیاسی توصیف کرد و افزود: از نظر تکنیکال، راه های قابلیت تعمیم این ساز و کار به سایر صندوق های اختصاصی دیگر کشورها وجود دارد.اگر بتوانیم حلقه ای از صندوق های اختصاصی دیگر کشورها به ساز و کار اروپا تشکیل دهیم به طور حتم شرایط نسبت به چند ماه اخیر بسیار بهتر خواهد شد.

حریری با طرح سوال چگونگی تجارت کالاهای تحت تحریم یکجانبه آمریکا با این ساز و کار گفت: انتظار اصلی این بود که اروپایی ها به صراحت موضع را درباره تجارت کالاهایی که مشمول تحریم آمریکا هستند، اعلام کنند. اگر با این ساز و کار نیز نتوان تحریم آمریکا را دور زد، نکته ای منفی خواهد بود زیرا که در نهایت در تامین کالا و مواد مورد نیاز به مشکل می خوریم.

وی ادامه داد: بازار ارز طی ماه های گذشته علاوه بر شرایط و مشکلات ساختاری و قدیمی اقتصادی، تحت تاثیر فضای روانی نیز بوده و در صورتی که به درستی مدیریت شود، راه اندازی این ساز و کار اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت.بانک مرکزی در ماه های گذشته و از زمان ریاست عبدالناصر همتی نشان داده به راحتی می تواند بر موج های مثبت سوار شود و این بار هم می تواند هوشیارانه تر از قبل سوار بر این موج شود.

حریری گفت: دلار در ۱.۵ ماه گذشته در کانال ۱۰ هزار تومانی ثبات داشت ولی به دلیل تعلل اروپایی ها جهت راه اندازی این ساز و کار مالی و تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF افزایش یافت. امید می رود بتوانیم اثر روانی در بازار ارز را کنترل کنیم.پیش بینی می شود دلار بعد از راه اندازی اینستکس به کانال ۱۰ هزار تومان بازگردد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ