کد خبر: ۱۱۷۲۴۵
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴

دلایل پیدا و پنهان ریزش ۲۵۰۰ واحدی شاخص در روز اقبال به بانک ها
بورس پرس گزارش می دهد:

دلایل پیدا و پنهان ریزش ۲۵۰۰ واحدی شاخص در روز اقبال به بانک ها

درجریان معاملات دومین روز بورس هفته جاری، شاخص با ریزش ۲۵۰۰ واحدی به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۵۵ عقب نشینی کرد که ناشی از دلایل پیدا و پنهان بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در جریان معاملات دومین روز این هفته بورس، شاخص با ریزش 2500 واحدی به رقم 157 هزار و 355 عقب نشینی کرد که متاثر از نمادهای فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، پالایشگاه بندرعباس، گل گهر، پتروشیمی جم و تاپیکو و... بود.

همچنین با معامله بیش از 1.7 میلیارد سهم بالغ بر 442.9 میلیارد تومان داد و ستد شد که بیشترین حجم معاملات مربوط به ذوب آهن با 269.4 میلیون سهم، بانک تجارت 198 میلیون سهم، بانک صادرات با 106.1 میلیون سهم، سایپا با 89.4 میلیون سهم و بانک ملت با 68.6 میلیون سهم بود که نشان از اقبال گروه بانکی میان سهامداران دارد.

براساس این گزارش، برخلاف روال سال های اخیر در حالی تاکنون خبری از بهبود شرایط بازار در ایام دهه فجر نشده که امروز اکثر فعالان، جویای عوامل موثر در ریزش سنگین شاخص و کاهش قیمت ها بودند و از طریق بررسی آخرین رویدادها و شایعات و تبادل اخبار ، دلیل و دلایلی هم پیدا نکردند.

اما در این میان برخی کارشناسان ، مجموعه ای از مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی را در کنار افزایش نگرانی ها از آینده و سلب اعتماد بیشتر به بهبود وضعیت را در رفتار سردرگم بازار دخیل می دانند.

این گروه بر این باورند دلایلی چون کمبود شدید نقدینگی در بورس و نیاز آخر سال برخی شرکت های بزرگ و شبه دولتی به تامین منابع آخر سال ، عدم ثبات در تصمیماتی مانند افزایش نرخ محصولات خودرویی ، کاهش دلار، آمارهای نه چندان جالب 9 ماهه برخی صنایع ، عدم نهایی شدن موارد مهمی چون FATF و پالرمو و... و ادامه ابهامات در مورد این مسائل و کانال مالی اروپا ، نوسان قیمت جهانی محصولات مخصوصا" نفت ، عدم حمایت عملی دولت از بورس و صنایع ، ترجیح اغلب فعالان حقیقی و حقوقی به عقب نشینی و  عدم فعالیت و مشاهده گر صرف ، تحلیل چارتیست ها از ادامه کاهش شاخص ، مسائل داخلی مانند اعلام مخالفت برخی جریان های سیاسی با سخنرانی رئیس مجلس در 22 بهمن، وجود شایعاتی در مورد سخت تر شدن شرایط اقتصادی و... همگی دست به دست هم داده اند تا عصاره بازار سهام بیش از گذشته کشیده شود.

با این اوصاف باید منتظر روزهای آینده و واکنش مسئولان و فعالان به این شرایط ناخوشایند بازار ماند.

نگارنده : علی رضایی زاده

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ