کد خبر: ۱۱۷۳۰۷
۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

چالش های۳۰ ماهه از زبان رئیس سازمان بورس / چند پیشنهاد/ دولت حامی بازار

چالش های۳۰ ماهه از زبان رئیس سازمان بورس / چند پیشنهاد/ دولت حامی بازار

رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به چالش های ۳۰ ماه اخیر بازار سرمایه از برنامه های آتی این نهاد ناظر و پیشنهادات به وزارت اقتصاد خبر داد و اظهار امیدواری کرد این طرح ها اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شاپور محمدی مهم ترین چالش جدی سازمان بورس طی ۳۰ ماه گذشته را قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و به سنا گفت: با توجه به اینکه رسالت نهاد ناظر حمایت از حقوق سهامداران و ایجاد بازاری شفاف برای سرمایه گذاری است، سازمان بورس اعتراض را نسبت به این تصمیم منعکس کرد. خوشبختانه با تدبیر مناسب از سوی رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد، سقف قیمت ها در بورس کالا برداشته و مشکلات در این زمینه تا حد زیادی حل و فصل شد.

وی افزود: طی ۳۰ ماه اخیر چالش های دیگری حول و حوش بازار سرمایه وجود داشت که با همکاری دولت و فعالان بازار آثار آن به حداقل کاهش یافت. یکی از این موارد، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که تنها یک روز بر روند بورس تهران اثر منفی به جای گذاشت. با توجه به بنیان های بسیار قوی بورس تهران و بازار سرمایه تاثیر این موضوع به سرعت از بین رفت و شاهد روند عادی طی روزهای بعد بودیم.

این مقام مسئول دومین مورد را انتخابات ریاست جمهوری در ایران عنوان کرد و ادامه داد: تحولات سیاسی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری از دیگر رخدادهای مهم این دوره بود.با توجه به اقدامات ارزنده صندوق تثبیت بازار سرمایه و سطح بالای هوشیاری سهامداران، آثار خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه بسیار محدود بود. همچنین طی ماه های بعد، اعمال تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا نیز آثار کمرنگی بر روند بازار سرمایه داشت و نتوانست مسیر کلی آن را منحرف کند.

محمدی گفت: یکی از مشکلاتی که پیش تر از این ۳۰ ماه در بازار وجود داشت، بحث توقف طولانی مدت نمادهای بورسی بود که این موضوع نیز با اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها حل و فصل شد. همچنین موضوع میزان اعتبار کارگزاری ها از مواردی بود که طی سال های گذشته نسبت به آن غفلت شده بود که با تلاش حوزه نظارت بر نهادهای مالی، حوزه بازار و حوزه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و کانون کارگزاران این مورد نیز حل شد.

تحقق اهداف سازمان بورس

وی به برنامه های آتی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که سازمان در تلاش است آن را اجرایی کند، بحث معاملات فروش استقراضی (Short selling) است. سازمان در نظر دارد تا انتهای سال ۹۷ این معاملات را عملیاتی کند. از سوی دیگر بحث لایحه ارتقاء نظام بازار سرمایه مطرح است که به وزیر اقتصاد ارسال شده تا در صورت موافقت به مجلس فرستاده می شود.

رییس سازمان بورس توسعه سامانه معاملات را برنامه بعدی اعلام کرد و گفت: این نهاد در تلاش است با همکاری و همیاری دانشگاه ها و  شرکت های فعال در حوزه IT و ICT  یک سامانه معاملات سهام و مشتقه عمومی به وجود آورد. اجرای چنین طرحی یک تجربه جدید به شمار می رود و شاید لازم باشد تمهیداتی در نظر گرفته شود تا به صورت عملیاتی ارائه شود.

محمدی با اشاره به هدف بعدی مبنی بر اصلاح ساختار هیات های پذیرش گفت:  موضوع نظارت جامع بر فعالیت کارگزاری ها از اهداف مهم سازمان بورس به شمار می رود که این موضوع نیز در حال پیگیری است. تمام فعالیت های کارگزاری ها درخصوص خرید و فروشی که در سامانه معاملات انجام می دهند، روزانه توسط ناظران و به صورت لحظه ای رصد می شود. با این وجود درباره ثبت و ضبط حسابداری، فعالیت اداری کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها نیاز به نظارت قوی داریم تا پایش دقیق تری صورت بگیرد.

دولت حامی بازار سرمایه

وی به حمایت های دولت از بازار سرمایه طی این مدت اشاره کرد و گفت: دولت حمایت های قابل توجهی از بازار سرمایه داشت و یکی از بهترین پشتیبانی ها از سوی سران سه قوه و در ستاد هماهنگی اقتصادی انجام که مقرر شد مالیات نقل و انتقال سهام و حق تقدم از 0.5 به 0.1 درصد کاهش یابد. همچنین ستادهماهنگی اقتصادی مصوب کرد افزایش سرمایه ای که از محل سود تقسیم نشده شرکت های بورسی انجام می گیرد، معاف از مالیات می شود.

محمدی افزود: موضوعاتی از قبیل عمق بخشی به بازار سرمایه، تشکیل ETF های سهام عدالت و سهام باقی مانده دولت در شرکت ها بر اساس اصل ۴۴ از مواردی است که از سوی سازمان بورس به وزارت اقتصاد پیشنهاد شد. امید می رود بعد از تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی و در صورت لزوم تعیین قانون توسط مجلس(قول مساعد آن پیش تر گرفته شده)، شاهد اجرایی شدن این طرح ها نیز باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ