کد خبر: ۱۱۷۳۲۲
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

نظر دژپسند درباره نوسان شاخص/ تزریق مبلغ قابل‌توجه به صندوق تثبیت بازارسرمایه

نظر دژپسند درباره نوسان شاخص/ تزریق مبلغ قابل‌توجه به صندوق تثبیت بازارسرمایه

وزیر اقتصاد با امیدواری به فروش ۸۰­ الی ۱۰۰ درصد اموال بانک‌ها از طریق بورس و اعلام نظر درباره شاخص از تزریق مبلغ قابل‌توجه به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: اگرچه در نیمه نخست سال جاری، اوضاع اقتصادی متلاطم بود اما با تدابیر دولت، شاخص‌های اقتصادی کنترل و نرخ تورم ماهانه از 6.8 درصد به 1.8 درصد رسید و نرخ تورم حدود 7 درصدی شهریور و مهر هم  به 2 درصد کاهش یافت .

وی افزود: برخی رشد اقتصادی را نگران‌کننده عنوان می‌کردند اما با توجه به آمارهایی که از آغاز سال در دست است وضعیت اقتصادی دیگر نگران‌کننده نیست. در ضمن آمار بیکاری هم طبق مستندات مرکز آمار در 9 ماهه سال جاری کاهش یافته است. تراز تجاری در 10 ماهه سال 97 مثبت بوده و دلیل آن فقط کاهش واردات نبوده بلکه صادرات نیز رشد داشته است. البته این وضعیت ایده‌آل نیست.

این وزیر ادامه داد:باید با هدایت نقدینگی، تورم را مدیریت کنیم. در مورد تراز ­تجاری هم اگر صادرات غیرنفتی بیشتر شود می‌توان امیدوار­ بود شرایط بهتری را شاهد باشیم.

دژپسند درباره لزوم شفاف‌سازی اموال مازاد بانک‌ها هم گفت: بانک‌ها برخی اموال را به ناچار تملیک کرده‌اند اما دلیلی ندارد که به ناچار نگهدارند. زیرا اصل بر بهبود شرایط و واگذاری اموال است. اموال تملیکی­ بانک‌ها از 70 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای فروش و واگذاری این اموال از ظرفیت بورس تهران و بورس کالا به صورت فروش بلوکی اقدام و امیدواریم 80­ الی 100 درصد اموال بانک‌ها واگذار شود.

دژپسند در خصوص تعداد استاندارد شعب بانک‌ها گفت: با تدوین سیستم جدید بانکداری در پی آن هستیم که میزان مراجعه به بانک‌ها کاهش یابد. پس تعداد شعب هم باید کاهش پیدا کند و این کاهش به سود نظام بانکی است. زیرا هزینه‌ها کاهش می‌یابند و فعالان اقتصادی در فضای الکترونیکی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استاندارد تعداد شعب بانکها حدود 12 هزار شعبه است که در عمل با 23 هزار شعبه مواجه هستیم. گاهی افزایش شعب توجیه اقتصادی دارد. برخی از بانک ها برای کاهش شعب همکاری نمی‌کنند. در این باره هم بررسی‌هایی داریم و هر بانکی که فعالیت و همکاری بیشتری در­ راستای کاهش شعبه داشته باشد امتیاز بیشتری دریافت می کند.

دژپسند درباره بازار سرمایه­ گفت: به‌دنبال رفع نقص‌های موجود در فضای الکترونیکی بازار سرمایه هستیم . نوسانات بورس بعد از مهرماه هم در همه دنیا طبیعی است. در این میان استفاده از صندوق‌ تثبیت ­می‌تواند کمک بسیاری به سهام‌داران بکند. چرا که بورس یکی از پایگاه‌های تامین مالی محسوب می‌شود.

وی افزود: قرار است مبلغ قابل‌توجهی در دو قسمت­ به صندوق تثبیت واریز شود که صندوق توسعه در این باره کمک شایانی داشته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ