کد خبر: ۱۱۷۳۵۷
۱۰:۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷

هشدار مرکز پژوهش‌ها به احتمال صفر شدن ورودی صندوق توسعه ملی

هشدار مرکز پژوهش‌ها به احتمال صفر شدن ورودی صندوق توسعه ملی

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به سناریوی محتمل درباره ورودی صندوق توسعه ملی در سال آینده و احتمال زیاد تامین کل منابع سقف دوم بودجه از این محل به اضافه نشدن منابع جدید هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت صندوق توسعه در بودجه 98 با اشاره به این موضوع که سهم این صندوق در سال آینده 6.7 میلیارد دلار خواهد بود، آمده است: با توجه به شرایط تحریم پیش‌‎بینی میزان فروش نفت دچار بیش برآوردی است. همانطور که در جدول زیر عنوان شده است با در نظر گرفتن صادرات روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی و تحقق کامل منابع پیش‌بینی شده از محل خالص صادرات گاز، کل سهم صندوق توسعه ملی 4.64 میلیارد دلار خواهد بود.



براساس بند "ب" ماده واحده لایحه بودجه 98، به دولت اجازه داده شده است از محل وصول منابع مازاد منابع عمومی (به ویژه منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز)، اصلاحات ساختاری و برداشت مجاز از صندوق توسعه ملی، مصارف عمومی لایحه را تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده و به دو مورد ذیل اختصاص دهد:

الف- 20 هزار میلیارد تومان بابت اجرای ماده 106 قانون برنامه ششم توسعه جهت تقویت بنیه دفاعی و ستاد کل نیروهای مسلح.

ب- 20 هزار میلیارد تومان بابت اعتبارات ردیف‌های مندرج در جدول 21 لایحه بودجه.

با توجه به اینکه دولت در پیش‌بینی نسبت به وصول درآمدهای نفتی دچار بیش‌آوردی شده است احتمال وصول منابع بیشتر از منابع عمومی پیش‌بینی شده، بعید به نظر می‌رسد و همچنین اصلاحات ساختاری ذکر شده در لایحه موضوع شفاف و دقیقی نیست و مشخص نیست که در چه حدی امکان درآمدزایی از این محل وجود داشته باشد. در همین راستا سازمان برنامه 12 عنوان جهت اصلاحات ساختاری مورد نظر دولت در سال 98 ابلاغ کرده است که بیشتر آنها ماهیت جلوگیری از هزینه بیشتر را دارند تا ایجاد درآمد. لذا از این محل نمی‌توان انتظار درآمدی در حد 10 یا 20 هزار میلیارد تومان داشت. بنابراین ظاهراً منبع اصلی تأمین 40 هزار میلیارد تومان سقف دوم نیز منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است. از آنجا که منابع صندوق با محدودیت مواجه است به نظر می‌رسد تداوم اینگونه تکالیف از سوی دولت ماهیت صندوق را از معنا تهی خواهد کرد.

با فرض تأمین 20 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز سقف دوم از محل صندوق توسعه ملی و با در نظر گرفتن نرخ ارز 8 هزار تومانی، بالغ بر 2.5 میلیارد دلار از منابع ورودی صندوق توسعه ملی کاسته خواهد شد و در صورت تأمین مابقی سقف دوم از محل صندوق (در سناریوی صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت)، عملاً در سال 98 منابع جدیدی به صندوق اضافه نخواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ