کد خبر: ۱۱۸۴۶۷
۱۲:۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱

پیش بینی رئیس صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان و هشدار به بن‌سلمان

پیش بینی رئیس صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان و هشدار به بن‌سلمان

رئیس صندوق بین‌المللی پول با انتقاد غیرمستقیم از برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد عربستان گفت: اقتصاد جهان در سال جاری ۳.۵ درصد رشد خواهد داشت که ۰.۲ درصد از آنچه در اکتبر انتظار می‌رفت، کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، کریستین لاگارد گفت: صادرکنندگان نفت هنوز کاملاً از شوک قیمت نفت در 2014 بیرون نیامده‌اند. او همچنین در مورد هزینه کردن برای پروژه‌های فیل سفید هشدار داد.

وی افزود: بی‌ثباتی در دورنمای رشد برای صادرکنندگان نفت نشان‌دهنده تغییر رویه سریع کشورها به‌سمت انرژی تجدیدپذیر در چند دهه اخیر است که هم‌زمان شده با قرارداد تغییرات جوی پاریس.

رئیس صندوق بین‌المللی پول ادامه داد: چهارچوب‌های مالی در خاورمیانه باید بهبود پیدا کند. دولت‌های منطقه احتمالاً گمراه شده‌اند که به‌جای سرمایه‌گذاری بر مردم و نیروهای تولیدی از پروژه‌های فیل سفید حمایت می‌کنند. عربستان بزرگترین اقتصاد خاورمیانه طرح‌هایی با سه پروژه جدید اعلام کرده است که شامل نئون یک منطقه اقتصادی 500 میلیارد دلاری می‌شود. این طرح توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان معرفی شده است.

لاگارد همچنین گفت: در این منطقه معمولاً صندوق‌های ثروت دولتی مستقیماً هزینه پروژه‌های مالی را تأمین می‌کنند. در حالی که نهادهای دولتی در برخی کشورها وام‌گیری‌های خارج از بودجه دارند. صادرکنندگان نفت باید نمونه‌های کشورهای دارای منابع دیگر مثل شیلی و نروژ را در استفاده از قوانین مالی برای حفاظت از اولویت‌ها دنبال کنند.

وی افزود: صندوق بین‌المللی پول یک رکود اقتصادی را پیش‌بینی نمی‌کند ولی خطراتی به‌خاطر درگیری‌های تجاری و کسادی شرایط مالی برای رشد جهانی وجود دارد. رشد اقتصاد جهان 3.5 درصد در سال جاری تخمین زده می‌شود یعنی 0.2 درصد کمتر از آنچه در اکتبر انتظار می‌رفت.

فیل سفید اصطلاحی بسیار کهن و تاریخی است که بعدا وارد ادبیات استراتژیک شد. فیل سفید دارایی است که با وجود غیرمولد و بی‌فایده بودن، نمی‌توان از لحاظ احساسی به سادگی از مجموعه‌ منابع و دارایی‌ها حذف کرد و همین مسئله باعث تحمل هزینه‌های فراوانی می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ