کد خبر: ۱۱۸۶۸۸
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷

دو فرضیه درباره بورس و بازارهای رقیب / علت عدم لحاظ تورم در قیمت سهام
یک کارشناس اعلام کرد:

دو فرضیه درباره بورس و بازارهای رقیب / علت عدم لحاظ تورم در قیمت سهام

یک کارشناس با بررسی وضعیت فعلی بازار سهام و بازدهی بازارهای رقیب در دو فرضیه ، علت عدم لحاظ شدن افزایش تورم در قیمت سهام شرکت ها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین میری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر درباره وضعیت فعلی بازار سهام و بازدهی بازارهای رقیب به سنا گفت: ارزش سهام بسیاری از شرکت ها در کف قیمتی است و ظرفیت رشد قیمتی در میان مدت وجود دارد. در بخش کلان اقتصادی نیز سیاست های بانک مرکزی از جمله پرداخت سود سپرده ماه شمار چشم انداز مثبتی را برای بورس ترسیم می کند.

وی ادامه داد: این روزها بسیاری بیان می کنند به دلیل پیشی گرفتن بازدهی بازارهای رقیب مانند ارز و طلا، بورس ظرفیت جهش بلندی را دارا بوده که در این ارتبط دو فرضیه مطرح است. فرضیه اول در تایید این موضوع بوده و در صورت محاسبه دارایی شرکت ها با نرخ روز، قیمت جایگزینی به مراتب بیشتر  از ارزش فعلی بوده و که می تواند عاملی برای افزایش قیمت جاری باشد.

این کارشناس افزود: طبق فرضیه دوم، بخش عمده ای از سرمایه گذاران بورس، توجه ویژه ای به درآمد شرکت ها دارند و ممکن است ارزش جایگزینی دارایی شرکت ها افزایش یافته باشد، اما سئوال این است که با رشد ارزش جایگزینی، بازدهی دارایی ها نیز تغییر می یابد یا خیر؟

میری به اثر افزایش ماه های اخیر تورم برای رشد بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تورم رشد محسوسی داشته به گونه ای که تورم نقطه به نقطه به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. این موضوع برای شرکت های ارایه دهنده خدمات و تولیدکننده کالاهای مصرفی می تواند اثرات مثبتی داشته باشد اما رویه این روزهای بورس به گونه ای است که انتظار افزایش قیمت سهام با رشد تورم هماهنگی چندانی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که رشد تورمی چندان در بازار سهام لحاظ نمی شود مربوط به ابهام در آینده شرکت ها است. به طور مثال اگر بنگاهی با قیمت های گذشته مواد اولیه در اختیار دارد و می تواند در شرایط تورمی محصول را عرضه کند، این ابهام در ذهن سرمایه گذار شکل می گیرد که قیمت مواد اولیه در ۶ ماه آینده چه خواهد بود. این موضوع مانع از اثرگذاری واقعی تورم در بازار می شود.

میری درباره اثر روند بازارهای جهانی بر شرکت های کالامحور حاضر در بورس هم توضیح داد: درحالی بازارهای جهانی سال جدید را با موفقیت آغاز کرده اند که تمرکز سرمایه گذاران به نتیجه مذاکرات چین و آمریکا بوده و با توجه به اظهارات و رفتارهای اخیر، می توان دریافت هر دو کشور به دنبال راه حل بهبود روابط هستند. بنابراین درصورت توافق، چین می تواند مانند گذشته توسعه اقتصادی را ادامه دهد و به عنوان بزرگترین متقاضی فلزات پایه مطرح باشد. در این صورت می توان شاهد تداوم صعود قیمت فلزات مهم جهانی در چند ماه آینده باشیم.

وی ادامه داد: هر یک از دیگر عوامل مستقیم و غیرمستقیم مربوط به بازار سهام، می تواند به صورت جداگانه سکوی جهشی برای بورس سال آینده باشد که جا دارد مد نظر سهامداران قرار گیرد. این مهم زمانی مقدور می شود که سرمایه گذاران همه عوامل موثر را مد نظر قرار بدهند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ