کد خبر: ۱۱۸۷۵۴
۱۶:۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸

پیامدهای بازگشت به فهرست سیاه FATF بررسی شد
توسط رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی:

پیامدهای بازگشت به فهرست سیاه FATF بررسی شد

رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی پیامدهای عدم تصمیم‌گیری نهایی درباره پیوستن ایران به FATF را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،احمد مجتهد گفت: عدم تصمیم‌گیری نهایی درباره پیوستن ایران به FATF سبب می‌شود ایران در اجلاس آتی کارگروه ویژه اقدام مالی در موقعیت مناسبی قرار نگیرد. از چهار لایحه مورد نظر این کارگروه فقط دو لایحه را تصویب کردیم. این مسئله می‌تواند کانال‌‎های بانکی را ببندد یا حداقل دچار کندی و مشکلات فراوان کند.

وی افزود: اگر کانال‌های بانکی ایران بسته شود عملا مراودات مالی از کانال‌های غیربانکی خواهد بود که بحث بازار سیاه، قاچاق یا سوء‌استفاده یا این‌گونه فعالیت‌ها که جنبه قانونی ندارد برای دورزدن تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.در چنین شرایطی عملا جو روانی ایجادشده سبب می‌شود علاوه بر بالارفتن قیمت کالاها تورم رشد و ارزش ریال در مقابل دلار افت کند.

این کارشناس بانکی درخصوص میزان رشد نرخ تورم بر اثر نپیوستن به FATF گفت: اگر در نشست تصمیم بگیرند ایران را جزء فهرست سیاه قرار دهند و حالت تعلیق را بردارند اثر خیلی زیادتری بر اقتصاد خواهد داشت. بانک مرکزی و وزارت امور خارجه هم در این رابطه اظهارنظر کرده‌اند که عدم تصمیم‌گیری در رابطه با پیوستن ایران به FATF  به ضرر منافع اقتصادی ایران خواهد بود. از بعد سیاسی هم شاید مسائل دیگری مطرح باشد.

مجتهد ادامه داد: احتمال ارائه فرصت دوباره به ایران برای پیوستن به FATF از سوی کارگروه اقدام مالی وجود دارد اما این مدت طولانی نخواهد بود و شاید اگر مساعدت کنند، یک فرصت یک‌ماهه دیگر به ایران بدهند. اخیرا گروه اقدام مالی برخی از کشورها از جمله عربستان را در فهرست سیاه قرار داده با ایران نباید در حد عربستان برخورد شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ