کد خبر: ۱۱۸۷۶۴
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸

بررسی یک کارشناس از اثر متغیرها بر نرخ ارز در سال آینده

بررسی یک کارشناس از اثر متغیرها بر نرخ ارز در سال آینده

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش تعداد متغیرهای موثر بر کاهش نرخ ارز باعث عدم پیش بینی آن در آینده می شود،اثر متغیرها را بر سرنوشت آن در سال 98 بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید شاکری با اشاره به اینکه با افزایش تعداد متغیرهای موثر بر کاهش نرخ ارز، کسی نمی‌تواند آینده آن را پیش‌بینی کند به اقتصاد آنلاین گفت: مهم‌ترین امری که می‌تواند سرنوشت ارز را در سال 98 مشخص کند فعالیت‌های سیاستگذار پولی در اواخر بهمن و اسفند است.

وی ادامه داد: این مدت 45 روزه بازه‌ای است که در آن پس از پایان سال چینی فشار بازار حواله به شدت کاهش یافته و ذهن سیاستگذار برای انجام اقدامات توسعه‌ای غیر روزمره بازتر است.در بازار ارز شاهد اتفاقات بی حساب و کتابی مانند نیمه اول سال نخواهیم بود. در دوره فعلی بانک مرکزی بسیار بهتر نسبت به دوره‌های گذشته عمل کرده که این مسائل نسبت به وضعیت بازار ارز در سال آینده بسیار خوشبینانه تر است.

این کارشناس اقتصادی گشایش دسترسی‌های بازار حواله را مهم ترین کار بانک مرکزی در این مدت عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی برعکس نیمه اول سال 97 که بازار نقد را رها کرده بود بسیار مقتدر و فعالانه و به طور نسبی بدون هزینه در بازار نقد فعالیت می‌کند. اما باید این فعالیت را در بازار حواله نیز انجام دهد به صورتی که دسترسی آزاد تحریم ناپذیر و یا کمتر تحریم پذیر که در آن نیازهای ارزی ایران هم دیده شده باشد را فراهم کند.

شاکری افزود: نکته مرکزی به عنوان یک هدف ملی در زمینه انتقالات حواله این است که باید بتوانیم روزی صد میلیون دلار نظام حواله را با هزینه کم برای ایران باز نگه داریم که این مقدار همه نیازهای وارداتی و اصلی را پوشش می‌دهد و نسبت به سایز اقتصاد ایران و نظام جهانی هم عدد بزرگی نیست.تاثیر تصویب لوایحی مثل پالرمو یا FATF بر اقتصاد کمتر از 5 درصد است. در سال 91 که ایران از سوی سازمان ملل و آمریکا تحریم بود و در فهرست FATF قرار داشت نقشه ارزی بسیار بهتری نسبت به نیمه اول سال 97 داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ