کد خبر: ۱۱۸۷۷۵
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹

عوامل موثر در تداوم سیر نزولی بورس با وجود شرایط مثبت/ پیش بینی دو صنعت
یک کارشناس اعلام کرد:

عوامل موثر در تداوم سیر نزولی بورس با وجود شرایط مثبت/ پیش بینی دو صنعت

یک کارشناس با بررسی عوامل موثر در روند نزولی دیروز شاخص و قیمت ها و پیش بینی دو صنعت مهم ، اعلام کرد: این روزها تمام شرایط به نفع بورس تهران است اما بازار همچنان دوران رکود را طی می کند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره عوامل موثر در تداوم سیر نزولی بورس و شرایط روزهای اخیر و منفی بورس اعلام کرد اخبار ضد و نقیض در خصوص لایحه پالرمو و موکول شدن تصمیم گیری به زمان دیگری از سوی مجمع تشخیص مصلحت یکی از دلایلی بود که سبب شد دیروز نیز بازار با غلبه عرضه بر تقاضا بخصوص در دو گروه خودرویی و بانکی مواجه شود و شاخص بورس با 900 واحد کاهش به 156 هزار و 155 واحد برسد.

ارزش معاملات هم پایین و نبود تقاضای موثر، اتفاق غالب بازار بود. بطوری که حتی با وجود رشد هفته گذشته قیمت های بازارهای جهانی ، نمادهای مرتبط رشدقیمتی نداشتند.

در این میان نوبخت از عدم تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو انتقاد کرد و به گفته وی ایران برای جابجایی پول با مشکلاتی روبرو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشته اند و حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده اند اگر ایران از FATF خارج شود، نمی توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند.

لایحه  پالرمو در حالی به نتیجه نرسید که مهلت قانونی آن از سوی کشورهای اروپایی دو روز پیش به پایان رسید. البته فروزنده عضو مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد شورای نگهبان انطباق لایحه پالرمو با شرع و قانون اساسی را تأیید کرده و ایرادات وارده شورای نگهبان به پالرمو مربوط به انطباق با سیاست‌های نظام است.

بازار سهام درحالی همچنان دوران رکود را پشت سر می گذارد که تمام شرایط این روزها به نفع بورس تهران است. بازارهای جهانی بعد از خبرهای مثبت رسیده از توافق چین و آمریکا صعود کردند و نفت نیز به 66 دلار رسید و قیمت سنگ آهن و فولاد هم بهبود قابل توجهی داشتند. اما بازار بی توجه به این شرایط از کمبود نقدینگی رنج می برد.

بررسی آمار صادرات و واردات نشان می دهد اوضاع شرکت ها آن چنان که سهامداران از آن واهمه دارند بغرنج نیست. صادرات رسمی غیرنفتی در ده ماهه سال تقریبا تغییر نکرده است. در شرایطی که تراز تجاری صادرات غیرنفتی و واردات طی ده مال سال سال قبل منفی ۵.۷ میلیارد دلار بود طی ده ماهه سال جاری به مثبت ۷۰۰ میلیون دلار بالغ شد اما در مقابل ، کاهش شدید قدرت خرید مردم (به ویژه تقاضا برای کالاهای وارداتی) در اثر افزایش ۳ برابری دلار ، عامل سقوط شدید واردات محسوب می شود.

 یکی دیگر از دلایلی که شاید دیروز بر روند معاملات تاثیر منفی داشت اعلام طرح استیضاح رئیس جمهور بود و یکی از نمایندگان در تلاش برای جمع‌آوری امضا نمایندگان جهت کلید زدن این اتفاق است. طبق آخرین اخبار ، این طرح به هیت رئیسه نرفته و تعداد اندکی از نمایدگان آن را امضا کرده اند. در فراکسیون ولایی هم در مورد استیضاح، اتفاق نظر وحود ندارد.

در شرایطی که رکود بازار سرمایه را فراگرفته ، بار دیگر سکه و ارز روند افزایشی گرفتند و دلار به 12360 تومان و سکه به 4 میلیون و 320 هزار تومان رسید.

یکی از رویدادهای مهم ، اعلام آغاز صادرات بنزین از بهمن است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. با تثبیت تولید بنزین به میزان ۱۰۵ میلیون لیتر در روز، محموله‌های بنزین آماده صادرات و ایران به صادرکننده بنزین تبدیل خواهد شد.

در موضوعی دیگر، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه این هفته اولین دور از طلب قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا توسط بانک تجارت پرداخت خواهد شد اعلام کرد در هفته‌های آینده نیز بانک ملی و صادرات وجوه تعیین شده را از طرف خودروسازان به قطعه سازها پرداخت خواهند کرد و ظرف دو هفته آینده 2 هزار میلیارد تومان ایران‌خودرو و 2 هزار میلیارد تومان سایپا به حساب قطعه‌سازان واریز خواهد شد. طبق تصمیمات انجام شده میانگین افزایش قیمت قطعه 70 درصد خواهد بود البته این رقم در قطعات مختلف متفاوت است.

امروز هم بازارهای جهانی آغاز به کار می کنند و انتظار می رود با توجه به اخبار مثبت با رشد قیمت روبرو شود. خصوصا در مورد نفت که اخبار مثبتی منتشره، شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا CFTC اعلام کرد تعداد قراردادهای باز نفت در هفته گذشته با جهش 57700 عددی به 344.9 هزار مورد  رسیده که اوج 2.5 ماه اخیر است اما کم واکنشی بورس تهران به این عوامل بنیادی نیز دور از انتظار نیست. البته انتظار می رود امروز معاملات متعادل تری رخ دهد.

همچنین شرکت های خودروساز طبق آخرین گزارش ها، وضعیت تولید بهتری یافته اند و سایپا در راستای روند رو به رشد تولید در هفته منتهی به ۲۶ بهمن‌ به صورت میانگین 2062 دستگاه خودرو تولید کرد که این تعداد نسبت به هفته قبل 45 درصد رشد نشان می‌دهد و نسبت به هفته اول بهمن نیز 90 درصد رشد داشته است. بنابراین با توجه به اصلاح اخیر، سهام خودرویی می توانند در روزهای آتی نوسان مثبتی داشته باشند.

با توجه به روند معاملات اخیر بانکی ها به نظر نمی رسد تغییری در روند معاملاتی این نمادها رخ دهد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ