کد خبر: ۱۱۸۷۹۶
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹

پیش‌بینی ۱۰ رویداد مهم و موثر بر کسب‌ و کارهای جهانی
موسسه بین‌المللی اعلام کرد:

پیش‌بینی ۱۰ رویداد مهم و موثر بر کسب‌ و کارهای جهانی

یک موسسه بین‌المللی ۱۰ رویداد مهم و موثر سال ۲۰۱۹ را پیش‌بینی و اعلام کرد انتظار می‌رود پیامدهای مهمی برای محیط کسب‌ و کار جهانی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، سال 2019 از نگاه موسسه بین‌المللی کرنی (A.T.Kearney) با 10 اتفاق کلیدی همراه خواهد بود که پیامدهای مهمی بر محیط کسب‌وکار جهانی خواهد داشت. در میان این رویدادهای 10گانه برخی اتفاقات جنبه محیط‌زیستی، برخی سیاسی و برخی هم از مجرای اقتصادی و تجاری تاثیراتی بر کسب‌وکارها به‌جا خواهند گذاشت.

1-تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

روابط ایالات‌متحده آمریکا و چین در سال ۲۰۱۸ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای وخیم‌تر شده و ایالات متحده آمریکا، رویکرد سختگیرانه‌ای برای کاهش کسری تجاری دوجانبه با چین داشته است. پیش‌بینی می‌شود جنگ تجاری ایالات‌متحده آمریکا و چین در سال ۲۰۱۹ تشدید شود. چین بر تنوع بخشیدن به تجارت و کاهش وابستگی به ایالات‌متحده از جمله موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد، تمرکز خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی می‌کند جنگ تجاری در بلندمدت منجر به کاهش جزئی اما معنادار تولید اقتصاد جهان (از 0.2 تا 0.4 واحد درصد) خواهد شد.

2-بلوغ بیت‌کوین

در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، بیت‌کوین دهمین سال شکل‌گیری را با وجود تردید در مورد آینده ارزهای دیجیتال جشن گرفت. در سال ۲۰۱۷، تمام ارزهای دیجیتال با افزایش سریع قیمت روبه‌رو شدند اما بیت‌کوین در این سال تنها 1.375 درصد رشد کرد. در ژانویه ۲۰۱۶ بیت‌کوین بیش از ۹۰ درصد از ارزش سرمایه‌گذاری در بازار را از دست داد تا در ماه فوریه ۲۰۱۸ به دلیل گسترش سریع آلت‌کوین‌ها (یک نوع ارز رمزگذاری شده دیجیتال مشابه بیت‌کوین) به سهم ۳۳ درصدی رسید و بازار ارزهای دیجیتال به‌طور چشمگیری در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد. این کاهش ناشی از نقض امنیتی و هک‌های افزایش هزینه‌ها و ترکیدن یک حباب سوداگرانه بزرگ بود. در اواخر سال ۲۰۱۹، بیت‌کوین تقریبا دوسوم سرمایه بازار رمزنگاری شده را مجددا در اختیار خواهد گرفت زیرا محبوبیت آلت‌کوین‌ها به دلیل افزایش ریسک‌گریزی در میان سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال، کاهش پیدا می‌کند. به‌طورکلی، موضع تنظیم‌کننده‌های مالی نسبت به این بخش ملایم‌تر خواهد شد.

3-بحران زباله‌های جهانی

در سال ۲۰۱۸ جهان نتوانست از وضعیت کنونی ناپایدار در مدیریت زباله چشم‌پوشی کند. طبق گزارش بانک جهانی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۵۰، تولید سالانه زباله جهان به میزان ۷۰ درصد رشد خواهد کرد. شناخت نسبت به بحران جهانی زباله همراه با تلاش برای ایجاد اقتصاد گردشی که به‌طور کارآمد در راستای کاهش زباله، استفاده مجدد و بازیافت آن است افزایش می‌یابد.

در سال ۲۰۱۹ نوآوری در فرآیند مدیریت زباله سرعت می‌گیرد. طرح‌های دولتی مانند ماموریت هندوستان تمیز و زیباسازی مالاوی، همچنان به بهبود جمع‌آوری و دفع زباله در بازارهای نوظهور ادامه خواهد داد. در بازارهای توسعه‌یافته، سرمایه‌گذاری شهری بیشتر در فناوری‌های هوش مصنوعی و روبات‌هایی که بتوانند زباله‌ها را با توجه به نوع مواد شناسایی و مرتب‌سازی کنند، منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. به این ترتیب امکان بازیافت بیشتر در بازارهایی که در آنها زباله تولید می‌شود، رخ می‌دهد.

4-تغییرات در صنعت حمل‌ونقل

سازمان بین‌المللی دریانوردی، محدودیت جدیدی روی میزان گوگرد حاصل از مصرف سوخت در صنعت کشتیرانی تنظیم خواهد کرد که تاثیر قابل‌توجهی روی صنعت حمل‌ونقل خواهد داشت. براساس ارزیابی‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۰، مقرراتی درخصوص ممنوع کردن کشتی‌هایی که سوخت با محتوای سولفور ۵/ ۰ درصد یا بیشتر استفاده کنند، وضع و اعمال خواهد شد. کشتی‌ها می‌توانند برای کاهش انتشار گازهای سولفوریک از اسکرابر (دستگاه‌های کنترل آلودگی هوا) استفاده کنند. اما چون هزینه آن بین یک تا ۱۰ میلیون دلار برای هر کشتی است جای تعجب نیست که فقط کمتر از ۳ درصد ناوگان جهانی این سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند. مقررات جدید بخشی از تلاش سازمان بین‌المللی دریانوردی است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت حمل‌ونقل را از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد.

5-روابط دو رئیس‌جمهور

شی و پوتین در سال ۲۰۱۹ روابط ‌را تقویت خواهند کرد. هر دو به‌طور جداگانه و به‌صورت یکپارچه منتقدان صریح‌تر سیاست‌های تجاری آمریکا و دیگر اقدامات خواهند شد. چرا که آنها در تلاشند به‌عنوان رهبران جهانی جایگزین و معتبر معرفی شوند. هماهنگی چین و روسیه در ارتباط با کره‌شمالی و سایر چالش‌های امنیتی جهان تقویت خواهد شد. دو کشور همچنین در قطب شمال همکاری بیشتری خواهند کرد، جایی که قبلا موافقت کرده‌اند تا مسیرهای تجاری را به‌طور مشترک توسعه دهند.

افتتاح خط لوله برق سیبری در سال ۲۰۱۹ برای تامین چین با گاز طبیعی روسیه، روابط انرژی چین و روسیه را برای مدت طولانی تقویت خواهد کرد. این خط تولید به دنبال شروع حمل‌ونقل گاز طبیعی مایع به چین موضوع پروژه LNG قطب شمال یامال در سال ۲۰۱۸ و افزایش تجارت کالاهای کشاورزی و نظامی، روابط اقتصادی دو جانبه را تقویت خواهد کرد. اگر چه روابط اقتصادی دو کشور با غرب همچنان بسیار مهم‌تر از روابط آنها با یکدیگر است، رشد اقتصادی، دیپلماتیک و قراردادهای نظامی، اهمیت ژئوپولیتیکی دوستی چین و روسیه را افزایش خواهد داد.

6-شیوع اضطراب

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر یعنی تقریبا ۵ درصد از جمعیت جهان از افسردگی یا اضطراب بالینی رنج می‌برند که سالانه یک تریلیون دلار برای جهان هزینه دارد. این مشکل به سرعت در حال افزایش است. شیوع جهانی اضطراب و افسردگی از سال ۲۰۰۵ به ترتیب ۱۵ و ۱۸ درصد افزایش یافته است.

گزارش ارزیابی وضعیت احساسات جهانی گالوپ ۲۰۱۸ که در ۱۴۶ کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد از زمانی که این نظرسنجی در سال ۲۰۰۶ انجام شد تا سال ۲۰۱۸، خوشبختی جهان در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

7-کمبود شن و ماسه

توسعه شهرنشینی و زیرساخت‌ها منجر به کمبود جهانی شن و ماسه که دومین منبع طبیعی استخراج شده پس از آب است، می‌شود. دو سوم مواد ساختمانی، بتنی است که از دو سوم شن و ماسه تشکیل شده است. بنابراین رونق ساخت‌وساز جهانی، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت شن و ماسه دارد. در سال ۲۰۱۹، افزایش قیمت‌های شن و ماسه باعث ایجاد فشار مالی بر صنعت ساخت‌وساز به ویژه در بازارهای نوظهور و مرزی خواهد شد. این روند می‌تواند به کاهش یا لغو برخی پروژه‌ها منجر شود.

8-بحران‌های اعتباری

بعضی از بازارهای نوظهور به دلیل بدهی‌های خارجی و کاهش ارزش پول، تحت فشار جدی اقتصادی و مالی قرار گرفته‌اند. تراز پرداخت‌های آرژانتین توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تضعیف شده است. پاکستان به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد از صندوق بین‌المللی درخواست کمک مالی کند. زیرا ذخایر ارز خارجی آن کاهش یافته است.

از ابتدای سال ۲۰۱۸، ارزش لیر ترکیه ۴۰ درصد نسبت به ارزش دلار آمریکا کاهش یافته است. در عین حال ارزش روپیه هند هم ۱۵ درصد کاهش یافته است. وضعیت ونزوئلا تحت فشار تورمی وخیم‌تر شده است و طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۸ به علت سوء مدیریت اقتصادی، تورم این کشور از یک میلیون درصد تجاوز خواهد کرد.

9-آفریقای یکپارچه

همکاری و ادغام اقتصادی بین کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۹ تسریع خواهد شد. قرارداد منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا پس از آنکه حداقل ۲۲ کشور موافقت‌نامه را در مراجع ملی تصویب کنند، اجرا خواهد شد. کشور آفریقای جنوبی جزو امضاکنندگان خواهد بود که تاکنون به دلایل مسائل داخلی، موافقت را اعلام نکرده است.

نیجریه که یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای قاره آفریقا است، احتمالا پس از انتخابات عمومی در ماه فوریه ۲۰۱۹ توافقنامه را امضا خواهد کرد. یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای آفریقایی منجر به ایجاد چرخه فضیلت خواهد شد به‌طوری که افزایش فعالیت اقتصادی، باعث افزایش مسیرهای خطوط هوایی در این قاره و سرمایه‌گذاری بیشتر در خطوط راه آهن می‌شود.

10-روبات مرد آهنین

در سال ۲۰۱۹، اگزواسکلتون‌ها تصاویر علمی- تخیلی نشان خواهند داد و در میان تعدادی از صنایع محبوب خواهند شد. تولیدکنندگان زیادی از نمونه فورد با معرفی و همپوشانی کردن اگزواسکلتون‌ها در پروسه تولید پیروی خواهند کرد. فناوری‌های جدید همانند هوش مصنوعی نیز به چالش‌های دشوار طراحی پیش‌رو از قبیل عملکرد، وزن و تحرک کمک خواهد کرد.

علاقه کارآفرینان و سرمایه‌داران به دنبال سود حاصل از این روند نوظهور به‌عنوان یک کاتالیزور مهم در رشد فن‌آوری برای راه‌اندازی بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه عمل خواهد کرد. علاوه بر این، یک بازار رو به رشد برای محصولات مورد نظر به وجود می‌آید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ