کد خبر: ۱۱۸۸۳۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

آخرین وضعیت بازار سهام و چند گروه مهم با تکیه بر افزایش قیمت دلار و ...
یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

آخرین وضعیت بازار سهام و چند گروه مهم با تکیه بر افزایش قیمت دلار و ...

آخرین وضعیت بازار سهام و چند گروه مهم بورس و به همراه اثر رویدادهایی مانند افزایش قیمت دلار ، مذاکرات آمریکا و چین، مصوبات جدید و رویدادهای بورس کالا و... توسط یک کارشناس بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط دیروز بازار سهام و پیش بینی امروز اعلام کرد: همانطور که انتظار می رفت بازار روند متعادلی را سپری کرد و نمادهای بانکی از همان ابتدا مورد اقبال قرار گرفتند. بعد از یک ماه ریزش مداوم و با وجود شکست حمایت شاخص بانکی ها، با داغ شدن شایعه تجدید ارزیابی بانک تجارت مجددا این گروه در مدار توجه قرار گرفت و نمادهای بزرگ صف خرید شدند.

در دو گروه خودرویی و فلزاتی نیز معاملات متعادل و مثبتی رخ داد و صف خرید نماد تازه وارد "زفکا" عرضه شد که مجددا با افزایش تقاضا به صف خرید رسید. نماد "افق" نیز در سومین روز عرضه با صف خرید 39 میلیونی در قیمت 18686 ریالی به کار خود پایان داد.

در گروه پتروشیمی نیز که افزایش نرخ سوخت از 130 ریال به 260 منجر شد تا معاملات این گروه در محدوده صفر تابلو دنبال شود. بررسی های بنیادی نشان می دهد این افزایش تاثیر قابل توجهی بر سود این شرکت ها نخواهد داشت. اگرچه که تاثیر روانی این موضوع بر معاملات مشهود بود.

گروه زراعت نیز پرتقاضا ظاهر شد و "زشگزا" با افزایش قیمت دام می تواند سود حاصل از فروش را افزایش دهد. 80 درصد از درآمد این گونه شرکت ها را شیرخام تشکیل می دهد اما افزایش قیمت دام زنده بر سودآوری بسیار تاثیر گذار بوده و حاشیه سود بیشتری را نسبت به فروش شیر ایجاد کرده است. قیمت گوساله نر از 36 میلیون ریال به بالای 63 میلیون ریال در دی ماه رسیده و انتظارات تحلیلی تازه ای در این گروه ایجاد کرده است.

در مجموع روزگذشته، معاملات گروه ها متعادل و با گرایش مثبتی همراه بود اما گروه فلزات در کنار گروه بانکی بیشتر مورد توجه بودند. تداوم رشد قیمت های جهانی و همینطور افزایش نرخ ارز از دلایل اقبال مجدد به گروه فلزات است در این بین "فملی" در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. دیگر نمادهای دلاری نیز از افزایش نرخ ارز منتفع خواهند شد.

این روزها در بورس کالا نیز شاهد تقاضای بهتری هستیم و تنور این بورس داغ بود و تحت تاثیر افزایش نرخ دلار، شمش 27 میلیون ریالی فولادمبارکه به 36 میلیون ریال نزدیک شد. همچنین "فخوز" 30 هزار تن شمش را به قیمت 3910 به فروش رساند. این در حالی است که قیمت پایه 3148 تومان بود.

بررسی ها نشان می دهد بانک مرکزی در خصوص سامانه نیما محدودیتی برای سقف قیمتی نرخ ارز صادرکنندگان قائل نیست و در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما دخالتی ندارد. ظاهرا برخی از فولادسازان نیز طی هفته جاری دلار را در سامانه نیما با نرخ 10 هزارتومان عرضه کرده اند. شرکت های پتروشیمی همچنان با هماهنگی وزارت نفت ارز را عرضه می کنند که احتمالا در گزارش های ماهانه این شرکت ها، تسعیر ارز با نرخ 8600 تومانی گزارش خواهد شد.

اما در پی مصوبه 24 بهمن بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرکنندگانی که بیش از 60 درصد به تعهدات بازگشت ارز اقدام کرده در صورت نیاز به تخصیص و تامین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواهند گرفت، فروش ارز صادرکنندگان خصوصی در سامانه نیما شتاب گرفت و عرضه از یک میلیون یورو فراتر رفت.

براساس گزارش بانک مرکزی، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات را در نیما افزایش داده اند و این مبلغ از ۱۶مرداد تا به دیروز از یک میلیارد یورو فراتر رفت که علاوه بر عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی ها و اختصاص ارز به واردات است.

در بازارهای جهانی نیز ترامپ پس از بازگشت وزیر خزانه دارى امریکا از چین و در آستانه دور بعدى مذاکرات تجارى با چین اعلام کرد پیشرفت بزرگی در موضوعات بسیار متنوعی در حال رخ دادن است. وی اذعان داشته این مذاکرات به شدت خوب و سریع پیش می رود. وی همچنین با امضای اعلام وضعیت اضطراری قصد دارد زمینه ساخت دیوار در مرز با مکزیک را فراهم کند.دادستان کالیفرنیا هم اعلام کرد که بزودی از ترامپ به علت اعلام وضعیت اضطراری ملی به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

در خصوص کامودیتی ها نیز روی با اندکی کاهش نسبت به اول وقت 2617 دلار و مس 6241 دلار و نفت نیز در محدوده 66 دلار در نوسان بود.

در بازارهای موازی هم دلار بازهم افزایش یافت و به 13150 تومان رسید. دراین رابطه دبیر کل کانون صرافان اعلام کرد همه ساله در ایام پایانی سال و با نزدیکی عید نوروز سفرهای نوروزی  افزایش می‌یابد. ضمن اینکه افزایش درآمد مازاد خانوارها در این ایام  منجر به رشد تقاضا  شده و بخشی از این نوسانات به دلیل سررسید سپرده های بانکی در اسفند ماه است.

رویداد مهمی که برای گروه روی منتشر شد تصمیم به آزادسازی فروش این محصول بود و بنابر اعلام نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق ایران در زمینه فروش روى، ستاد تنظیم بازار به شرط تامین مصرف داخل، تصمیم به آزادسازى فروش گرفت و دیگر نیازى به حضور در بورس نیست. در خبر دیگری نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش از فروش فوری 15 تا 20 هزار دستگاه محصولات این شرکت از امروز خبر داد.

با این اوصاف، برای امروز با توجه به روند متعادل بازار ، انتظار گرایش مثبت به گروه های خودرویی، بانکی و فلزاتی می رود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ