کد خبر: ۱۱۸۹۰۱
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱

سه عاملی که باعث هیجان تقاضا و افزایش قیمت خودرو شدند

سه عاملی که باعث هیجان تقاضا و افزایش قیمت خودرو شدند

نرخ ارز، تورم انتظاری و حضور پررنگ دلالان در بازار خودرو سه مولفه موثر بر قیمت خودرو و هیجان تقاضا در شرایط فعلی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند رفتارهای هیجانی تقاضا، واکنشی نسبت به عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو است اما این رفتارها سمت و سوی مشخصی ندارند. در برخی مقاطع مشتریان به بازار خودرو پشت کرده و تقاضا افت می‌کند و در زمان‌هایی نیز تقاضا افزایش می‌یابد که عرضه خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

این افت و خیز تقاضا، تاثیر زیادی بر قیمت محصولات تولیدی داشته و در برخی موارد نیز آشفتگی بازار را به همراه دارد. به این ترتیب نقش طرف عرضه در ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودرو امری واضح و مشخص است اما در اتفاقات هفته گذشته بازار که قیمت‌ها روند صعودی در پیش گرفتند برخی تحلیل‌گران بر نقش موثر متقاضیان خودرو تاکید دارند و اینکه رفتارهای هیجانی آنان را یکی از عوامل آشفتگی بازار می‌خوانند.

البته می‌توان دیدگاه دیگری هم برای بخش تقاضا تعریف کرد. براساس این دیدگاه، مشتریان به‌منظور خرید خودروی مورد تقاضا در بازار حضور پیدا نمی‌کنند و تنها تقاضای خرید را تا زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان به تاخیر می‌اندازند. آنها مترصد فرصت باقی می‌مانند و به محض اینکه شرکت‌های خودروساز در قالب پیش‌فروش یا فروش قطعی اقدام به عرضه محصولات کنند در صف فروش حضور پیدا کرده و اقدام به خرید خودروی موردنظر می‌کنند.

با توجه به تنوع دیدگاه مشتریان در شرایط فعلی بازار این سوال مطرح می‌شود که کدام دیدگاه، دست بالا را در میان متقاضیان و مصرف‌کنندگان دارد و سوال دیگر اینکه تاثیر این رفتار غالب بر نمودار قیمتی بازار چگونه است؟ آن را صعودی می‌کند یا در سراشیبی قرار می‌دهد؟

کارشناسان در پاسخ به این سوالات معتقدند در شرایط فعلی سه مولفه موثر بر قیمت خودرو فعال شده است. نرخ ارز، تورم انتظاری و حضور پررنگ دلالان در بازار. در شرایط حاضر ، نرخ ارز روند صعودی گرفته و به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌گذاران و سیاست‌های اتخاذ شده این ذهنیت در جامعه تشدید شده که سال آینده به دلیل افزایش نرخ تورم، قیمت‌ها روند صعودی می‌گیرند. بنابراین یک تورم انتظاری در اذهان شکل گرفته است.

کارشناسان معتقدند تورم انتظاری شکل‌گرفته بیشترین سهم را در تفکر متقاضیان دارد. در راستای شکل‌گیری همین تفکر شاهدیم سرمایه‌های سرگردان نیز براساس همین تحلیل به بازار ورود می‌کنند. وجود این سرمایه‌ها و تورم انتظاری شکل‌گرفته دست در دست هم سبب افزایشی شدن نمودار قیمت در بازار خواهند شد.

تنها مساله‌ای که می‌تواند صعود قیمت‌ها در بازار را متوقف کند، افزایش عرضه است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ