کد خبر: ۱۱۸۹۸۰
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۴

پیش بینی مثبت برای این هفته بورس و ۸ گروه بزرگ
یک کارگزاری و شرکت مشاور اعلام کردند:

پیش بینی مثبت برای این هفته بورس و ۸ گروه بزرگ

یک کارگزاری و تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری با بررسی آخرین تحولات مهم سیاسی و اقتصادی مخصوصا"تمدید مهلت FATF به ایران، برای بورس و ۸ گروه بزرگ شرایط مثبتی را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس تهران درحالی هفته جاری را با شاخص 159 هزار و 489 واحدی و امید به بهبود وضعیت به دلیل تمدید مهلت FATF به ایران تا پایان تیر و... آغاز می کند که کارگزاری آبان برای این هفته اعلام کرد: بازار در هفته گذشته پایانی متفاوت را تجربه کرد و با رشد قیمت ها در بازار ارز در کنار افزایش امیدواری به کاهش تنش های تجاری و رشد قیمت نفت و فلزات ،اقبال مجدد را به گروه ها و نمادهای بزرگ بازار رقم زد.

ادامه رشد قیمت های جهانی و تمدید مهلت اقدامات تقابلی FATF  نیز از دیگر اخباری است که می تواند به فضای عمومی بازار جوی مثبت بدهد.

برای بازار امروز و به طور کلی هفته پیش رو به نظر می رسد در گروه فرآورده های نفتی و خصوصا پالایشگاها احتمال ادامه روند مثبت قیمتی وجود داشته باشد و شرایط مناسب بنیادی و نموداری می تواند معاملات جذابی را در این گروه رقم بزند. هرچند عرضه کنندگان خصوصا حقوقی ها همچنان  در این گروه فعال خواهند بود.

در گروه فلزات اساسی، رشد قیمت جهانی فلزات و معاملات جذاب پایان هفته می تواند سهام گروه را همچنان در کانون توجه قرار دهد و "فملی، فولاد، فاسمین، کاوه، ارفع، فراور، فباهنر و ذوب" از نامزدهای  اصلی جذب نقدینگی در گروه خواهند بود.

در گروه محصولات شیمیایی نیز با توجه به بهبود معاملات در پایان هفته می توان انتظار تدوام رشد در کلیت گروه به خصوص در نمادهای " تاپیکو، شاراک، زاگرس، پارس، پارسان، شیران، شغدیر" را داشت. در گروه معدنی که معاملاتی کم حجم و بی رمق را در عمده روزهای هفته گذشته داشتند می توان انتظار رشد "کنور، کروی، کمنگنز، ومعادن" را داشت.

در این میان ، توجه بازار به گروه های بزرگ و کالامحور می تواند معاملات گروه بانک را تحت تاثیر قرار دهد و به احتمال زیاد نمی توان انتظار معاملاتی قوی از این گروه داشت. هرچند جو مثبت بازار می تواند روند اصلاحی را آهسته کند و "وبملت، وتجارت، وپاسار، وبصادر" می توانند از نمادهای پیشرو گروه باشند.

در خودرویی ها نیز وضعیت تا حدود زیادی مشابه نمادهای گروه بانک خواهد بود و معاملات قوی در این گروه نیز چندان محتمل به نظر نمی رسد و تحرکات مثبت بیشتر در تک نمادها محتمل خواهد بود. در دیگر گروه ها مانند قند و شکر نیز ظرفیت رشد را خواهند داشت و محصولات غذایی و دارویی در کنار تک سهم های گروه سیمان و انبوه سازی و کاشی و سرامیک  همچنان مستعد جذب نقدینگی خواهند بود.

نظر تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری

براساس این گزارش، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) هم درباره وضعیت گذشته و آینده بازار سهام اعلام کرد: با رشد دلار و فراتر رفتن آن از 13000 تومان و همچنین افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا، از اواسط هفته شاهد برگشت بازار و رشد قیمت ها بودیم و در 3 روز پایانی هفته، شاخص حدود 3500 واحد افزایش یافت.

همچنین اخبار مثبت سیاسی مانند احتمال تمدید مهلت 4 ماهه پیوستن ایران به FATF، تغییر مواضع داخلی برخی مسئولین در خصوص FATF و افزایش شانس تصویب آن در مجمع تشخیص مصلح و اظهارات نماینده آمریکا در خصوص رویکرد اشتباه ترامپ در قبال ایران و خروج آمریکا از برجام بدون مشورت با اروپایی ها ، همگی از جمله مواردی است که از لحاظ سیاسی می تواند ایران را در وضعیت بهتری قرار دهد.

در این میان، محرک اصلی رشد بازار طی روزهای اخیر رشد دلار بود. رشدی که به واسطه آن گروه های فلزاتی، پتروشیمی و پالایشی مورد استقبال سهامداران قرار گرفتند.

گروه فلزاتی به خصوص شرکت های فولادی وضعیت بهتری را نسبت به سایر شرکت ها تجربه کردند که افزایش قیمت های بورس کالا و جهانی از جمله عوامل تاثیر گذار در این مورد بود.

گروه پتروشیمی نیز همانند فلزاتی ها از افزایش دلار ، تاثیرات مثبتی می پذیرد اما رشد کمتری را تجربه کرد که افزایش 100 درصدی سوخت تحویلی به این شرکت ها می تواند از عوامل تاثیر گذار باشد. هر چند این رشد قیمت تاثیر چندانی بر روی سودآوری ندارد.

گروه پالایشی هم علیرغم رشد مناسب نفت تا محدوده 66.5 دلار با استقبال کمتری نسبت به دو گروه دیگر در میان سرمایه گذران مواجه شد. هر چند در این گروه ها همانند فولادی ها شاهد رشد نرخ فروش در بورس کالا بودیم. از آنجایی که رشد دلار به نفع شرکت های خودرویی نیست، سهام این گروه با نوسانات منفی به کار خود پایان دادند اما فروش فوری سایپا و ایران خودرو به منظور متعادل سازی و کاهش قیمت خودرو بعد از افزایش بی رویه آن طی روزهای گذشته با استقبال خوبی همراه شد. در گروه بانکی نیز سرمایه گذاران همچنان منتظر مشخص شدن بحث تسعیر ارز دارایی ها هستند.

فارغ از این موارد، در بازارهای جهانی کاهش میزان تولید نفت عربستان و تعطیل کردن بزرگترین میدان نفتی دریایی جهان توسط این کشور به منظور افزایش قیمت نفت از جمله موارد حائز اهمیت در هفته گذشته بود. اما عدم همراهی کافی روسیه در کاهش تولید نفت از جمله مواردی است که به گفته تحلیل گران، آینده قیمتی این طلای سیاه را با ابهاماتی همراه کرده است.

در همین راستا شاهد انتشار خبری مبنی بر افزایش میزان صادرات نفت ایران تا محدوده 1.3 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه بودیم. از دیگر مواردی که تاثیر مثبتی بر بازارهای جهانی گذاشت اعلام رضایت ترامپ از پیشرفت مذاکرات بین آمریکا و چین و همچنین تزریق حدود500 میلیارد دلار از سوی بانک های چین به اقتصاد این کشور بود که چشم انداز بازارهای جهانی را مثبت کرده است.

در خصوص موارد سیاسی هم شاهد بهبود و تلطیف فضای سیاسی بودیم به طوری که علاوه بر تغییر موضع برخی از افراد در خصوص FATF، کدخدایی اعلام کرد CFT و پالرمو ممکن است در مجمع تشخیص پذیرفته شوند. محمدابراهیم مقدم مدیرعامل سابق بانک تجارت نیز اعلام کرد اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، شبکه بانکی در ارتباطات بین‌المللی به مشکل جدی برمی‌خورد و روابط با کشورهایی مانند روسیه و ترکیه نیز جوابگوی حجم نیازهای مملکت نیست.

به نظر می رسد با توجه به صحبت های امیدوارکننده ترامپ در خصوص کاهش تنش تجاری با چین ، بهبود فضای سیاسی و رشد دلار، در هفته جاری شاهد معاملات مثبتی در گروه های کامودیتی محور باشیم. تمدید مهلت پیوستن ایران به FATF  و احتمال زیاد موافقت در این خصوص نیز می تواند سهام  بانکی را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ