کد خبر: ۱۱۹۰۹۲
۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۶

مجمع سالانه بانک مرکزی فردا بعداز ۷ ماه تاخیر برگزار می‌شود

مجمع سالانه بانک مرکزی فردا بعداز ۷ ماه تاخیر برگزار می‌شود

پنجاه و هشتمین مجمع سالانه بانک مرکزی فردا با حضور رئیس جمهور و بعد از ۷ ماه تاخیر نسبت به مهلت قانونی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، مجمع سالانه بانک مرکزی سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد. این سومین مجمع سالانه بانک مرکزی است که در اسفندماه و با بیش از ۷ ماه تاخیر برگزار می‌شود. آخرین جلسه این مجمع در ۱۳ اسفندماه ۹۶ برگزار شد.

بانک مرکزی به‌عنوان نهاد مرجع نظاری در بازار پول همواره بر برگزاری مجمع بانک‌ها و نهادهای مالی مقرر تاکید می‌کند اما تاخیرهای مداوم برای برگزاری مجمع سالانه این پیام را به سایر نهادهای مالی و بازیگران بازار پول القا می‌کند که نیازی به سخت‌گیری در برگزاری به موقع این مجامع وجود ندارد و در نتیجه این بی‌نظمی به کل مجموعه تسری می‌یابد.

مجمع عمومی بانک مرکزی سالانه و با ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت، وزیر بازرگانی و یک نفر از وزرا به انتخاب هیات‌وزیران از اعضای اصلی مجمع هستند. براساس قانون پولی و بانکی، مجمع عمومی بانک مرکزی دارای ۵ وظیفه اصلی است. اول، رسیدگی و اظهارنظر نسبت به گزارش وضع بانک که رئیس‌ بانک به مجمع داده است. دوم، انتخاب هیات نظار. سوم، تصویب ترازنامه بانک و پیشنهاد تقسیم سود. چهارم، تصویب گزارش سالانه و عملیات بانک قبل از تقدیم به هیات دولت و پنجم، اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به نظریات و تصمیمات هیات نظار.

اصولا در مجمع عمومی، رئیس‌ گزارشی از اهم سیاست‌ها و فعالیت‌های بانک مرکزی و آخرین تحولات اقتصادی ارائه می‌کند. علاوه‌بر این، رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان رئیس مجمع سخنرانی خواهد داشت. در پایان نیز گزارش هیات نظار درخصوص ترازنامه و صورت‌های مالی بانک مرکزی تصویب می‌شود. براساس قانون تصویب ترازنامه از طرف مجمع عمومی برای هیات عامل به منزله مفاصا حساب خواهد بود. ترازنامه پس از تصویب مجمع عمومی به دولت تسلیم شده و در روزنامه رسمی کشور درج می‌شود.

اعتبار این مجمع از نگاه قانون نیز در ماده ۳۷  عنوان شده به طوری که تصمیم‌های مجمع عمومی در صورتی معتبر است که اکثریت هر یک از دو گروه شورای پول و اعتبار و هیات نظار حاضر باشند. تصمیم‌ها با اکثریت آرای افراد حاضر که حق رای دارند اتخاذ می‌شود و در صورت تساوی آرا تصمیم طرفی که رای رئیس جزء آن است قابل اجرا است. در ضمن، هیات عامل و هیات نظار و بازرس دولت در مجمع عمومی حق رای ندارند. در عین حال که تایید پیشنهاد رئیس‌جمهور برای تعیین رئیس‌ و همچنین قائم مقام به پیشنهاد رئیس بانک مرکزی نیز در مجمع عمومی انجام می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ