کد خبر: ۱۱۹۱۱۴
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۶

آثار راه اندازی آپشن زعفران برای ایران با امکان مرجع شدن در دنیا
مدیرعامل تامین سرمایه تمدن مطرح کرد:

آثار راه اندازی آپشن زعفران برای ایران با امکان مرجع شدن در دنیا

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن از امکان مرجعیت قیمت زعفران دنیا از طریق تابلوی بورس کالا خبر داد و گفت: راه اندازی قرارداد آپشن زعفران در روزهای آینده گامی بزرگ برای حمایت از زعفرانکاران است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمودرضا خواجه نصیری در خصوص اقدام بورس کالا برای راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در اسفند جاری به ایسنا گفت: اصلی ترین مزیت ابزارهای مالی امکان پوشش ریسک قیمتی در آینده است که قرارداد آپشن نیز به دلیل ریسک حداقلی و مشخص، امکان و اختیار جدیدی به زعفرانکاران می دهد تا بتوانند در معاملات آپشن حجم فروش و قیمت محصولات را برای چند ماه آینده بیمه کنند.

وی افزود: استفاده از ابزارهای جدید مالی از جمله معاملات قراردادهای اختیارمعامله در بورس های بین المللی بسیار رایج است زیرا این ابزارها از چند بعد به خصوص سودآوری و پوشش ریسک بسیار موثر هستند.هر چه متغیرهای اقتصادی به سمت نوسان بیشتر حرکت می کنند و ریسک آینده بیشتر و پیش بینی دشوارتر می شود، نیاز به ابزارهای پوشش ریسک همچون اختیار معامله بیشتر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به عنون مثال نوسانات نرخ ارز باعث می شود قیمت های آتی برای سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار گیرد اما راه اندازی و توسعه ابزارهایی مانند آپشن بر پایه کالاهای مختلف در بورس کالا، شرایط به مراتب بهتر و امن تری برای فعالان اقتصادی مهیا می کند.بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و آپشن، این امکان را فراهم می کند تا ریسک بازار و فعالیت های سفته بازی از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی و کاغذی شود که این اتفاق در اقتصاد به شدت کمک کننده و اثر بخش خواهد بود.

خواجه نصیری گفت: با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی از ابزارهای مالی بورس کالا همچون قرارداد آتی و گواهی سپرده زعفران، پیش بینی می شود راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز رفته رفته با استقبال روبه رو شود.با گذشت زمان هرچه بخش سنتی با نحوه کارکرد این ابزارها بیشتر آشنا و نهادهایی مانند صندوق های کالایی فعال تر شوند عمق بازارهای مالی افزایش می یابد.

وی در پاسخ به سوال آیا امکان مرجعیت قیمت زعفران دنیا از طریق تابلوی بورس کالا وجود دارد؟ گفت: نحوه کشف قیمت زعفران در این بورس نشان می دهد امکان مرجعیت وجود دارد .هرچقدر حجم بازار بیشتر و نهادهای مالی واسط بین کشاورزان، تولید کنندگان و بازار ایجاد شود، عمق بازار افزایش پیدا می کند و عکس العمل بازار سریعتر شده که باعث کشف قیمت بهتر می شود.

خواجه نصیری گفت: بنابراین باید با توسعه زیرساخت ها و استفاده از بسترهای نوین برای بین المللی کردن بازار زعفران از طریق ساز و کار بورس کالا قدم برداشت زیرا زمانی که محصولی در بورس از طریق ابزارهای مالی مورد معامله قرار می گیرد، قیمت ها واقعی تر کشف می شود و شفافیت و ثبات در بازارها حاکم می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ