کد خبر: ۱۲۰۳۲۴
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱

اتحاد دوباره علیه نفت ایران و نشانه‌های افزایش فشار

اتحاد دوباره علیه نفت ایران و نشانه‌های افزایش فشار

نشانه‌هایی از تصمیم دولت ترامپ برای افزایش فشارها بر ایران با پایان یافتن موعد ۶ ماهه معافیت از تحریم‌ها در حال ظهور است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ که به حمایت از منافع عربستان و صمیمت با ولی‌عهد سعودی مشهور است به ریاض سفر کرد که طبق اعلام کاخ سفید، درباره افزایش همکاری بین آمریکا و عربستان و تلاش‌های ترامپ برای تسهیل صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان صحبت شده است .

الن والد مشاور صنعت انرژی و سیاسی در موسسه ترنسورسال گفت: کوشنر در مورد مسائل مربوط به نفت دخالت نمی‌کند و احتمالا این‌گونه مباحث میان ریک پری وزیر انرژی آمریکا و خالد الفالح همتای سعودی‌ یا میان ترامپ و بن‌سلمان انجام می‌شود.

با این حال حضور برایان هوک در این سفر احتمال مذاکره با سعودی‌ها برای همراهی با آمریکا در مسیر افزایش فشارها بر ایران را مطرح می‌کند. وی پیش از توافق اوپک و متحدان در ماه دسامبر برای کاهش عرضه 1.2 میلیون بشکه‌ای نیز به وین سفر و با الفالح دیدار کرده بود. آن زمان نیز اعلام شد که تلاش برای همراهی عربستان در تحریم نفت ایران و اطمینان از اینکه قیمت‌ها رشد شدیدی نخواهند کرد، مهم‌ترین‌ محور مذاکره هوک با وزیر انرژی عربستان بوده است.

آن‌طور که ریچارد نفیو درخصوص دیدار برایان هوک با مقامات سعودی در هفته گذشته، می‌گوید: دولت ترامپ می‌خواهد کاملا مطمئن شود عربستان به هر کشوری که در حال‌حاضر خریدار نفت ایران است اطمینان دهد، می‌تواند جایگزین این نفت ایران باشد.

سارا وخشوری کارشناس بازار نفت نیز بر این باور است که آمریکا به عربستان برای افزایش فشارها به ایران نیاز دارد. به‌خصوص اینکه با تحریم نفت ونزوئلا در ماه اخیر عرضه نفت در بازار محدودتر شده است. با این حال عربستان این‌بار می‌خواهد از سیاست آمریکا در قبال معافیت‌ها مطمئن شود و در شرایطی تولید نفت را افزایش می‌دهد که برآورد دقیقی از میزان صادرات ‎نفت‌ ایران و ‎معافیت‌های صادراتی آمریکا در ماه مه و بعد از آن داشته باشد.

در این میان وزارت انرژی آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد 6 میلیون بشکه از سه مرکز ذخیره‌سازی استراتژیک نفت‌ را در ماه مه روانه بازار خواهد کرد. آزادسازی ذخایر استراتژیک یکی از نشانه‎های تصمیم آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها با پایان معافیت‌های ۶ماهه است.

فشار بر اوپک برای رها کردن توافق نفتی موضوع دیگری است که در دستور کار سیاست‌مداران آمریکایی قرار گرفته است. ترامپ هفته گذشته بار دیگر اوپک را مسئول افزایش قیمت‌ها دانست و اعلام کرد که اقتصاد جهان قیمت‌های زیاد نفت را تحمل نمی‌کند. توییت ترامپ موجب افت 3 درصدی قیمت‎‌ها شد. به نظر می‌رسد یکی از نگرانی‌های ترامپ تداوم افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر سیاست‌های این کشور در قبال ایران است. در واقع اگر قیمت نفت به رشد خود ادامه دهد، شانس کاخ سفید برای افزایش فشارها بر ایران در ماه مه کاهش می‎یابد چرا که افزایش قیمت بنزین یکی از خطوط قرمز دولت ترامپ است. از این رو پیش‌‌بینی می‌شود در صورتی که قیمت نفت به رشد خود ادامه دهد فشارها از سوی آمریکا به اوپک افزایش یابد و حتی ممکن است شانس تصویب لایحه ضد اوپکی "نوپک" در کنگره و تایید آن توسط ترامپ بیشتر شود.

خالد الفالح هرچند از احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال 2019 سخن گفته با این همه، تاکید کرده اوپک و متحدان اطمینان حاصل خواهند کرد که بازار دچار کمبود عرضه ناخواسته نشود. کاهش عرضه نفت ایران به دنبال تحریم‌های آمریکا در دسته "کاهش عرضه ناخواسته" قرار می‌گیرد. بنابراین به نظر می‎رسد الفالح این چراغ سبز را به آمریکا نشان داده که در صورت کاهش بیشتر تولید نفت ایران، اوپک و متحدان توافق برای کاهش عرضه نفت را رها خواهند کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ