کد خبر: ۱۲۰۶۴۰
۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹

تهران راه واقعی عبور از تحریم‌ها را پیدا کرده است
رویترز خبر داد:

تهران راه واقعی عبور از تحریم‌ها را پیدا کرده است

رویترز گزارش داد: تهران با ایستادگی ایرانیان و عملی شدن ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، راه واقعی عبور از تحریم‌ها را پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رویترز در گزارشی اعلام کرد ایران در سایه مقاومت و همچنین تصویر واضح‌تری که اکنون از عملکرد INSTEX وجود دارد به راه عملی و واقعی دور زدن تحریم‌های آمریکا بسیار نزدیک شده است.

آسیا تایمز نیز در این باره نوشت: تهران انتظار دارد که نهایتا تا ۲۰ مارس (۲۹ اسفند ۱۳۹۷) سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا به مرحله عملیاتی برسد و بخشی از تجارت ایران با اروپاییان از این طریق برقرار شود. به‌نظر می‌رسد تاریخ ۲۰ مارس زمانی است که اروپاییان به تهران وعده آن را داده‌اند. اگر چه INSTEX با اعتباردهی مالی به تجارت کالاهای پزشکی یا کشاورزی آغاز به‌کار می‌کند اما به مرور الگویی برای تجارت در زمینه‌های دیگر میان ایران و اروپا می‌شود.

پرداخت‌های مالی میان ایران و اروپا در قالب INSTEX سهم مهمی در عبور ایران و اروپا از استیلای دلار بر بازار مالی جهان خواهد داشت. علاوه بر INSTEX، حضور ایران در "کمیسیون مشترک" که شامل نمایندگان چین، روسیه، بریتانیا، آلمان و فرانسه (طرفین توافق‌نامه بین‌المللی برجام) می‌شود این نوید را می‌دهد که قدرت‌های بزرگ جهانی همچنان خواهان حفظ برجام هستند و آنها  نمی‌خواهند نتیجه سال‌ها دیپلماسی جهانی صرفا به‌خاطر تصمیم غیرمسوولانه ترامپ در خروج از برجام هدر رود.

در میان این کشورها حمایت بسیار قوی از توافق هسته‌ای وجود دارد و ایران در این زمینه نگرانی خاصی احساس  نمی‌کند. در جلسه کمیسیون مشترک که نمایندگان ایران، چین، روسیه، بریتانیا، آلمان و فرانسه حضور داشتند و نماینده اتحادیه اروپا ریاست را بر عهده داشت، مقرر شد INSTEX خیلی زود آغاز به‌کار کند. در بیانیه‌ای که پس از این نشست از سوی اتحادیه اروپا نشر یافت، تصریح شده که اروپا به نتیجه‌بخشی INSTEX امیدوار است و مراحل عملیاتی این ابزار پشتیبان در اسرع وقت شروع به‌کار می‌کند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این باره گفت: طرفین معتقد به حفظ برجام با قوت و اصرار هستند. برخی مشکلات به‌خصوص در زمینه اقتصادی وجود دارد که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت بر آنها غلبه کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ