کد خبر: ۱۲۰۹۱۴
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵

ایران خودرو و سایپا 13 هزارمیلیارد تومان زیان دارند/ تعدیل قیمت برخی قطعات

ایران خودرو و سایپا 13 هزارمیلیارد تومان زیان دارند/ تعدیل قیمت برخی قطعات

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با توصیه به عدم خرید خودرو در روزهای پایانی سال گفت:قیمت برخی قطعات توسط ایران خودرو و سایپا تعدیل شده اما این دو شرکت بیش از 13 هزارمیلیارد تومان زیان دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی‌منش به ایرنا گفت: این روزها قیمت خودرو در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد و متقاضیان واقعی اگر عجله ندارند، بهتر است خرید را به زمان دیگری موکول کنند.همچنین اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند از خرید منصرف شوند زیرا پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نزولی شود.

وی افزود: این روزها و با تزریق چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان، تعداد تولید خودروها افزایش یافته و 2 خودروساز بزرگ و سایر خودروسازان در مجموع روزانه بیش از 4200 دستگاه تولید دارند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: برای سال 98 تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.

نجفی‌منش وجود هرگونه مافیا در صنایع خودروسازی و قطعه سازی را بی پایه و اساس برشمرد و گفت: کمبود نقدینگی و تخصیص ارز در ماه های گذشته، شرایط دشواری را برای خودروسازی رقم زد.

وی درخصوص مطالبات ارزی قطعه سازان نیز افزود: مقرر بود 844 میلیون یورو به دست قطعه سازان برسد اما تاکنون محقق نشده است. پیشنهاد کردیم بانک مرکزی این ارز را در اختیار بانک ها قرار دهد تا آنها نیز به صورت ریالی در اختیار قطعه سازان قرار دهند و پس از 9 ماه به صورت ریالی برگردانیم.

نجفی‌منش همچنین درباره تعدیل قیمت قطعات خودرو ادامه داد: قیمت برخی قطعات توسط دو خودروساز بزرگ تعدیل شده و در بقیه موارد نیز قطعه سازان به ارسال مدارک و مستندات پرداخته اند که باید از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود.

وی گفت: طبق محاسبات، ایران خودرو و سایپا در سال جاری بیش از 13 هزار میلیارد تومان زیان داشته اند و امید می رود با افزایش تولید و تحویل خودروها به مردم از زیان آنها کاسته شود.

نجفی‌منش تاکید کرد: فروش خودرو از سوی خودروسازان با فرمول پنج درصد کمتر از قیمت بازار به شرط اجرای درست و مستمر و تداوم عرضه خودروسازان به تعادل در قیمت ها خواهد انجامید. شیوه ای که سال 76 نیز در بازار با موفقیت اجرایی شد و تا 10 سال پس از آن کمترین تنش را در بازار شاهد بودیم.

وی طرح این ادعا از سوی برخی که خودروسازان در هفته های گذشته با توقف عرضه موجب گرانی خودرو در بازار شدند تا قیمت‌گذاری کارخانه ای بر مبنای فرمول پنج درصد کمتر از قیمت بازار افزایش یابد را رد کرد و گفت: در آن دو هفته مجوز فروش به خودروسازان داده نشده بود.

نجفی‌منش افزود: گرچه در آن هفته ها قیمت در حاشیه بازار افزایش یافت اما چیزی دستگیر خودروسازان نشد زیرا قیمت های کنونی برمبنای قیمت بازاری بهمن ماه محاسبه می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ