کد خبر: ۱۲۰۹۱۸
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵

انتقام اوپک از شیل آمریکا به دلیل تصویب نوپک

انتقام اوپک از شیل آمریکا به دلیل تصویب نوپک

اوپک هشدار داد: اگر قانون نوپک تصویب شود از شرکت نفت شیل آمریکا انتقام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، اوپک یک بار دیگر می‌خواهد از شیل آمریکا انتقام بگیرد. البته اگر کنگره لایحه موسوم به نوپک را تصویب کند. نوپک یعنی قانون نه به کارتل های صادرات و تولید نفت.

سهیل المزروعی وزیر نفت امارات در نشست بین مقامات برتر اوپک و بانک‌داران آمریکایی گفت: اگر این لایحه تبدیل به قانون شود و اعضای اوپک ملزم به اجرای آن شوند، اوپک که به صورت همه جانبه یک کارتل است منحل می‌شود و هر عضوی تولید را تا حداکثر افزایش می‌دهد.

این همان اتفاقی است که در سال‌های 2013 و 2014 افتاد و در آخر باعث سقوط قیمت نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه شد. در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان وابسته به وام، مثل شیل آمریکا تحت این قانون قرار می‌گیرند.

بانکدارانی که وام مورد نیاز تولیدکنندگان شیل را تامین می‌کنند، هدف طبیعی مخالفان لایحه نوپک هستند. بانک ها طی بحران 2014  ورشکست شدند و حالا دوباره در حال بازیابی اعتماد در صنعت هستند. نفت وست تگزاس به بشکه ای 60 دلار نزدیک می‌شود ولی بانک‌داران به خوبی می‌دانند که این افزایش قیمت تا حد زیادی به خاطر اقدامات اوپک است: این کارتل دوباره در حال کاهش تولید است و تأثیر این کاهش بر قیمت نفت کاملا قابل مشاهده است.

در واقع اگر اوپک دوباره شروع به تولید با حداکثر ظرفیت کند حتی بدون ایران و ونزوئلا و توقف تولید لیبی هم می‌تواند قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد، مخصوصاً اگر روسیه هم به آن بپیوندد.

لایحه نوپک شانس کمی برای قانون شدن دارد. اولین باری نیست که قانون‌گذاران آمریکا اوپک را به‌خاطر کارتل بودن مسئول می‌دانند ولی تهدید نه خیلی زیرکانه المزروعی، ضعف صنعت شیل آمریکا و وابستگی این صنعت به وام را نشان داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ