کد خبر: ۱۲۰۹۲۲
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵

بند مربوط به بدهی‌های مردم به بانک‌ها از بودجه ۹۸ حذف شد
ص

بند مربوط به بدهی‌های مردم به بانک‌ها از بودجه ۹۸ حذف شد

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در مورد یکی از بندهای بودجه ۹۸ مربوط به بدهی‌های مردم به نظام بانکی موسوم به ربح مرکب، اعضای مجمع نظر شورای نگهبان را پذیرفته و ایراد به آن را وارد دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به نشست امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سه موضوع اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان درباره بودجه سال 98 به فارس گفت: در دو مورد اعضای مجمع به نفع مصوبه مجلس رای دادند و در یک مورد نیز که مربوط به بدهی‌های مردم به نظام بانکی موسوم به ربح مرکب بود، اعضا نظر شورای نگهبان را پذیرفته و ایراد به آن را وارد دانستند. در نتیجه بند ز ماده مربوطه از قانون بودجه سال 98 حذف شد.

ایراد شورای نگهبان به بندی از تبصره ۱۶ لایحه بودجه 98 باز می‌گشت که موضوع آن، خارج کردن ربح (سود) مرکب از تسهیلاتی بوده که به مردم داده شده است.

بر اساس این بند حذف شده، تسویه بدهی دریافت‌کنندگان تسهیلات و وام‌گیرندگان از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر مبنای قرارداد اولیه محاسبه می‌‌شد. به این صورت که اصل و سود تسهیلات مورد نظر باید بر اساس نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه و به‌صورت ساده محاسبه شود و چنانچه بانک یا موسسه اعتباری پس از اتمام مدت قرارداد اولیه، قرارداد تسهیلاتی جدیدی با تسهیلات‌گیرنده منعقد کند و مبنای قرارداد جدید را باقیمانده اصل، باقیمانده سود و باقیمانده جرایم ناشی از قرارداد قبلی قرار دهد و در محاسبه بدهی تسهیلات‌گیرنده از روش ربح مرکب استفاده کند، قراردادهای بعدی، ملغی‌الاثر بوده و ملاک محاسبه بدهی تسهیلات گیرنده قرارداد اولیه خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ