کد خبر: ۱۲۰۹۶۸
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

پیش‌ بینی رئیس باتجربه ۵۰ ساله‌ مشاوران املاک از قیمت سال آینده مسکن

پیش‌ بینی رئیس باتجربه ۵۰ ساله‌ مشاوران املاک از قیمت سال آینده مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که قرار نیست قیمت مسکن بعد از عید به طور عجیب و غریبی رشد کندگفت: با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌، سال آینده مطلقاً جهش قیمتی رخ نخواهد داد و نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی‌قلی خسروی گفت: یک نگاه فکری وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌های زمانی گذشته و بعد از اتفاقات تقسیم می‌کند. پیش از عید، بعد از عید؛ پیش از انتخابات، بعد از انتخابات؛ پیش از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. این انگاره همیشه وجود داشته و در سال جاری  هم دیده می‌شود. به همین دلیل غالباً در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالاها از جمله مسکن افزایش پیدا می کند که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.

وی افزود: بسیاری تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالاها قرار است درسال ۹۸ دچار جهش شود اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای در حوزه املاک ، سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد. وقتی سال۹۱ قیمت ارز افزایش یافت، ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز اثری در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن تناسب بین عرضه و تقاضا است.

این مقام مسئول ادامه داد: مشاوران املاک امانت‌فروش مردم هستند و در افزایش قیمت تأثیر آن‌چنانی ندارند. سیاست‌گذار مسکن نیستیم که نقش عمده‌ای در رشد قیمت‌ها داشته باشیم. بنابراین خواهشم این است که بعد از هر دوره نوسان بازارها آدرس اشتباه به مردم ندهیم.

خسروی گفت: نیمه اول سال ۹۷ بازار مسکن شرایط نسبتاً خوبی داشت و معاملات رونق گرفته بود. اما در نیمه دوم با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن توان خرید مردم به کسادی بازار رسیدیم.

وی با بیان این‌که بر مبنای نظر کارشناسان باید سالیانه یک تا ۱.۵ میلیون مسکن ساخته شود گفت: در سال‌های رونق که ساخت و ساز مناسب بوده ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شد و در سال‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد در نوسان بوده است. ولی برای سال آینده از این جهت که تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و مهندس اسلامی به ساخت و ساز نگاه ویژه‌ای دارد خوشبین هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
پاسخ
خوب عزیز با تجربه تورم جهشی است.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ