کد خبر: ۱۲۱۰۰۹
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷

۶ راهکار برای اصلاح سریع آشفتگی‌های بازار خودرو/ تقصیر تحریم نیست
مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داد:

۶ راهکار برای اصلاح سریع آشفتگی‌های بازار خودرو/ تقصیر تحریم نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی دلایل آشفتگی‌ بازار خودرو، ۶ راهکار مانند تعیین تکلیف قطعی قیمت‌ و افزایش تیراژ تولید از طریق تسریع در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان برای اصلاح سریع را پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی با عنوان بررسی آشفتگی‌ها در بازار خودرو و راه‌حل‌های فوری تسویه بازار به بررسی چالش‌های صنعت خودرو و چرایی آشفتگی در این بازار پرداخت و 6 راه‌حل فوری برای اصلاح وضعیت ارائه داد.

در چکیده این گزارش آمده است: مشکل صنعت خودروسازی و زیان انباشته خودروسازان موضوعی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و یا کل آن مرتبط با تحریم باشد بلکه مهمترین ایراد به ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو و ماهیت اقتصادی و سیاسی بنگاه‌ها مربوط می‌شود که نیازمند اصلاحات ساختاری است.

زنگ خطر در صنعت خودروسازی کشور به صدا در آمده و نیازمند چاره‌اندیشی برای برون رفت از این بحران است و در صورت عدم چاره‌اندیشی فوری و به‌هنگام در بازار خودرو باید پیامدهایی شبیه مسائل مؤسسات مالی و اعتباری را در سال‌های آتی انتظار داشت. لذا ضرروی است در قالب برنامه کوتاه‌مدت و فوری، سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی را با یکدیگر هم‌ساز و توآمان به اجرا در آورد. این راه‌حل‌های 6 گانه عبارتند از:

1 - تعیین تکلیف قطعی قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صنعت

2 - افزایش تیراژ تولید از طریق تسریع در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تسهیل در واردات قطعات مورد نیاز

3 - اعمال سیاست مدیریت نقدینگی توسط بانک مرکزی

4 - تداوم سیاست فروش براساس معیارهای محدود کننده سفته بازی

5 - فروش خودرو به صورت اقساطی

6 - وضع مالیات بر قراردادهای مکرر فروش خودرو در قالب CGT

در ضمن تکیه صرف بر سیاست قیمتی، موجب می‌شود که با هر بار افزایش قیمت کارخانه، قیمت بازار نیز به صورت سایه مانند با جهشی رو به جلو حرکت کند. هر چند جهش قیمتی اخیر خودرو در بازار بیشتر تابع افزایش تقاضای هیجانی خودرو برای مسافرت‌های نوروزی، فقدان موجودی انبار تنظیم کننده بازار (بافر) و شکل‌گیری انتظارات تورمی است که بخش تقاضای هیجانی احتمالا بعد از تعطیلات و کاهش تقاضای سفر تا حدی فروکش خواهد کرد و اثرات دیگر عوامل اساسی می‌تواند در سال 1398 کماکان تداوم پیدا کند. اما هیچ یک از این دلایل نمی‌تواند توجیه کننده تأخیر در تصمیم‌گیری و یا عقب‌نشینی نسبت به تصمیمات در زمینه بازار خودرو باشد.

در بخش جمع بندی گزارش نیز اشاره شده، ریشه اصلی مشکلات بازار خودرو به سیاست‌های غیرمعتبر، عواقب شوک درمانی و تاخیر در تصمیم‌گیری مربوط است که هر چند سال یکبار به این صنعت تحمیل می‌شود. بنابراین هر چه سریع‌تر باید چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ