کد خبر: ۱۲۱۰۵۷
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱/۴

سال سرنوشت صنعت خودرو و پیش بینی تولید ۱.۲۵ میلیون دستگاه در سال ۹۸
دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد:

سال سرنوشت صنعت خودرو و پیش بینی تولید ۱.۲۵ میلیون دستگاه در سال ۹۸

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان ضمن اشاره به اینکه سال ۹۸ سال سرنوشت صنعت قطعه‌سازی است و تحریم‌ها تشدید می‌شود، گفت: در این زمینه باید یک کمیته مستقل به نام ضد تحریم برای صنعت خودرو تشکیل شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه در سال 97 یک برنامه مناسب برای تولید خودرو تعریف شده بود، گفت: بر اساس این برنامه تولید 1.8 میلیون دستگاه خودرو هدف‌گذاری شد که متأسفانه نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم. 

وی با اعلام اینکه قبل از تشدید تحریم‌ها نشانه‌های بحران در صنعت قطعه‌سازی به وجود آمده بود، افزود:  البته بحران ارزی هم حجم مشکلات را افزایش داد به نحوی که ارز یک مرتبه رشد قابل‌توجهی یافت و حتی تک نرخی شدن ارز هم عاملی شد تا قیمت نهاده‌های تولید در صنعت قطعه‌سازی افزایش و بحران قیمت‌گذاری قطعات در این صنعت به وجود آید.

این مقام مسئول ادامه داد: با شروع تحریم‌ها شوک‌های متعددی برای صنعت قطعه‌سازی به وجود آمد. در این روند متأسفانه آمار تولید خودرو هم کاهش یافت و تقریبا به کمتر از 900 هزار دستگاه رسید که در مقایسه با سال 97 حدود نیمی از برنامه تولید محقق شد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه در سال 97 شاهد تعدیل 130 هزار نیرو در صنعت قطعه‌سازی بودیم، گفت: علاوه بر این تعلیق 150 هزار نفر هم به وجود آمد و جمعاً 280 هزار نفر در این صنعت بیکار و 400 واحد تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

وی افزود: هنوز برخی قراردادهای قطعه‌سازان با ارز 3200 یا 4200 تومان است. هنوز نیازمند 7 هزار میلیارد تومان دیگر هستیم که باید با کاهش مدت زمان پرداخت خودروسازان به قطعه‌ساز و پرداخت از محل درآمدهای جاری تأمین شود. انجماد بدهی قطعه‌سازان به سیستم بانکی، احیاء ال سی های داخلی با تسهیل گشایش‌ها و رفع مشکل قطعه‌سازان در انتقال ارز می‌تواند صنعت خودروسازی را از این مخصمه عبور دهد.

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای سال 98 تولید 1.25 میلیون خودرو است که تحقق آن همکاری تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه مهلت 6 ماهه 8 کشور برای خرید نفت ایران تمام می‌شود، گفت:  سال 98 سال سرنوشت صنعت قطعه‌سازی کشور است زیرا تحریم‌ها تشدید می‌شوند و مقابله با آنها یک سیاست جدی را می‌طلبد. در این زمینه باید یک کمیته مستقل به نام ضد تحریم برای صنعت خودرو تشکیل شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ