کد خبر: ۱۲۱۱۱۱
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱/۶

تحریم ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را در سال 98 زمین‌گیر کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت:

تحریم ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را در سال 98 زمین‌گیر کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: تحریم‌ها را نباید بزرگ کرد و آن طور که دشمن تصور می‌کند اثر ندارد و نمی‌تواند اقتصاد را زمین‌گیر کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا مصباحی مقدم به تسنیم گفت: نمی‌توان اثر تحریم‌ها در سال 98 را بزرگ تصور کرد و آن طور که دشمن تصور می‌کند اثر ندارند. از آنجا که اقتصاد ایران با ظرفیت بسیار فراوان است، تحریم‌های خارجی نمی‌تواند اقتصاد را زمین‌گیر کند. 80 درصد اقتصاد به داخل وابسته بوده و تنها 20 درصد به مبادلات خارجی مربوط است.

وی با بیان اینکه یقینا سال جاری صادرات از 40 میلیارد سال 97 بیشتر خواهد شد، افزود: عمده صادرات غیرنفتی به مواد اولیه داخل وابسته است. از این رو روند صادرات متوقف نخواهد شد و از این حیث تحریم‌ها بر اقتصاد موثر نخواهد بود. باید به صورت گسترده از ظرفیت انسانی، سرمایه در دست مردم، ظرفیت انرژی و از همه مهمتر جوان نخبه بهره‌برداری شود و این رمز تبدیل تهدید تحریم به فرصت تولید است.

این عضو مجمع تشخیص ادامه داد: سال 97 با توجه به گرانی ارز واردات بدون صرفه شد و از طرف دیگر صادرات به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد. مردم تنها از ناحیه قیمت کالا دچار مشکل شدند و با کمبودی مواجه نشدیم. همچنین افزایش قیمت ناشی از افزایش ارز بود. در این میان روسیه، چین و هند مبادلات با ایران را ادامه خواهند داد و باید مسیر تولید داخل مستغنی از نگاه به غرب پیگیری شود و دولت باید ارتباطات سیاسی با کشورهای شرقی را تقویت کند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه، متاسفانه تفکری از همکاری با روسیه و چین واهمه دارد و خیال می‌کند همواره باید در دامن غرب بود،‌ تاکید کرد: منافع ناشی از ارتباط با آمریکا و اروپا را باید همراه ضررها و وابستگی‌ها دید. اگر از غرب دل بکنیم یقینا اوضاع به لحاظ اقتصادی بهتر خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ