کد خبر: ۱۲۱۵۴۸
۱۰:۰ - ۱۳۹۸/۱/۲۱

اقدامات سال گذشته و اهداف سال جدید سازمان برنامه/ تکلیف ۹۸۴ هزار میلیاردی

اقدامات سال گذشته و اهداف سال جدید سازمان برنامه/ تکلیف ۹۸۴ هزار میلیاردی

سازمان برنامه و بودجه با اعلام گزارشی از اقدامات سال گذشته و اهداف سال جدید از تعیین تکلیف ۹۸۴ هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد مخاطب اصلی شعار رونق تولید بوده و اقدام به رونمایی از دو برنامه رونق تولید ملی و اصلاح ساختار بودجه شده و با رونمایی از این دو برنامه ، قدم اول در اصلاح ساختار نقشه مالی دولت را برداشته است. همچنین ۹۸۴ هزار میلیارد تومان پول شامل مالیات و یارانه پنهان تعیین و تکلیف شد .

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهم، تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان است و براساس برآوردها،حدود ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است. علاوه‌بر این حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان حجم معافیت‌های مالیاتی است که باید این دو حوزه مهم تعیین تکلیف شود.

خط قرمز؛ استقراض از بانک مرکزی

حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه هم درباره برنامه رونق تولید ملی و اصلاح ساختار بودجه در سال ۹۸ به ۵ رکن مدیریت منابع و مصارف بودجه، تامین حداقل معیشت، حمایت از اشتغال و تولید، مهار رشد نقدینگی و مدیریت بازار  ارز اشاره کرد و گفت: موارد ۴ و ۵ توسط سازمان برنامه تنظیم و مسوولیت اجرای آن با بانک مرکزی است و همچنین سه مورد دیگر جزو کارها و وظایف سازمان برنامه و بودجه بوده که در جلسات سران قوا به عنوان مطالبات رهبری بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ با چند مشکل در بودجه مواجه بودیم که از جمله وضع تحریم‌ها در سال ۹۷ است، افزود: این موضوع منجر به کاهش منابع درآمدی دولت شد که در کاهش درآمدهای گمرک، مالیات، واگذاری‌ها و نفت مشاهده شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به علت تحریم‌ها هم نوسانات در بازار ارز داشتیم و به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نرخ کالاها و خدمات افزایش یافت.

پور محمدی توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه بین دو فشار کم شدن منابع و مطالبات دستگاه‌ها برای دریافت بیشتر اعتبارات بود. ضمن اینکه باید از معیشت قشر ضعیف حمایت می‌کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند در این شرایط دولت برای پوشش هزینه‌ها باید از بانک مرکزی و نظام بانکی استقراض می‌کرد اما در سال ۹۷ استقراض از نظام بانکی به عنوان خط قرمز تعیین شد. بنابراین حتی در شرایط سخت هم از پول پرقدرت هیچ گونه استفاده‌ای نکردیم.

وی در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گفت: طبق مصوبه سران قوا ُ‌۱۲ درصد از سهم ۳۲ درصدی صندوق توسعه ملی برای امور ضروری و شرایط تحریم ذخیره شد که اگر امکان تحقق بودجه وجود نداشت استفاده شود اما یک ریال هم از آن استفاده نشد و برای سال جاری ذخیره شده است.

پورمحمدی اعلام کرد: عدم استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی تامین ارز برای کالاهای اساسی، پوشش کامل اصل و فرع اوراق دولت و رشد اعتبارات عمرانی از جمله ویژگی‌های بودجه است. پرداخت‌های عمرانی در سال ۹۷ بدون در نظر گرفتن منابع آبهای مرزی ۲۰ درصد رشد داشته و با در نظر گرفتن منابع آب‌های مرزی، ۵۷ هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت شد. انقباض سنگین در سایر هزینه‌ها داشتیم تا کشور را در شرایط سخت اداره کنیم. پرداخت‌های ضروری را پرداخت کردیم.

تامین ۳۲۰ هزار میلیارد  تومان برای رونق تولید

افشین برمکی رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه در نشست رونمایی از برنامه‌های تولید و اشتغال سازمان برنامه و بودجه گفت: رهبری در سال ۹۷ بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ کردند که در آن بیانیه در مورد تولید تاکید داشتند و در نامگذاری سال ۹۸ نیز در این خصوص تاکید کرده‌اند. سازمان برنامه و بودجه کلیه تاکیدات رهبری را در دو محور حمایت از تولید و اصلاح ساختار اقتصاد قرار داده است.

وی به جزئیات برنامه رونق تولید پرداخت و افزود: ۶ سازوکار صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ بودجه، تهاتر بدهی‌های دولت با بخش خصوصی، بودجه عمرانی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی برای تجهیز منابع در راستای رونق تولید نیاز است.

این مقام مسئول اعلام کرد: ۱۷هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی صندوق توسعه، ۴۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و ۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و ۱۰ هزار میلیارد تومان در زمینه دیگر منابع بودجه است. ۱۵۷ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی است که در رونق تولید نقش خواهد داشت که ۶۶ هزار میلیارد تومان آن به سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفت و گاز اختصاص  دارد. 

برمکی گفت: در مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای رونق تولید در سال ۹۸ قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از مشارکت‌های خصوصی از دیگر رویکردهای سازمان در سال جاری است. سازمان برنامه و بودجه آنچه بخش خصوصی برای طرح‌های عمرانی نیاز داشته باشد از جمله مشوق‌های بانکی، بیمه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و مصونیت قضایی مدیران فعال در این طرح‌ها و ... را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

تحقق ۹۰ درصدی منابع و مصارف بودجه ۹۷

علی حیدر نوری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز به ضرورت‌‌های اجرای برنامه اصلاحات ساختاری بودجه پرداخت و گفت: نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش ناترازی بودجه با افق دو ساله تدوین و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی رسانده و بودجه سال ۹۸ در چارچوب این برنامه تنظیم می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: عملکرد ۱۲ ماه بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد منابع و مصارف عمومی بودجه معادل ۳۴۹ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان محقق شد. منابع دولت شامل سه جزء درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌‌های سرمایه‌ای است.

نوری این آمار را اعلام‌ کرد و گفت: از ۲۱۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده در قانون، ۱۸۳ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان آن محقق شده است. علاوه بر این در قسمت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۲۰۹ میلیارد تومان بیش از قانون مصوب‌شده محقق شده است. به عبارت دیگر از ۱۰۷ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان که در قانون سال گذشته مصوب شده بود ۱۰۱ درصد آن که معادل ۱۰۸ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان است محقق شده است. سومین جزء منابع دولت که شامل  منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی است از ۶۳ هزار و ۴۰ میلیارد تومان مصوب‌شده ۹۱ درصد آن یعنی معادل ۵۷ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان آن در سال گذشته محقق شده است.

این مقام مسئول در توضیح وضعیت مصارف عمومی دولت در سال گذشته گفت: ۹۴ درصد اعتبارات هزینه‌ای، ۷۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸۳ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی در سال ۹۷ محقق شد.

نوری افزود: اگر عملکرد ۳۳ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومانی اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ را لحاظ کنیم مجموع منابع و مصارف عمومی بودجه در سال گذشته به ۳۸۳ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان رسیده یعنی ۹۹ درصد از رقم مصوب‌شده در قانون محقق شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸۵ درصد درآمدها شامل ۸۹ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شد که ناشی از تحقق ۹۵ درصد درآمدهای ناشی از مالیات مستقیم و تحقق ۶۴ درصدی درآمدهای گمرکی است. همچنین ۷۷ درصد سایر درآمدها محقق شد که شامل تحقق ۶۶ درصدی درآمد ناشی از سود سهام و تحقق ۸۳ درصدی سایر درآمدهاست.

نوری افزود: ۱۰۱ درصد درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای محقق شد که بخش اعظم آن ناشی از تحقق ۹۸ درصدی درآمدهای ناشی از فروش نفت، میعانات گازی و گاز معادل ۱۰۱ هزار و ۱۱ میلیارد تومان است. ۷۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) در سال گذشته معادل ۴۶ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان محقق شد. اگر بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ را هم لحاظ کنیم این رقم به ۵۰ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد بودجه عمرانی می‌رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ