کد خبر: ۱۲۱۶۱
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۲/۱۴

مدیرعامل و عضو شورای عالی بورس و یک کارشناس درباره بازار سهام چه گفتند؟
در گفتگوی ویژه شبکه دو سیما:

مدیرعامل و عضو شورای عالی بورس و یک کارشناس درباره بازار سهام چه گفتند؟

مدیرعامل بورس تهران، عضو شورای عالی بورس و یک کارشناس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب شبکه دو سیما، درباره مسائل گذشته و حال بازار سرمایه نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام ایران در حالی طی هفته های اخیر با بی رمقی و کاهش قیمت ها و متغیرها مواجه شده که مسائل مربوط به معاملات دیروز پتروشیمی مبین و ابطال معاملات این شرکت تازه وارد، به طور گسترده ایی بین فعالان مطرح می شد.

در این میان ، برنامه گفتگوی ویژه خبری شب شبکه دو سیما به بررسی وضعیت بازار با حضور و مشارکت  حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس، محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس و نماینده مجلس و مهدی طحانی کارشناس بازار اختصاص داشت.

این برنامه حدود 20 دقیقه ایی برخی از مسائل کلی بازار مطرح و با کنش و واکنش سه نفر فوق همراه شد اما به دلیل برخی محدودیت و عدم اعلام نکات مدنظر قاطبه فعالان بازار ، این برنامه هم مانند اکثر برنامه های رادیو و تلویزیونی نتوانست رضایت سرمایه گذاران و فعالان را جلب کند .

علت عدم واکنش بازار سهام به کاهش سود بانکی و نقش صندوق توسعه

به هرحال در این برنامه، قالیباف اصل در رابطه با شرایط کلی بازار گفت: بازار سرمایه درحالی آینه تمام نمای اقتصاد است که به دلیل مختصات و ویژگی هایی که دارد به همه عوامل اقتصاد کلان عکس العمل نشان می دهد. به طوریکه با ورود اخبار مثبت یا منفی ، متغیرهای بورس هم مثبت و منفی می شوند. 

وی ادامه داد: درحالی ما در دوره گذار قرار گرفته ایم که خبرهای سیاسی بین المللی  به دلیل اهمیتی که دارند بر بازار سهام اثر گذار است. به گونه ای که در محدوده زمانی توافق لوزان و پس از آن بورس مثبت بود ولی پس از آن به علت مجموعه ای از خرید و فروش ها، ‌دوباره برگشتی را شاهد بودیم. با این حال شدت عکس العمل بازار هماهنگ با اهمیت اخبار سیاسی مثبت یا منفی نبوده و این عکس العمل می تواند زیادتر یا کمتر باشد. این در حالی است که نوسان در همه بازارهای سهام وجود دارد ولی بازار سهام ایران به دلیل محدودیت دارای نوسان کمتری نسبت به سایر بازارها است.

وی افزود: به طوریکه در پی کاهش ارزش پول روسیه ، بورس آن کشور در یک روز 13 درصد افت کرد اما بورس تهران طی یک سال با کاهش 11 درصدی شاخص مواجه شده است .

سخنگوی بورس اوراق بهادار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به عدم واکنش بازارسهام و صنعت بانکداری به کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: علت این رویداد ناشی از آن است که کاهش نرخ سود بانکی باید به بخش صنعت کمک کند تا هزینه های تمام شده محصولات کاهش یابد اما به دلیل عملکرد تعدادی از موسسات مالی ، نرخ سود رسمی رعایت نمی شود. بنابراین مهمتر از موضوع کاهش نرخ سود بانکی، بحث نظارت و رعایت و مقررات است.

قالیباف اصل افزود: در حال حاضر نرخ سود بانکی 27 یا 28 درصد نیست. چرا که در بازار پول نرخ شکنی رخ می دهد . یعنی نرخ رسمی اعمال نمی شود . به همین دلیل تحلیل  فعالان بازار سرمایه است که با کاهش نرخ سود هم پولی وارد بازار نمی شود.

وی در رابطه با نقش صندوق توسعه و وجود برخی انتقادات هم گفت: با فرسایشی شدن بازار، با کمک وزیر اقتصاد و مجموعه ای از نهادهای حقوقی بزرگ صندوق توسعه با سرمایه حدود 700 تا 800 میلیارد تومانی فعال شد تا هنگام بحرانی بازار واردعمل شده و به تعادل بازار کمک کند. بنابراین در حالی منابع مالی آن تمام شده که عملکرد این صندوق دخالت یا نظارت نیست.

مدیرعامل بورس تهران  با بیان اینکه فضای اقتصادی کنونی شفاف نیست تصریح کرد: درحالی سرمایه گذار به مقررات بلند مدت نیاز دارد  که طبق مصوبه مجلس در قانون فضای کسب و کار ، تکلیف خوراک پتروشیمی ها به مدت 10 سال باید روشن شود ولی با گذشت چند ماه هنوز آیین نامه آن تهیه نشده است. بنابراین وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی را به صورت بلندمدت مشخص کند.

قالیباف اصل با این همه وضعیت بازار را برای سرمایه گذاری مثبت دانست و گفت: مردم بازار سرمایه را به عنوان واقعیتی اقتصادی پذیرفته اند و ما باید به آنها خوش آمد بگوییم.
 

رفتارهای فراواکنشی بازار به اخبار خوب و بد

در این برنامه تلویزیونی، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس و عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار هم گفت: به دلیل انجام  نظارت های بورس بر شرکت ها ، اطلاعاتی که ارائه می شود قابل قبول است ولی ابهام در این است که تصمیم گیری در مورد آینده صنایع و شرکت ها دچار چالش اساسی می شود. مانند پالایشگاه ها و با طرح موضوع کیفی سازی که دچار مشکل شدند.

وی افزود:‌به دلیل نبود تصمیم گیری در زمان مقتضی حتی ابهامات کلان بخش هایی مثل وزارت نفت باعث ایجاد چالش اساسی در بورس می شود. بنابراین همه تلاش ارکان بازار در این است که اطلاعات به موقع  شفاف و اطلاع رسانی شود. بطوریکه مجلس وظیفه خود را  انجام داده و  قانون بودجه سالانه را به بلندمدت تبدیل کرده است.برهمین اساس وزارت نفت باید در مورد مسائلی چون نرخ خوراک پتروشیمی پاسخگو باشد.

این عضو شورای عالی بورسی واکنش بازار سهام به اخبار خوب یا بد را بیش از حد لزوم و فراواکنشی دانست و گفت: به محض این که خبر خوبی از حوزه مذاکرات هسته ای به بازار سرمایه می رسد، شاهد واکنش بیش از حدی می شویم. برای خبر بد هم همین گونه است. این در حالی است که بازار سرمایه از اقتصاد ما نشات می گیرد لذا وقتی که نرخ رشد اقتصاد کشور منفی است و یا بعدا به 3 درصد می رسد، نباید انتظار بازده 40 یا 50 داشته باشیم.

پورابراهیمی افزود: اما متاسفانه بورس ما به دلیل همان فرا واکنشی عمل کردن،‌ فراتر از آن چیزی که در حوزه های سیاسی باید اثر بگیرد اثرات خود را می گذارد. به نظر می رسد رویکردی که در بازار وجود دارد از واقعیت های حوزه بحث هسته ای به مراتب فراتر است. چرا که حدود 70 تا 80 درصد مسائل بازار سرمایه مرتبط با مسائل داخلی کشور است.

بورس شفاف ترین بازار کشور است

در این برنامه مهدی طحانی هم گفت: بورس ما نیازی به ضربه گیر ندارد. بلکه معلول شرایط اقتصادی ماست. تقاضای ما از شرکت بورس و سازمان بورس به عنوان نهادهای ناظر این است که بر نظارت و شفافیت شرکت ها بیشتر کار کنند. چرا که ابهامات زیادی در صورت های مالیاتی شرکت ها وجود دارد. یا اینکه شرکت ها با شرایطی در بورس پذیرفته شده اند که الان مشخص نیست این شرایط باقی باشد. بنابراین صورت های مالی شرکت ها شفاف نیست.

وی افزود: بخش عمده ایی از نبود شفافیت مانند ابهامات پالایشگاه ها یا پتروشیمی ها  از بخش واقعی اقتصاد و خارج از بازار سرمایه نشات می گیرد و به داخل بازار پمپ می شود. همچنین هم اکنون رویه دریافت و انتشار اطلاعات شرکت ها در بازار سرمایه به این صورت است که گزارش های ارسالی به سازمان بورس 3 تا 4 روز و بلکه بیشتر باقی می ماند. درحالی که این اطلاعات باید به شکل روزنامه ای منتشر شود .یعنی نظارت بر آنها پس از انتشار صورت بگیرد. بنابراین توقف اطلاعات به وی‍ژه در شرایط رکود می تواند شائبه هایی را ایجاد کند.

طحانی خاطر نشان کرد: با این همه بازار سرمایه با همه کمی و کاستی ها، شفاف ترین بازار کشور است و چشم انداز خوبی از مسائل سیاسی وجود دارد . در این میان با توجه به کاهش قیمت 40 تا 50 درصدی سهام، وقت خرید سهام است. البته برای افراد تازه وارد و یا کسانی که امکان فعالیت در بازار سرمایه را ندارند پیشنهاد می شود از صندوق های سرمایه گذاری، مشاوران سرمایه گذاری و شرکت های سبد گردان استفاده کنند.

به گفته وی این نهادهای مالی برای پوشش دادن ریسک سرمایه گذاران در فضای هیجانی ایجاد شده اند ولی به درستی به جامعه معرفی نشده اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ