کد خبر: ۱۲۲۷۳۲
۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱/۲۶

۵ دلیل رشد بهاری بورس و پیش بینی فتح قله ۳۴۰ هزار تایی شاخص
یک تحلیلگر مطرح کرد:

۵ دلیل رشد بهاری بورس و پیش بینی فتح قله ۳۴۰ هزار تایی شاخص

یک تحلیلگر ضمن اشاره به اثر نرخ تسعیر ارز بر روند سودآوری شرکت ها، ۵ عامل موثر بر رشد بورس را برشمرد و پیش بینی کرد رکورد زنی شاخص قادر به حضور در قله ۳۴۰ هزار واحدی باشد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری اماکو اعلام کرد: یک سال پیش در همین روزها بود که به دلیل نارآمی های بازار ارز، دولت در یک اقدام شتاب زده و کارشناسی نشده اقدام به تک نرخی کردن نرخ ارز در قیمت 4200 تومان کرد، اقدامی که از همان ابتدا از دید بسیاری از تحلیل گران شکست خورده بود و دوام چندانی را برای آن پیش بینی نمی کردند.

با گذشت مدت زمانی کمی از اجرای آن، شاهد افزایش آرام آرام این نرخ شدیم و در بعضی از بازه های زمانی شاهد اختلاف بیش از 200 درصدی بین ارز دولتی و بازار آزاد بودیم. نتیجه تک نرخی شدن ارز چیزی جز به وجود آمدن رانت های بزرگ نبود به طوری که در بورس کالا شاهد نرخ گذاری محصولات پتروشیمی و فلزات با نرخ 4200 تومان بودیم اما در بازار آزاد نرخ های فروش محصولات بسیار بیشتر از ارقام معامله شده در بورس کالا بود و با وجود آمدن دلالان و واسطه های فراوان، عملا مصرف کنندگان نهایی از تک نرخی شدن ارز منفعت چندانی نمی برند زیرا محصولات با نرخ آزاد به دست آنها می رسید.

با افزایش این رانت شاهد برچیده شدن ارز تک نرخی البته نه به صورت کامل و راه اندازی سامانه نیما بودیم، سامانه ای که در آن نرخ خرید و فروش ارز گرچه بر اساس عرضه و تقاضا بین خریداران و فروشندگان صورت می گرفت اما همچنان نرخ این سامانه با بازار آزاد تفاوت قابل تاملی داشت و همین امر موجب شد تا باز هم صادر کنندگان انگیزه لازم برای تسعیر ارز با سامانه نیما را نداشته باشند.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تفاوت قابل ملاحظه بین مبلغ فروش صادراتی شرکت ها و بازگشت ارز حاصل از این صادرات به چرخه اقتصادی گفت، فقط 14 میلیارد از 42 میلیارد دلار ارز صادرات کالای غیرنفتی به داخل بازگشت. با گذشت زمان کم کم نیز شایعاتی مبنی بر یکی شدن نرخ نیما با نرخ های سنا به گوش می رسید و سرانجام در همین راستا شاهد انتشار خبری مبنی بر راه اندازی سامانه تجارت بودیم، سامانه ای که در آن نرخ خرید و فروش طبق نرخ های بازار آزاد است، نرخ هایی که با قیمت های فعلی سامانه نیما حدود 50 درصد تفاوت دارد.

بررسی گزارش شرکت ها در سال گذشته نشان می دهد، نرخ تسعیر ارز آنها حدود 7500 تومان بوده، نرخی که نسبت به سال گذشته رشد حدود 100 درصدی داشته و همین امر موجب جهش سودآوری شرکت ها و شاخص بازار در سال 97 شد. حال سال جاری در یک سناریو مشابه، شاهد جهش نرخ تسعیر ارز شرکت ها هستیم، نرخی که می تواند ادامه روند سودآوری آنها باشد و رشد شاخص را به شدت تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

انتظار می رود سال جاری همچنان شاهد گزارش های مثبت شرکت ها حتی در صورت افت مقدار فروش با توجه به تحریم ها باشیم. البته ناگفته نماند در این میان، صنایع و شرکت هایی هستند که از افزایش نرخ ارز متضرر می شوند اما از آنجایی که شرکت های حاضر در بورس بیشتر صادرات محور هستند، می توان نتیجه گرفت افزایش نرخ تسعیر ارز در مجموع به نفع بازار خواهد بود.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، ارزش بورس نسبت به نرخ تعدیل شده دلار کاهش قابل ملاحظه ای داشته و به اصطلاح ارزان شده و همین امر می تواند نشانه ای از ظرفیت رشد بازار برای رسیدن به سطوح قبلی باشد. در کنار این عوامل از بازارهای جهانی نیز سیگنال های مثبتی ارسال می شود که رشد قیمت کامودیتی ها، عقب نشینی فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره، افزایش احتمال پایان یافتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا و کاهش موجودی انبارهای LME همگی از جمله مواردی هستند که از آنها می توان به عنوان ظرفیت های رشد بازار ذکر کرد.

جدا از موارد گفته شده در بازارهای موازی نیز خبرهایی مبنی بر کاهش مجدد سود بانکی به گوش می رسد، علاوه بر این محدودیت های اعمال شده برای خرید و فروش ارز نیز به شدت از محبوبیت این بازارها  کاسته و در رکود بازار مسکن و نقد شوندگی پایین آن با توجه به موارد بنیادی گفته شده بورس را می توان به عنوان یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری در سال جاری عنوان کرد و  از لحاظ تکنیکالی نیز انتظار می رود شاهد رکورد زنی شاخص کل تا محدوده 340 هزار واحدی در سال 98 باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ