کد خبر: ۱۲۲۷۹۵
۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱/۲۷

سهامداران حقیقی‌ رکورد زدند / بازدهی۱۳ درصدی در ۱۳ روز / ورود پول‌های تازه
در روز جهش پنج کانالی شاخص :

سهامداران حقیقی‌ رکورد زدند / بازدهی۱۳ درصدی در ۱۳ روز / ورود پول‌های تازه

در روز جهش پنج کانالی شاخص که منجر به بازدهی ۱۳ درصدی بورس در ۱۳ روز کاری شده، سهامداران حقیقی‌ هم در دو صنعت رکورد زدند و ورود پول های جدید نمود بیشتری داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته به روند صعودی ادامه داد و با جهشی پنج کانالی، سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت کرد. ورود پول‌های تازه، ارزش معاملات خرد سهام را به بیشترین مقدار در ۶ ماه اخیر رساند و با غلبه بر دیگر عوامل اثرگذار، زمینه رشد ۵۷۲۲ واحدی شاخص سهام و ورود این نماگر به ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی را فراهم کرد.

با احتساب این میزان رشد، بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال و طی ۱۳ روز کاری به ۱۳ درصد رسید. برخلاف تصور عمومی که عبور سهام از محدوده فعلی را به‌خاطر برخی گذشته‌ نگری‌های عموما تکنیکال محتمل نمی‌دانست، قدرت نقدینگی توانست فضا را با محرک‌های بنیادی هماهنگ کند.

به این ترتیب، نه‌تنها شاهد عبور از مرزهای روانی شاخص سهام بودیم، بلکه دیروز حدود ۹۰ درصد از نمادهای بورسی در محدوده سبز تابلو به معاملات پایان دادند. با این حال، رشد‌های دسته‌جمعی و پرشتاب گروه‌های بورسی می‌تواند هشداری برای معامله‌گرانی باشد که بدون توجه به عیار ارزندگی سهام به صف خریداران می‌پیوندند. بنابراین به‌منظور جلوگیری از هیجانی شدن فضای معاملات و پایداری دوره رونق باید تفکیک سهام بر مبنای معیارهای تحلیلی مدنظر فعالان بورسی و به‌ویژه تازه‌واردها قرار گیرد.

رشد با چاشنی نقدینگی

دیروز قدرت نقدینگی بر دیگر عوامل اثرگذار غلبه کرد و چاشنی رشد حدود ۳ درصدی شاخص کل سهام شد. روز گذشته بیش از ۱.۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی در میان فعالان بورسی جابه‌جا شد. رقمی که از ۱۷ مهر سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بود. در این میان، رشد دسته‌جمعی قیمت در گروه‌های مختلف و ترکیب یکدست تقاضا در سهم‌های بنیادی و غیربنیادی حاکی از قدرت نقدینگی داشت.

لزوم توجه به مولفه‌های بنیادی

روز گذشته قریب به اتفاق نمادهای بورسی در محدوده سبز قیمت قرار گرفتند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام نمادهای مذکور از پشتوانه لازم برای رشد برخوردار نیستند. از این رو، ریسک حضور در این دسته از سهم‌ها زیاد ارزیابی می‌شود و می‌تواند سبب ثبت زیان برای معامله‌گران به خصوص تازه‌واردها شود.

این مهم، لزوم توجه به تمامی مولفه‌ها برای دقت بیشتر در انتخاب سهام را گوشزد می‌کند. در صف‌نشینی در برخی از گروه‌های کوچک و متوسط یا تحرکات مثبت در تک‌سهم‌های مستعد برای موج‌سواری طی روزهای اخیر می‌توان مصادیقی از این پدیده یافت. هر چند با توجه به وجود سهم‌های ارزنده در این گروه‌ها، نمی‌توان از لفظ غیرارزنده استفاده کرد اما رشد دسته‌جمعی تمام نمادهای زیرمجموعه صنایع مزبور، نشان از هیجانی بودن معاملات دارد.

برای مثال، سهام زیرمجموعه گروه قندوشکر از صنایعی است که می‌تواند مصداقی از این شرایط باشد که طی روز گذشته بر خلاف جریان عمومی بازار تحت فشار فروش دچار افت شدید قیمت شدند. این گروه‌ها طی هفته‌های اخیر با رشد‌های پیاپی و صف‌های دسته‌جمعی خرید پیش آمدند و رکوردهای تازه‌ای به جا گذاشتند که در صورت عدم تحقق انتظارات می‌تواند اعلان خطری برای معامله‌گران تازه‌وارد باشد. بر این اساس آگاهی کامل از دلایل رشد یک سهم و همچنین ریسک‌های موجود پیش‌رو از مقدمات قرار گرفتن سهم در لیست خرید معامله‌گران قلمداد می‌شود.

اثر ۶۰۰ واحدی یک بازگشایی

روز گذشته بازگشایی یک نماد بانکی پس از افزایش سرمایه، تاثیری ۶۰۰ واحدی بر رشد شاخص کل بورس تهران به جا گذاشت. دیروز نماد معاملاتی بانک تجارت پس از ثبت افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و توقف بیش از یک‌ماهه به گردونه معاملات بازگشت. ضعف هسته معاملات و احتمال اختلال مجدد این سامانه به سبب حجم زیاد سفارش‌های ارسالی روی این نماد بانکی سبب شد تا ناظر بازار تصمیم به مچینگ سفارش‌ها پس از ساعت رسمی معاملات بورس تهران بگیرد.

جذابیت قیمت سهم مذکور به دلیل رقیق شدن پس از افزایش سرمایه، سبب شد تا نقدینگی قابل‌توجهی در صف خرید "وتجارت" قرار گیرد. امری که البته افزایش فشار فروش در کلیت بازار سهام را به دنبال داشت. هر چند بخشی از افزایش عرضه‌ها در این برهه زمانی را می‌توان به شناسایی سود از سوی معامله‌گران ارتباط داد اما نمی‌توان تب‌وتاب طیفی از معامله‌گران برای تامین نقدینگی و خرید سهمی با قیمت رقیق‌شده پس از افزایش سرمایه را نادیده گرفت.

بازار از مدت‌ها قبل در انتظار افزایش قابل توجه سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی بود. از همین رو، بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت پس از وقفه یک ماهه، چنان که انتظار می‌رفت، مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت تا قیمت بازگشایی این نماد ۲۹ درصد بالاتر از قیمت تئوریک قرار بگیرد و ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون سهم از این بانک به ارزش ۱۸۹ میلیارد تومان بین سهامداران بورسی دست به دست شود.

رکوردی جدید حقیقی‌ها

روز گذشته برای هشتمین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد. به این ترتیب،بیش از دو میلیارد سهم به ارزش ۱۴۸ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقوقی بازار به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد که بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد از ۲۸ مهرماه سال گذشته بود.

بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی نیز در این روز در نمادهای زیرمجموعه بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شد. به این ترتیب دیروز بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی حدود ۸۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند، پس از آن نیز معدنی‌ها با بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد به میزان ۳۱.۶ میلیارد تومان همراه شدند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ