کد خبر: ۱۲۲۹۴۹
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱/۳۱

رکورد پرباران‌ترین سال آبی در نیم قرن گذشته/ باران و برف / شمال و شمال غرب نروید

رکورد پرباران‌ترین سال آبی در نیم قرن گذشته/ باران و برف / شمال و شمال غرب نروید

پرباران‌ترین سال آبی طی نیم قرن گدشته ثبت شد و سازمان هواشناسی با پیش بینی باران، برف و کولاک و کاهش محسوس دما طی 4 روز آینده هشدار از سفر غیرضروری به شمال و شمال‌غرب پرهیز شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، فراز رابعی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران، سال ۹۸ را پرباران‌ترین سال آبی در مقایسه با ۵۱ سال گذشته دانست و به فارس گفت: متوسط بارش تجمعی از اول مهر تا ۲۷ فروردین به ۲. ۳۰۸ میلی‌متر رسیده و در این مدت، متوسط بارندگی در هر شش حوضه آبریز اصلی کشور، بیشتر از میانگین بلندمدت در دوره زمانی مشابه است.

وی ادامه داد: متوسط بارش در مدت مشابه طی سال گذشته . ۱۱۶ میلی‌متر و متوسط بلند مدت ۸. ۲۰۵ میلی‌متر بود و از مجموع ۱۰۴ ایستگاه مبنای باران‌سنجی وزارت نیرو، بیشترین میزان بارش ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ فروردین مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری با ۲۰۳۴ میلی‌متر و کمترین آن مربوط به ایستگاه امور آب سیستان معادل ۷. ۵۰ میلی‌متر است.

رابعی میانگین بارندگی در تمام استان‌ها را بیشتر از متوسط ۵۰ سال گذشته عنوان کرد و افزود: استان ایلام با ۱۳۵ درصد بیشترین افزایش میزان بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت را به ثبت رسانده است.

پیش بینی باران، برف و کولاک + هشدار 

براساس این گزارش، سازمان هواشناسی هم از بارش باران، برف و کولاک برف در استان‌های غربی، شمال‌غربی، شمال و شمال‌شرقی طی ۴ روز آینده خبر داد و اعلام کرد: امروز شنبه، بارش باران و برف در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات جنوبی گیلان و از بعدازظهر شنبه  رگبار باران گاهی با وزش باد شدید در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی با بارش تجمعی بین 10 تا 25 میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

از اوایل فرداشب و دوشنبه هم بارش باران و برف و وزش باد در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل،  زنجان، دامنه‌های البرز در شمال  استان‌های قزوین، البرز و تهران و بارش باران در استانهای گیلان و مازندران با بیشترین مقدار بارش تجمعی مورد انتظار در جنوب آذربایجان‌ غربی و شمال‌غرب کردستان بین 30 تا 60 میلی‌متر و در سواحل گیلان و ارتفاعات البرز بین 20 تا 40 میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

از دوشنبه به‌تدریج با تشدید جریان‌های شمالی، بارش باران در سواحل و بارش برف در ارتفاعات شمالی البرز تشدید می‌شود و طی یکشنبه‌شب تا صبح سه‌شنبه به‌سبب بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی، شمال‌غرب و دامنه‌های البرز غربی، لغزندگی، کاهش شدید دید به‌سبب مه در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال‌غرب پیش‌بینی ترافیک و اختلال در تردد جاده‌ای می‌شود.

از یکشنبه تا پنجشنبه نیز موج کاهش نسبی دما بین 5 تا 7 درجه سلسیوس از شمال‌غرب تا شمال‌شرق کشور پیش‌بینی می‌شود که کاهش دما در استان‌های شمال غرب، تهران، استانهای مرکزی کشور و سواحل دریای خزر طی صبح دوشنبه تا سه‌شنبه و  در شمال‌شرق و شرق صبح سه‌شنبه تا پنجشنبه خواهد بود.

با توجه به انتظار بارش برف و تشدید طی دوشنبه در شمال‌غرب، غرب و جاده‌های کوهستانی البرز و شرایط جوی مخاطره‌آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک برف به هموطنان توصیه می‌شود ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری به مناطق شمالی و شمال‌غرب با آگاهی از وضع هوای مسیر و رعایت نکات ایمنی، ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند. همچنین  بارش‌های بهاری گاهی با تشدید بارش و همراه با رگبار باران است و بر این اساس در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر عمومی به‌خصوص روز دوشنبه در مسیرهای ساحلی دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ