کد خبر: ۱۲۲۹۸۹
۹:۰ - ۱۳۹۸/۲/۲

بورس ، بازارهای رقیب را جا گذاشت / جبران بخشی از عقب ماندگی سال قبل
در فروردین:

بورس ، بازارهای رقیب را جا گذاشت / جبران بخشی از عقب ماندگی سال قبل

بورس در اولین ماه سال جاری ، بهترین بازار برای سرمایه گذاری شناخته شد و با میانگین بازدهی 14 درصدی از بازارهای رقیب پیشی گرفت تا بخشی از عقب ماندگی سال قبل را جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان بازار مسکن و خودرو توامان از نبود مشتری و کاهش حجم معاملات می‌نالند به طوری که برخی از مشاوران املاک معتقدند با توجه به پیش رو بودن ماه رمضان و تعطیلات نوروزی طولانی در فروردین، امیدی به رونق بازار یا عادی شدن حجم معلاملات در بهار را ندارند.

برخی معتقدند با آغاز جابجایی مستاجران از پایان خرداد ، آرام آرام بازار مسکن رونق خواهد یافت. هر چند سال 98 سال سودآوری بازار مسکن نیست و احتمالا طرح‌هایی نیز برای ممانعت از رشد برق‌آسای بهای اجاره در بازار به اجرا در خواهد آمد.

بازار مسکن سال گذشته یکی از پررونق‌ترین بازارها بود. رشد بیش از ۱۲۸ درصدی این کالای سرمایه ای برای خانوار ایرانی را چنان از دسترس خارج کرد که بخش مهمی از کسادی بازار اتفاقا به نبود قدرت خرید مربوط می‌شد.

افزایش شدید قیمت خودرو نیز سبب شد موتور بازار خودرو خاموش شود. رشد بهای تعمیرات، قطعه و همچنین افزایش انفجاری قیمت خودروی صفر کیلومتر نیز در حالی این بازار را بی‌رونق کرده که سرمایه‌گذاری در آن با افزایشی چشمگیر در سال گذشته روبرو بود و سرمایه‌های فراوانی را در قالب خرید فوری و خرید مدت‌دار سرازیر شرکت‌های خودروسازی کرد اما فعالان این بازار از سوت و کوری آن در اولین ماه سال می گویند و معتقدند اسفندماه گذشته نیز بازار یکی از کم مشتری‌ترین روزها را دید.

طلا و ارز هر چند دغدغه روزانه سرمایه‌گذاران ایرانی را تشکیل می‌دهند اما با این حال در فروردین ماه نوسانی اندک داشتند. سکه تمام بهار آزادی سال 98 را در محدوده 4.6 میلیون تومان آغاز کرد اما توانست در سی روز رشدی در حدود 115 هزار تومان را به ثبت برساند. در ابعاد قیمتی سکه این نوسان چندان چشمگیر نیست و بازده سکه را در رده‌های اندک، یعنی در محدوده دو درصد قرار می‌دهد. فعالان بازار طلا نیز از رکود در بازار سکه و مصنوعات طلا خبر می‌دهند.

بازار سکه و ارز از سوی بانک مرکزی نیز در کنترلی جدی است. قیمت ارز نیز از پس جهش سال ۹۷ در اولین ماه سال با نوسانی اندک همراه بود. ارز در روزهای میانی فروردین البته از کانال سیزده هزار تومان پا را فراتر نهاد و تصمیم داشت موقعیت در کانال چهارده هزار تومان را تثبیت کند اما به سرعت با افزایش عرضه ارز به محدوده پیشین بازگشت. آغاز به کار بازار ارز با قیمت ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومانی برای دلار بود اما در شرایط کنونی هر دلار امریکا حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

بورس تهران در فروردین ماه بیشترین بازدهی را داشت. بازدهی این بازار در حدود ۱۴ درصد برآورد می‌شود. شاخص کل بورس در روز اول شروع به کار بازارها در سال جاری، معادل ۱۷۹ هزار واحد بود اما در آخرین روز فروردین ماه رقمی بیش از ۲۰۴ هزار واحدی را به ثبت رساند که نسبت به اولین روز کاری فروردین ماه ۲۵ هزار واحد رشد داشته است.

تحلیل‌گران بازار سرمایه معتقدند این رشد ناشی از تعدیل قیمت‌ها است چرا که بورس در سال گذشته با رشدی نزدیک به ۷۷ درصد از سایر بازارها عقب مانده بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ