کد خبر: ۱۲۳۱۱۲
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۲/۴

واکنش ظریف به لغو معافیت های نفتی ایران و مذاکره با آمریکا

واکنش ظریف به لغو معافیت های نفتی ایران و مذاکره با آمریکا

وزیر خارجه با بیان اینکه رفتار آمريکا از دزدهای سرگردنه هم بدتر است به لغو معافیت های نفتی ایران و مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، محمدجواد ظریف در بدو ورود به نیویورک با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.

وی افزود :نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغو آنها اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر؟ کشوری پیدا شده و به دیگران می‌گوید حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته اگر این قطعنامه را اجرا کنید مجازات می‌شوید.

این وزیر ادامه داد: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده به بقیه هم می‌گوید اگر همراه نشوید، مجازات خواهید شد.

ظریف همچنین یک گروه کوچک از صهیونیست‌ها را حاکم بر سیاست های دولت آمریکا خواند و گفت: هم تحریم‌ها و هم اقداماتی که در رابطه با تحریم‌ها از سوی آمریکا برقرار می‌شود غیرقانونی است. اکنون شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریکا هستیم.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران تصریح کرد: آمریکا نشان داده طرف مذاکراتی معتبر نیست. این کشور قوانین بین المللی و حتی توافق‌ها و تصمیم‌هایی که پیش از این گرفته را بی‌ارزش می‌داند. این ایران نیست که باید به میز مذاکره بازگردد و به عهده آمریکا است. ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد و به دیدارها با اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ادامه داد.

وی با بیان اینکه آمریکا منبع اصلی بی ثباتی در منطقه است، افزود: آنها با بقیه منابع بی ثباتی در منطقه همکاری دارند و از آنها حمایت می‌کنند که به پشتیبانی از افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه ادامه می‌دهند، کشورهایی همچون عربستان و امارات که همه اصول و قوانین بین‌المللی انسان دوستانه را در یمن و بحرین و بقیه نقاط منطقه نقض کرده‌اند.

براساس این گزارش، همچنین ظریف به کشتار 37 نفر از شهروندان عربستان توسط دولت این کشور و سکوت آمریکا نیز واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد، حالا عربستان سر 37 نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد اما کوچک‌ترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در "تیم B" (بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو) باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: اعدام گروهی در عربستان، اقدامی وحشتناک است که نشان می‌دهد جان انسان نزد حکومت‌هایی که مجازات اعدام را به شکلی هدفمند به عنوان ابزاری سیاسی برای سرکوب معارضان اجرا می‌کنند، بی‌ارزش است. اقدام به اعدام 37 تن در پی محاکمه‌های ناعادلانه و محکومیت اعدام علی عبدالکریم الحواج به اتهام جنایاتی که پیش از 18 سالگی‌ مرتکب شده، نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ