کد خبر: ۱۲۳۱۲۴
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۲/۴

خداحافظی تدریجی دو برند معروف لوازم خانگی از ایران و کاهش تولید به ۲۰ درصد
گزارش یک رسانه از :

خداحافظی تدریجی دو برند معروف لوازم خانگی از ایران و کاهش تولید به ۲۰ درصد

یک رسانه مدعی شد دو برند معروف لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی به تدریج درحال خروج از بازار ایران بوده و آمار تولید به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مریم فریدزادگان طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان به اوضاع ملتهب صنعت لوازم خانگی و خداحافظی سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران پرداخت و اعلام کرد: سال گذشته و به‌دنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز، وضعیت صنعت و بازار لوازم خانگی نیز تحت‌الشعاع این التهابات قرار گرفت و قیمت‌ تمام‌شده انواع لوازم خانگی با رشد غیرقابل انتظاری مواجه شد.

این اتفاق چند پیامد جبران‌ناپذیر به‌همراه داشت. نخست اینکه تولید لوازم خانگی داخلی به‌واسطه افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی با چالش مواجه شد. از این رو برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی با کاهش میزان تولیدات، کوشیدند خسارت ناشی از رشد قیمت ارز را جبران کنند. ماحصل کاهش خط تولید کارخانه‌ها، کاهش لوازم خانگی در بازار و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت‌ها شد.

در این میان دو برند کره‌ای که حدود یک دهه از فعالیت آنها در ایران می‌گذرد نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها، اعلام کردند بازار ایران را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته می‌شد این اقدام ال‌جی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است اما شواهد نشان می‌دهد در سال 98 تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به یک‌پنجم روزهای پایانی سال گذشته رسیده است.

این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی اگرچه در سال‌های گذشته و حتی در دوره تحریم‌های پیشین توانستند سودهای کلانی از فروش محصولات در بازار ایران کسب کنند اما همواره به‌عنوان یک مونتاژ‌کننده و نه تولیدکننده در ایران حضور داشتند و با توجه به استقبال مردم ایران برای استفاده از محصولات ال‌جی و سامسونگ این دو شرکت توانستند به موفقیت‌های بی‌شماری در عرضه تولیدات در ایران دست‌ پیدا کنند.

براساس آمار، در حال حاضر 75 درصد بازار لوازم‌خانگی کشور در دست 10 برند اصلی خارجی است. حدود 600 کارخانه داخلی نیز که حداقل 30 کارخانه از برندهای بزرگ داخلی هستند، سهم 25 درصدی از بازار لوازم‌خانگی را در دست دارند. به‌عبارت دیگر، از ۳۰ هزار میلیارد تومان بازار لوازم‌خانگی کشور، 23 هزار میلیارد تومان آن در دست 10 برند خارجی و 7 هزار میلیارد تومان آن در دست 600 کارخانه داخلی است.

براساس آخرین آمار منتشرشده ارزش بازار لوازم خانگی ایران سالانه حدود 4.18 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که تولید داخلی تنها پاسخگوی 2.77 میلیارد دلار آن است.

در سال‌های گذشته صادرات لوازم خانگی حدود 140 میلیون دلار در سال محاسبه و در مقابل حدود 880 میلیون دلار انواع لوازم خانگی به‌طور رسمی وارد می‌شد تا بخشی از نیازها پوشش داده شود. با این حال شکاف حدود 530 میلیون دلاری بین عرضه و تقاضای این محصولات، قاچاق و واردات غیررسمی آن را رونق بخشیده بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ