کد خبر: ۱۲۳۳۱۱
۱۵:۹ - ۱۳۹۸/۲/۹

بازار خودرو باز هم خبرساز شد/ پرش های عجیب و چند ده میلیونی + دلایل

بازار خودرو باز هم خبرساز شد/ پرش های عجیب و چند ده میلیونی + دلایل

بازار خودرو با پرش های عجیب و چند ده میلیونی قیمت برخی محصولات بازهم خبرساز شده که ناشی از چند عامل است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در زمینه نابه‌سامانی قیمت خودرو به ایرنا گفت: افرادی که خودرو دارند، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند. اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.

وی افزود: اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دست‌کم اجازه ورود خودروهای کمتر از 10 تا 15 هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند.

این مقام مسئول ادامه داد: حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی‌تعادلی را هفته‌ها به تاخیر می‌اندازد. از 18 فروردین تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده و شاهدیم قیمت‌ها به‌طور ساعتی در بازار افزایش می‌یابد. افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.

موتمنی گفت: اسفند سال گذشته با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، وضعیت آرامی را در بازار شاهد بودیم اما اکنون دوباره بازار ملتهبی را شاهد هستیم. در طرف تقاضا نیز مردم برای خرید خودرو صف نکشیده‌اند اما آنانی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند و خودروها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابجا می‌کنند.

براساس این گزارش، آخرین بررسی ها نشان می دهد، پژو 206 تیپ 2 که 18 فروردین ماه 72 میلیون تومان قیمت داشت، دیروز به 95 میلیون تومان رسید. پژو 206 وی 8 هم از 88 میلیون به 114 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 86 میلیون به 112 میلیون تومان، سمند LX از 72 میلیون به 86 میلیون تومان، پژو 405 GLX از 68.5 میلیون به 85 میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از 245 میلیون به 330 میلیون تومان رسیده است.

در مجموع بازار خودرو عملا چند نرخی شده و هرکس با توجه به تصورش از آینده کشور و مسائلی دیگر، قیمت خاصی را پیشنهاد می‌دهد. اینکه چرا بازار خودرو چنین شرایطی را پیدا کرده و از حالت مصرفی به سرمایه‌ای چرخیده، ریشه در مسائل مختلفی دارد از جمله تورم انتظاری ایرانی‌ها و وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها.

در این بین، تورم انتظاری زیاد مشتریان سبب شده بسیاری از آنها قیمت‌هایی نامتعارف و اغراق‌آمیز را برای خودروها در نظر بگیرند. در واقع خودرو حکم کالایی سرمایه‌ای را پیدا کرده و تقریبا همه می‌خواهند نهایت استفاده را از آن در راستای درآمدزایی انجام دهند.

نکته دیگر وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها است که عرصه را برای جولان دلال‌ها و واسطه‌گران فراخ کرده است. این در حالی است که دولت همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری آن‌هم با وجود مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار، اصرار دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ