کد خبر: ۱۲۳۴۰۷
۱۱:۲ - ۱۳۹۸/۲/۱۱

واکنش سازمان خصوصی‌سازی به اتهامات واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

واکنش سازمان خصوصی‌سازی به اتهامات واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

سازمان خصوصی سازی درباره اتهامات مطرح شده در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه واکنش نشان داد و جوابیه ایی برای نماینده مجلس صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اظهارات عبدالرضا مصری یکی از اعضای تحقیق و تفحص از پالایشگاه کرمانشاه در برنامه ثریا شبکه یک سیما، جوابیه‌ای صادر و اعلام کرد: واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه پس از سه بار عرضه ناموفق در 95.10.20 و در عرضه چهارم به‌صورت کاملاً شفاف و رقابتی و پس از انتشار دو نوبت آگهی عرضه که در مطبوعات کثیرالانتشار و همچنین سایت رسمی سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت، انجام پذیرفته و بدیهی است این فرصت برای هر متقاضی دیگری نیز به‌صورت برابر وجود داشته است.

این سازمان اقدام به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به‌عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل کرده، بنابراین همچنان که سهامدار جدید از دارایی‌های شرکت در چارچوب قانون تجارت بهره‌مند می‌شود تعهد پرداخت بدهی‌های شرکت را نیز توسط مدیران منتخب در هیأت مدیره و از محل درآمدهای شرکت پذیرفته است.

این شرکت دارای 660 میلیارد تومان بدهی، 163 میلیارد تومان زیان برای سال 94 و 68 میلیارد تومان زیان برای 5ماهه نخست سال 95 بوده، بنابراین مقایسه قیمت پایه با ارزش دارایی‌ها و بدون توجه به بدهی‌های شرکت یک مغالطه و اشتباه است.

هیأت واگذاری به‌عنوان برترین مقام مسئول در واگذاری‌های اصل 44 با توجه کامل به مفاهیمی مانند مالکیت و مدیریت هم در خصوص اهلیت و هم در خصوص قیمت پایه مزایده اقدام به اخذ تصمیم کرده و می‌کند.

همچنین یکی از دغدغه‌های مطرح‌شده در واگذاری پالایش نفت کرمانشاه، موضوع فروش املاک و تعدیل نیروی انسانی شاغل در شرکت مذکور است که در این خصوص با توجه به دستورالعمل "نحوه نظارت پس از واگذاری" موضوع جزء 4 بند ب ماده 40 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، خصوصی‌سازی به‌وسیله بازرسی‌های دوره‌ای، مواردی از جمله خرید و فروش دارایی‌های ثابت، پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد پرسنل، کاهش تعداد کارکنان شرکت خارج از مجوز مندرج در قرارداد و... را مرتباً تحت نظر داشته و رصد می‌کند و خریدار به هیچ عنوان حق تغییر کاربری اراضی و همچنین کاهش مجموع تعداد کارکنان تا پایان قرارداد را ندارد و تاکنون نیز گزارش خلافی واصل نشده است.

از طرفی نیز شهاب نادری رییس هیأت تحقیق و تفحص در گفت و گو با رسانه باختر به صراحت اعلام کرده بود به‌همراه دیگر نمایندگان مجلس که عضو این هیأت هستند بیش از یک سال وقت صرف بررسی موشکافانه این واگذاری کرده‌ و در این بین صدها جلسه و هزاران ساعت را به مطالعه اسناد و مدارک ارائه‌شده در روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اختصاص داده‌ و از تمامی دستگاه‌های نظارتی(دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات، دادستانی کل، اطلاعات سپاه، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و . . .) نیز استعلام‌های مورد نیاز را گرفته و جلسات مشترک با آنها را نیز برگزار کرده‌اند. ضمناً در تمامی این استعلام‌ها حتی یک مورد گزارشی که حاکی از وقوع تخلف در روند واگذاری باشد را ندیده و در نهایت اشاره کردند این واگذاری در کمال صحت و سلامت صورت گرفته و نتیجه گزارش هیأت تحقیق و تفحص را به رییس کمیسیون اقتصادی دادند تا در صحن مجلس قرائت شود.

در ضمن شکری دبیر هیأت تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه نیز گفته است: بررسی‌ها نشان می‌دهد خریدار در حفظ و جذب نیرو و همچنین افزایش تولید قدم‌های مثبتی برداشته و این دقیقاً به‌معنای اهلیت است و در نهایت اینکه دادستانی کل به‌صراحت اعلام کرده هیچ تخلفی در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه صورت نگرفته است.

در انتها توصیه می‌شود مدیران و تولیدکنندگان چنین برنامه‌هایی نگاه یک‌جانبه نداشته و از هر دو طرف موضوع جهت ارائه گزارشات و دفاعیات به‌منظور تنویر افکار عمومی دعوت به‌عمل آورند.

بنابراین، سازمان خصوصی‌سازی ضمن تکذیب مطالب مندرج در گفت و گوی برنامه فوق‌ پیرامون واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، تأکید می‌کند واگذاری شرکت مذکور به‌صورت کاملاً رقابتی، شفاف و با رعایت تمامی موارد قانونی انجام پذیرفته و ارزش‌گذاری دقیق نیز توسط کارشناسان خبره و رسمی دادگستری صورت گرفته و نظارت‌های قانونی مستمر برای حفظ سطح اشتغال و عدم تغییر کاربری اراضی شرکت مذکور توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد شد.

سازمان خصوصی‌سازی این حق قانونی را دارد نسبت به موارد ذکر شده در راستای صیانت از حقوق در مراجع قانونی این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ