کد خبر: ۱۲۳۴۱۹
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۲/۱۱

گزارش نماینده مجلس از شرایط صنعت خودرو و هشدار به تکرار تجربه موسسات

گزارش نماینده مجلس از شرایط صنعت خودرو و هشدار به تکرار تجربه موسسات

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با تحلیلی از وضعیت سخت صنعت خودرو گفت: در صورت عدم رسیدگی به مشکلات، این صنعت نیز همانند موسسات مالی و اعتباری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام پارسایی در تشریح بازدید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بازرسی، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از اعضای کمیسیون اصل 90 از ایران خودرو به خانه ملت گفت: صنعت خودرو ظرفیت مناسبی در زمینه  بهبود شرایط اقتصادی داشت که خودروسازان نتوانستند از این فرصت به درستی استفاده کنند. در حال حاضر خودروسازان به دلیل وجود بازار انحصاری و حمایت‌های همه‌جانبه دولت توان رقابت را از دست داده‌اند.

وی افزود: در صورتی که در صنعت خودروسازی تکنولوژی به روز مورد استفاده قرار گیرد می‌توان از ظرفیت این صنعت بهره برداری کرد چراکه تکنولوژی به روز باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت محصولات، برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان و رضایت مشتری می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در صورتی که خودروسازان سیاست کاهش مصرف سوخت در خودروها را طی چند سال گذشته پیگیری می‌کردند سالانه حداقل 50 هزار میلیارد تومان از این محل صرفه جویی می‌شد.

پارسایی با بیان اینکه بیش از 60 هزار خودروی ناقص در انبارهای ایران خودرو خاک می خورد، گفت: به دلیل نبود قطعه و ناقص بودن محصولات نمی‌توان این خودروها را به مشتری تحویل داد. این درحالی است که براساس گزارش‌های ارائه شده، ایران خودرو باید بابت تعهدات انجام نشده در پیش فروش ها و فروش فوری حدود 500 هزار دستگاه خودرو تولید کند که با شرایط کنونی بعید است.

وی افزود: وزارت صنعت و خودروسازان در تعیین تکلیف مشکلات سهل‌انگاری می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به این صنعت تعهدات خودروسازان به بحرانی جدی تبدیل می‌شود.

پارسایی با بیان اینکه ایران خودرو به ازای پیش فروش‌های انجام شده 13 هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده ، ادامه داد: انتظار می رود وزارت صنعت که اجازه پیش فروش خودروها را صادر کرده زمینه ای فراهم کند تا از طریق تامین قطعات موردنیاز، مطالبات مردم محقق شود.

وی گفت: عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به دلیل کمبود قطعه، گرانی در بازار را رقم زد در صورتی که 60 هزار خودرو ناقص کامل شده و قطعات موردنیاز آن ها تامین شود، کاهش قیمت خودرو حتمی است.

پارسایی تاکید کرد: وزارت صنعت باید راهکار موردنیاز برای ساماندهی بازار خودرو و رفع مشکلات صنعت خودروسازی را ارائه دهد چرا که سرمایه‌های مردم به ازای پیش فروش و فروش فوری در اختیار خودروسازان است.

وی با بیان اینکه اگر به وضعیت خودروسازی رسیدگی نشود این صنعت نیز همانند موسسات مالی و اعتباری می‌شود، گفت: زیان انباشته ایران خودرو در سال گذشته حدود 7 هزار میلیارد تومان است. این رقم نشان می دهد وضعیت خودروسازی از شرایط هشدار نیز گذشته است.

پارسایی افزود: ممنوعیت واردات و بازار انحصاری از جمله دلایل مشکلات خودروسازی است.

انتهای پیام    
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ