کد خبر: ۱۲۳۵۴
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۲/۲۷

بازار اصلی صادرات نفت ایران اعلام شد / آغاز صادرات به اروپا پس از تحریم ها
توسط مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت :

بازار اصلی صادرات نفت ایران اعلام شد / آغاز صادرات به اروپا پس از تحریم ها

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اعلام بازار اصلی صادرات گفت: ایران آمادگی دارد که بلافاصله پس از رفع تحریم ها صادرات نفت به اروپا را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس محسن قمصری در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: هرچند به دنبال فروش نفت ایران در همه بازارهای مصرف هستیم، اما پس از رفع تحریم ها، قاره آسیا همچنان به عنوان بازار اصلی صادرات نفت خام ایران باقی خواهند ماند.

وی با اشاره به تمایل کشورهای اروپایی برای واردات نفت از ایران، افزود: البته بازگشت میزان صادرات نفت به دوران پیش از تحریم، به میزان آمادگی اروپایی ها برای پذیرش نفت ایران بستگی دارد.پالایشگاه ها معمولا، قراردادهای خرید نفت خود را به طور سالانه امضا می کنند، بنابراین، برای از سرگیری واردات نفت توسط پالایشگاه ها باید مدتی منتظر ماند تا آنها قراردادهای فروش خود را تجدید کنند.

به گفته وی بلافاصله پس از تحریم می توان نیمی از بازار نفت ایران در اروپا را احیا کرد و برای دوره زمانی کوتاه و میان مدت، می توان محموله های نفتی را به فروش رساند و از این طریق بخش قابل توجهی از بازار نفت در اروپا را در اختیار گرفت.

قمصری پیشتر در خصوص مذاکره با خریداران سنتی نفت ایران برای صادرات دوباره نفت به ایرنا، گفته بود: در بازار جهانی نفت، مذاکرات به طور عادی جریان دارد و ما با همه مشتریان قدیمی و سنتی در تماس هستیم و اطلاعات را تبادل می کنیم.

ایران قادر است پس از رفع تحریم ها در طی یک دوره معقول به جایگاه سابق در بازار جهانی نفت بازگردد که میزان آن به روند مذاکرات بستگی دارد. تا پیش از تشدید تحریم ها کشورهای اروپایی خریدار عمده نفت خام ایران بودند که فعلا قراردادی برای خرید نفت خام از ایران ندارند. در تاریخ 23 ژانویه، اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت و بدین ترتیب با پایان یافتن قراردادهای سالانه شرکتهای نفتی اروپایی با ایران، این شرکت ها قراردادهای خود را تمدید نکردند.

یونان و اسپانیا دو خریدار اصلی اروپایی نفت خام ایران بودند که پس از تحریم به سراغ سایر تولیدکنندگان نفت رفتند. سریلانکا نیز که تا پیش از تحریم، نزدیک به 90 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد و پالایشگاه های این کشور با نفت صادراتی ایران سازگار بودند نیز مجبور به قطع واردات نفت خام از ایران شد.

آفریقای جنوبی و مالزی نیز از دیگر خریداران نفت ایران بودند که در سال های اخیر، واردات نفت از ایران را قطع کرده اند. در حال حاضر چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی همچنان بر اساس توافق ژنو به خرید نفت از ایران ادامه می دهند.

انتهای پیام /


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ