کد خبر: ۱۲۴۱۰
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۲/۲۹

آزمون مهم مدیران از شنبه شروع می شود/ سهامداران به هوش باشند/۶ نکته به مدیران
بورس پرس گزارش می دهد:

آزمون مهم مدیران از شنبه شروع می شود/ سهامداران به هوش باشند/۶ نکته به مدیران

مدیران شرکت های بورسی و فرابورسی از شنبه آینده با آزمون مهم و جدیدی در ارایه اطلاعات و جلب اعتماد یا سلب اعتماد مواجه می شوند. سهامداران هم باید در تصمیم گیری ها با هوش و حواس حداکثری اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی اطلاعات و زمان انتشار و دریافت و صحت و سقم آن، مهمترین رکن موفقیت حضور پایدار سرمایه گذاران در بازارهای سهام بشمار می رود که طبق برنامه اعلامی سازمان بورس مبنی بر تغییر رویه انتشار اطلاعات شرکت ها ، از روز شنبه دوم خرداد همه اطلاعات شرکت های تحت نظارت سازمان مخصوصا" شرکت های بورسی و فرابورسی به صورت مستقیم در کدال منتشر خواهد شد.

در این رویه جدید، سازمان بورس مانند روال فعلی یعنی نظارت قبل از انتشار اطلاعات حضور نخواهد داشت و تنها پس از انتشار اطلاعات اقدام به بررسی و نظارت خواهد کرد. به همین دلیل نقش اطلاعات در تصمیم گیری های سهامداران چند برابر خواهد شد.

این رویه جدید هر چند دارای مزایای متعددی بوده و برخی شائبه ها و انتقادات را برطرف خواهد کرد و به استاندارد سازی بازار سرمایه ایران و تشابه با سایر بورس ها کمک می کند ، اما به دلیل کم عمق بودن بازار سهام کشور و نبود سطح معقولی از تحلیل ها و حاکم بودن روال کپی برداری از روی دست دیگران و موج سواری در خرید و فروش سهام ، می تواند با چالش های هم همراه شود.

این درحالی است که متاسفانه هنوز تعدادی از مدیران شرکت های حاضر در بازار سهام به رغم توانایی هایی مدیریتی ، از سواد مالی و بورسی کافی برخوردار نبوده و یا به اهمیت ویژه انتشار اطلاعات در بازار سهام واقف نیستند و یا ایکنه از افراد خبره در ارسال دقیق و به موقع اطلاعات بهره نگرفته اند. ولی از شنبه آینده خلاء این مسائل به صورت آشکاری نمایان خواهد شد.

به همین دلیل مدیران شرکت های بورسی و فرابورسی و سایر ارکان فعال در بازار سرمایه برای جلب اعتماد پایدار سهامداران و ارایه اطلاعات و گزارش های دقیق با آزمون مهم و سختی مواجه شده اند که صد البته بدون داشتن آمادگی و دانش و تجربه نخواهند توانست موفقیتی به دست آورند.

 برهمین اساس مدیران عامل و مالی و... شرکت ها بهتر است چند نکته را رعایت کنند.

اول اینکه فردا در همایشی که سازمان بورس تدارک دیده ، حضور داشته باشند تا از جزئیات انتشار اطلاعات مستقیم در کدال مطلع شده و مانع بروز مشکلات در آینده شوند .

دوم اینکه در انتشار اطلاعات از افراد خبره و با تجربه و آگاه از مسائل مالی و بازار سرمایه استفاده کنند.

سوم اینکه از سپردن "تکون" و امضاء دیجیتال که در حکم امضاء مدیران است ، به دیگر افراد خودداری کرده و به عنوان آخرین و مسئول ترین نفر ، اطلاعات آماده انتشار در کدال را بررسی دقیق کنند.

چهارم اینکه از سیستم مالی و حسابداری توانمند و بروزی بهره بگیرند و از عواقب انتشار اشتباه اطلاعات مطلع شوند.

پنجم اینکه به دو پاشنه آشیل مهم در اطلاعات توجه ویژه کنند. 1- اطلاعات نادرست و همراه با انحراف معنادار در اعلام پیش بینی درآمد هر سهم 2- نبود برآورد درست از اقام اعلامی و محقق شده.

ششم اینکه به بازتاب اطلاعات ارایه شده توجه کنند تا در نوبت های بعدی ، آمار و ارقام اعلام و گزارش ها و اطلاعات به بهترین شکل منتشر شود.

در کنار این موارد ، به سهامداران هم پیشنهاد می شود از شنبه آینده با دقت بیشتری اطلاعات منتشره شرکت ها در کدال را مطالعه و بررسی کنند و این نکته را فراموش نکنند که به رغم همه مسئولیت های مدیران و مسئولان در ارایه درست اطلاعات، اولین و آخرین نفر مسئول سرمایه و دارایی ها فقط خودشان هستند و بس. 

بنابراین جا دارد سهامداران مخصوصا" تازه واردان به بازار سرمایه ، ضمن افزایش دانش بورسی خود و استفاده از روش های تحلیلی، از نظرات کارشناسان و شرکت های ارایه دهنده خدمات بهره گیرند تا ضریب ریسک سرمایه گذاری در بازار پر نوسان و پر افت و خیز سهام را به حداقل برسانند.

با این همه آنچه اهمیت دارد این است که از شنبه دوم خرداد روال انتشار مهمترین رکن موفقیت سهامداران یعنی اطلاعات و همچنین کم وکیف اعتماد سازی شرکت ها با تغییر و تحول نوینی همراه خواهد شد و بهتر است همه فعالان با این تغییر، اقدام به اصلاح و تغییراتی در ذهن و رفتار خود کنند و به یاد این جمله زیبا باشند که " بهتر است با دنیا تغییر کنی ؛ وگرنه دنیا تغییرت می دهد" یا این نکته و اصل مهم در عرصه زندگی که " تنها عنصر ثابت دنیا ؛ تغییر است."

علی رضایی زاده : سردبیر پایگاه خبری بورس پرس

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» عباس | ساعت ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۲/۲۹
0
0
پاسخ
باتشکر فراوان از اطلاع رسانینتان.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ