کد خبر: ۱۲۴۱۹
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۲/۲۹

درخواست های یک مسئول سازمان بورس از مدیران برای انتشار درست اطلاعات
درآستانه تغییر رویه گزارش دهی در کدال مطرح شد:

درخواست های یک مسئول سازمان بورس از مدیران برای انتشار درست اطلاعات

رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی با ارایه جزئیاتی از تغییر رویه انتشار اطلاعات شرکت ها در کدال و طرح درخواست های از مدیران ، مزایای روال جدید گزارش دهی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی بیک زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در گفت و گو با سنا در خصوص سامانه جدید کدال و مسئولیت مدیران شرکت ها در قبال آن توضیح داد: مقرر شده تمام اطلاعات ناشران از اول خرداد ماه به طور مستقیم و بدون بررسی قبل از افشا، توسط کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان، در سایت کدال قرار بگیرد. بنابراین سازمان بورس و واحد ناشران پس از افشای اطلاعات مسئول بررسی صحت و درستی گزارش های ارسالی خواهند بود.

وی در خصوص مزایای روش جدید اطلاع رسانی شرکت ها  ابراز داشت: این سامانه جدید مزایای زیادی دارد از جمله این که سرعت انعکاس اطلاعات به بازار افزایش می یابد، سهامداران با دسترسی راحت تر می توانند در زمان کمتر به اطلاعات دسترسی داشته باشند و باعث افزایش تحلیل گری و مسئولیت مدیران می شود.

بیگ زاده ادامه داد: این موضوع که مدیران اطلاعات را به طور مستقیم ارسال می کنند باعث تقویت تحلیل در بازار می شود و مدیران هم مسئولیت پذیر تر می شوند. اما اگر مدیران به اطلاعات ارسالی به بازار سرمایه توجه نداشته باشند می توانند بازار را دستخوش چالش کند که مسئولیت حقوقی نیز شامل آنها خواهد شد.

وی گفت: بنابراین تأکید می شود مسئولیت مدیران در اطلاع رسانی صحیح و به موقع به بازار باید مورد توجه قرار گرفته و ضرورت تغییر در سیستم مالی شرکت ها جهت کنترل بیشتر اطلاعات اعمال شود. متذکر می شوم که اطلاعاتی که روی سامانه کدال ارسال می شود در همان لحظه ای که کلیک می شود، مستقیم توسط سهامداران قابل مشاهده بوده و اطلاعات نادرست و خلاف واقع و پیش بینی هایی که وضعیت شرکت ها را به درستی نشان نمی دهد می تواند ثروت سهامداران را دستخوش تغییر کند و این تغییرات برگشت پذیر نخواهد بود.

بیک زاده تأکید کرد: مدیران شرکت ها توجه داشته باشند که اطلاعاتی که در سایت کدال بارگذاری و منتشر می شود در بازار تأثیرگذار خواهد بود و اگر اطلاعات غلط در این سایت درج شود ثروت سهامداران دستخوش تغییر شده و این مسئولیت بزرگی برای مدیران است .

وی با بیان انتظارات سازمان بورس از مدیران شرکت های حاضر در بازار سرمایه تصریح کرد: از هیأت مدیره شرکت های سهامی می خواهیم ضمن توجه به اثرات موضوع فوق الذکر تدابیری بیاندیشند که بتوانند سیستم مالی و اطلاع رسانی شرکت را با وضعیت جدید تطبیق دهند و وضعیتی را از لحاظ مالی و بحث امضای الکترونیکی فراهم کرده تا این اطلاعات به موقع منتشر شده و امضای الکترونیک نیز در اختیار افراد دیگری قرار نگیرد به این دلیل که تبعات آن برگشت ناپذیر است.

وی در خصوص مسئولیت حقوقی مدیران شرکت های سهامی گفت: آیین نامه های انضباطی و مسئولیت مدیران در ارائه اطلاعات در سامانه جدید سختگیرانه تر دیده شده است. به این صورت که قبلا اگر در اطلاعات اشکالی بود توسط کارشناسان عودت داده می شد و اصلاح می شد اما هم اکنون به این دلیل که انتشار آن به صورت مستقیم است اگر اطلاعات منتشر شده دارای اشکالاتی بوده و خلاف واقع باشد طبق قانون بازار اوراق بهادار و قانون ابزارهای نوین مالی مجازات هایی برای مدیران در نظر گرفته می شود تا در این بین از حقوق سهامداران صیانت شود.

بیک زاده در خصوص ارسال به موقع اطلاعات در سامانه جدید توضیح داد: تغییری در آیین نامه افشای اطلاعات داده نشده و طبق ماده 45 قانون بازار اوراق بهادار عمل می شود و مدیران باید در موعد مقرر اطلاعات خود را ارسال کنند و این به موقع بودن اطلاعات کماکان به روال قبلی ادامه پیدا می کند تا اطلاعات شرکت ها با زمان کمتری به دست سهامداران رسیده و قبل از سهامداران تنها مدیران شرکت ها از آن اطلاع داشته باشند. به این ترتیب، مدیران در قبال ارسال به موقع اطلاعات نیز مسئولیت دارند.

وی در این خصوص توضیح داد: البته قبل از این هم، مسئولیت بر عهده مدیران بود و مدیرانی که به موقع اطلاعات نمی دادند یا گزارشی خلاف واقع  منتشر می کردند یا پیش بینی های ارسال می کردند که منعکس کننده وضعیت شرکت نبود، به پرونده آنها در کمیته انضباطی رسیدگی می شد. اما هم اکنون این مسئولیت اولی تر است چون دیگر نظارت های موجود بر سر راه اطلاعات برداشته شده و انتشار آنها به صورت مستقیم است.

رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در خصوص روند بررسی این اطلاعات پس از افشا توسط اداره ناشران گفت: برای نظارت پس از افشای اطلاعات چک لیست هایی آماده شده که صحت اطلاعات شرکت ها را بررسی می کند و اگر اطلاعات غلط باشد از مدیران درخواست می شود که اطلاعات اصلاحی را مجددا در سامانه قرار دهند. به این ترتیب، پرونده مدیران مالی، عامل و هیأت مدیره به همراه مستندات حقوقی به واحد حقوقی ارجاع داده می شود تا کمیته انضباطی تشکیل شده و به پرونده آنها رسیدگی شود اما در صورتی که موارد و تخلف های حاد در ارائه گزارش ها دیده شود، پرونده مستقیما به مراجع قضایی منعکس می شود.

وی در پایان در خصوص روند توقف و بازگشایی نمادها اظهار داشت: در سیستم جدید کدال، توقف و بازگشایی ها مکانیزه است و دیگر عامل انسانی در توقف و بازگشایی ها دخیل نیست به این صورت که اطلاعاتی که در کدال توسط ناشر ارسال می شود در قالب پیامی به سیستم معاملات ارسال شده و نماد به صورت مکانیزه متوقف می شود که مسئولیت آن بر عهده ناشر اطلاعات است و دیگر هیچ کدام از کارشناسان بازار قبل از افشای اطلاعات به آن دسترسی ندارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ