کد خبر: ۱۲۴۴۶
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۳/۱

آخرین گام در فصل نوین بورس ۴۸ ساله ایران برداشته شد/ افزایش مسئولیت مدیران
با اعلام جزئیات انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها در کدال:

آخرین گام در فصل نوین بورس ۴۸ ساله ایران برداشته شد/ افزایش مسئولیت مدیران

با اعلام جزئیات انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها درکدال توسط مسئولان سازمان، آخرین گام برای فصل نوین بورس ۴۸ ساله ایران برداشته شد و از اول خرداد۹۴ مسئولیت مدیران شرکتها و سهامداران چند برابر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی به رغم عمر 48 ساله بورس ایران ، انتقاداتی به روال انتشار اطلاعات شرکت ها وجود داشت که سازمان بورس مقدمات تغییر رویه انتشار اطلاعات که مهمترین رکن موفقیت فعالان بشمار می رود را فراهم کرده تا از اول خرداد 94 همه اطلاعات شرکت ها به صورت مستقیم در کدال منتشر شود. 

در این روال علاوه بر افزایش چند برابری مسئولیت شرکت ها در قبال گزارش های ارایه شده ، سهامداران نیز با لزوم افزایش تحلیل ها و دانش مالی مواجه شده اند. هر چند شرکت های مشاور سرمایه گذاری نظرات خود را نسبت به اطلاعات منتشره اعلام می کنند، اما مسئولیت سهامداران در قبال تصمیمات همچنان پابرجا خواهد بود.

برهمین اساس، مسئولان سازمان بورس به منظور اعلام همه نکات و موارد مهم و مسئولیت های قانونی مدیران شرکت ها در قبال ارایه مستقیم اطلاعات، بعداز ظهر چهارشنبه گذشته همایشی را برای حدود 1000 مدیر شرکت های تحت نظارت در سالن همایش صدا و سیما برگزار کردند تا با اعلام توضیحات و اتمام حجت نهاد ناظر، آخرین گام برای شروع فصل نوین بازار سرمایه برداشته شود.

در این همایش حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس به رغم اینکه در غم از دست دادن خواهر گرامی خود به سر می برد و باید در مراسم ختم این مرحومه (که عصر همان چهارشنبه برگزار شد) حضور می داشت، به این همایش آمد و توضیحاتی ارایه کرد تا مشخص شود موضوع انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها دارای چه اهمیتی است.

علاوه بر وی، روسای اداره نظارت بر ناشران بورسی و فرابورسی به همراه رئیس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و یک مدیر از رایان بورس ( مسئول کدال ) نکاتی را مطرح کردند و با برگزاری یک پنل، این همایش چند ساعته به پایان رسید اما دور تازه ایی از مسئولیت ها برای مدیران شرکت ها و بازار سرمایه ایران شروع شد.

راهکاری مفید برای جلوگیری از سنت صف نشینی

در این همایش امیری درباره اهداف و رویکردهای انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها در کدال گفت: درحالی اطلاعات باید مناسب،به موقع و با پردازش مناسب باشد که این نکات برای سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار ارزش دارد.نکته ای که در این میان مهم است کیفیت و توزیع زمانی اطلاعات است که بر تصمیم گیری های سهامداران اثرگذار است. چرا که اطلاعات، مهم ترین دارایی بازار سرمایه است که موجب نوسان در قیمت ها می شود .اگر انتشار اطلاعات به صورت محرمانه و ناهمگون باشد واکنش های متفاوتی را ایجاد می کند و باعث رشد تحلیل های نادرست در بازار سرمایه می شود.

وی ادامه داد:بنابراین این دسته از اطلاعات باید صحیح و به موقع بوده و حداکثر کارآیی لازم را داشته باشد به این دلیل که اگر اطلاعات به صورت نابرابر منتشر شود موجب می شود ارزش ذاتی سهام دچار مشکل شود .اطلاعات باید یک ویژگی بسیار مهم به نام "تقارن" داشته باشد و باید بین ذینفعان به صورت متقارن ارائه شود. کارآیی، ویژگی با اهمیت دیگر بازار سرمایه است. بازاری کارآ خواهد بود که بتواند اطمینان دهد که همه از اطلاعات مشابهی آگاهی دارند .
 
این مقام مسئول ادامه داد: هر چند رویدادها و اطلاعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بر بازار تأثیرگذار است اما مسئولیت ناشران ارائه اطلاعات به موقع و سریع است که باید به صورت همگون باشد که بتواند تحلیل مناسبی داشته باشد تا آثار آن بر قیمت سهام نمود داشته باشد. در این میان رسالت سازمان بورس هم ساماندهی، حفظ و توسعه بازار، ارتقاء شفافیت و افزایش سطح تحلیل است.
 
امیری افزود: با روش جدید ارائه اطلاعات، بررسی های سازمان بورس بعد از انتشار اطلاعات خواهد بود .به همین دلیل اعضای هیأت مدیره، مدیران مالی و مدیران عامل شرکت های دارای توکن، مسئول ارائه اطلاعات هستند. در این روش علاوه بر توقف مستقیم نماد شرکت ها ، دقت، صحت و سرعت ارائه اطلاعات در سامانه کدال منجر به تغییر رتبه شرکت ها خواهد شد.
 
وی ادامه داد : یکی از راه کارهای مدنظر برای افزایش تحلیل و کمک به کاهش سنت صف نشینی ، بهره گیری از خدمات شرکت های مشاور سرمایه گذاری است. به این ترتیب شرکت های مشاور سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس، نظرات خود را درباره گزارش های مالی منتشره در کدال اعلام خواهند کرد .
 
وی با اشار به استقبال سرمایه گذاران خارجی از ورود به اقتصاد و بازار سرمایه ایران گفت : بازار سرمایه کشور و شرکت های حاضر در بورس ها یکی از جذابیت های سرمایه گذاری خارجی بوده و شرکت ها می توانند با ارایه گزارش های مالی به دو زبان و رعایت استانداردهای بین المللی مانند IFRS و XBRL در این مهم نقش داشته باشند .
 
فرایند توقف و بازگشایی نماد شرکت ها
 
در این همایش محمدرضا معتمد رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی هم با اعلام تاریخچه ای از روند انتشار اطلاعات گفت: تا قبل از سال 87 اطلاعات به صورت کاغذی منتشر و در تالار توزیع و در سایت شرکت بورس و سازمان بورس منتشر می شد. اما از سال 87 علاوه بر انتشار کاغذی اطلاعیه ها ،انتشار اختیاری و الکترونیکی اطلاعات در کدال فراهم شد. از اردیبهشت 89 هم انتشار اطلاعیه ها در کدال اجباری شد.
 
وی افزود: از اول خرداد 94 نیز همه اطلاعات شرکت ها حتی اطلاعات مهمی چون گزارش های میان دوره ای 3، 6، 9 ماهه و یک ساله حسابرسی نشده و پیش بینی درآمد هر سهم به صورت مستقیم در کدال منتشر می شود.
 
وی درباره فرایند توقف نمادها در رویه انتشار مستقیم اطلاعیه شرکت ها هم توضیح داد:با هماهنگی صورت پذیرفته بین دو سامانه کدال و معاملات، اطلاعات بلافاصله پس از انتشار در کدال در سامانه معاملات هم منعکس شده و در صورت وجود اطلاعات با اهمیت، نماد شرکت بلافاصله بسته و پس از یک روز کاری بازگشایی می شود.
 
معتمد با اشاره به سیستماتیک بودن کنترل ها ادامه داد: در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات، ابتدا به صورت غیر مکتوب و در قالب تماس با مدیران شرکت ها، بررسی هایی برای رفع موضوع انجام می شود.در غیر این صورت رسیدگی به صورت مکتوب ظرف یک هفته کاری انجام و نماد باز می شود.  
 
انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ