کد خبر: ۱۲۵۰۵
۹:۴ - ۱۳۹۴/۳/۵

پیش بینی اقتصاد ایران و انتقاد از دخالت دستوری دولت دربازارهای پول و سرمایه
رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:

پیش بینی اقتصاد ایران و انتقاد از دخالت دستوری دولت دربازارهای پول و سرمایه

رئیس اتاق بازرگانی تهران با پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال جاری گفت: دخالت دستوری دولت در بازارهای پول و سرمایه مشکل‌ساز شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود خوانساری در جریان برگزاری دومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که امروز برگزار شد، اظهار داشت: طبق بررسی‌ های انجام شده توسط اتاق بازرگانی تهران ، رشد اقتصادی کشور در سه فصل نخست سال 93 به 3.6 درصد رسیده که مبنای محاسبه بر مقاطع فصلی و با توجه به اینکه در سال 92 رشد اقتصاد نزدیک به صفر شد، روند حرکت اقتصادی در این سال مثبت ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در سال 94 کمی نرخ رشد اقتصادی را تجربه کنیم، سال بسیار سختی را خواهیم داشت. با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و در کنار آن افزایش هزینه‌ دولت، رشد 3.6 درصدی در سال 94 مشکل‌زا است. از سوی دیگر طبق گزارش بانک مرکزی، پایه پولی کشور در پایان سال 93 به 131 هزار میلیارد تومان رسیده که 14 درصد نسبت به رقم مشابه سال قبل از آن رشد نشان می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: ضریب فزاینده پولی هم با 15.4 درصد رشد به عدد 6 رسیده است. در حالی که در اکثر کشورهای توسعه یافته این رقم به طور متوسط بالای 10 است و هر چقدر از این عدد فعلی بیشتر شود، نشان می‌دهد دولت به خوبی توانسته افزایش پایه پولی را کنترل کند.

خوانساری بااشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: اگر چه مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته، اما تا سازوکار مشخصی برای اخذ مالیات و افزایش درآمد مالیاتی نداشته باشیم، هر چقدر مالیات افزایش یابد عمدتاً بنگاه‌های شفاف و آنهایی که عملکرد اقتصادی شفاف دارند، زیان می‌بینند این در حالی است که بخش زیادی از اقتصاد کشور غیرشفاف است.

وی درباره بازارهای پول و سرمایه و منابع مالی کشور  هم گفت: طبق گزارش دریافتی، سهم بازار پول در منابع مالی کشور در سال 93 به 82.2 درصد رسیده و سهم بازار سرمایه به 7.6 درصد و سهم سرمایه‌گذاری خارجی به 3.2 درصد رسیده است که نشان می‌دهد اقتصاد ما همچنان بانک‌محور است.

وی افزود: وجود مؤسسات بانکی اعتباری قارچ‌گونه یکی از مشکلات شبکه بانکی است . از طرف دیگر دخالت دستوری دولت در بازار پول و سرمایه مشکل‌ساز شده است. همان طور که حتی یک روز هم بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد تعیین نرخ سود سپرده پس از تصویب اجرا نشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: به عنوان نمونه اخیراً به من اعلام کرده‌اند افرادی که برای تمدید تسهیلات بانکی به بانک مراجعه می‌کنند به آنها گفته شده 12 درصد از تسهیلات را باید با نرخ سود 20 درصد دوباره سپرده‌گذاری کنند و مابقی را به نرخ 27 درصد دوباره بپردازند.نرخ 20 تا 21 درصدی که برای تسهیلات در نظر گرفته شده سبب می‌شود، کسانی که فقط دارای رابطه با سیستم بانکی هستند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

خوانساری در مورد آزادسازی قیمت بنزین نیز گفت: این کار راه مناسبی بود اگر چه با قیمت‌های بازار آزاد فاصله دارد، اما نرخ گازوئیل که فقط 50 تومان افزایش یافته همچنان زمینه را برای قاچاق فراهم می‌کند، چرا که اکنون روزانه 7 تا 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود.

انتهای پیام/


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ