کد خبر: ۱۲۵۶۸۸
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۲/۱۸

اظهارات رییس جمهور درباره گام جدید ایران در چارچوب برجام

اظهارات رییس جمهور درباره گام جدید ایران در چارچوب برجام

سخنرانی مهم رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت و در جمع وزرای کابینه دقایقی درخصوص گام جدید ایران در چارچوب برجام دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه امروز درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، گفت: امروز مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم.

وی ادامه داد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود و برجام نه یک تصمیم فردی، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود، بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم یک بار پیش از برجام و یک بار پس از برجام پای صندوق رأی آمدند و این راه را تایید کردند، افزود: در سال ۹۲ مردم با رای خود از دولت خواستند، خلاقیت جدید را برای حل و فصل مسائل سیاسی و گشودن گره‌ها بکار گیرد که اسم آن را تدبیر و یا تعامل سازنده می‌گذاریم. بعد از ۴ سال و پس از اجرای برجام مردم پای صندوق آمدند و نه با ۱۸ میلیون بلکه ۲۴ میلیون رأی به اعتدال، تعامل سازنده و تدبیر رأی دادند.

روحانی گفت: از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با آن مخالف بودند. یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیست و ارتجاع منطقه. همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد ایران بودند و هستند.بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که مجموعه شرایط انتخابات مجموعه شرایط نامتعارف و غیرمعمول بود با وجود اینکه همین جناح از مردم با شعار صلح، خروج سربازان از منطقه، کار کردن به نفع ملت آمریکا و حرکت در مسیر حقوق و قانون رأی گرفتند اما متأسفانه به تعهدات عمل نکردند و گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارند حتی اختیار کار را از شخص ترامپ گرفته است.

وی افزود: از این شیوه دولت فعلی آمریکا نه تنها مردم منطقه بلکه حتی دوستان آمریکا، اروپا، کانادا، مکزیک، پاسفیک و متحدان آمریکا و همه شرکت های تجاری و کارآفرینان جهان در رنج هستند. اما در عین حال صهیونیسم، ارتجاع و گروه تندروی داخلی آمریکا به ویژه ایپک فشار وارد کردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت جدید آمریکا یک سال و اندی است که بعد از روی کار آمدن صرفاً شعار خروج از برجام می‌داد،گفت: بعد از دی ماه ۹۶ آمریکایی‌ها برای زیر پاگذاشتن تعهدات برجامی  امیدوارتر شدند که این موضوع باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.آمریکایی‌ها در تمامی مراحل دچار شکست شدند، این کشور ابتدا می‌خواست با خروج از برجام ایران را وادار کند که روز بعد از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرد و بار از دوش آمریکا برداشته و فشار بر ایران تشدید شود. اما تدبیر و هوشمندی نظام ایران بر این بود که در این دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد.

روحانی ادامه داد: وقتی دوستان و همچنین کشورهای اروپایی با تماس مستقیم به صورت تلفنی، حضوری یا ارسال پیام از ایران درخواست کردند که به آنها مهلتی بدهیم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم.نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، امروز روز پایان برجام نیست ،بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ حق داده که اگر طرف مقابل تعهد را نقض کند آن را در کیمسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است. اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ایران تاکید کرده‌اند، خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات عمل می‌کنند اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

وی گفت: به سران ۵ کشور اعلام کردیم مواد غنی شده و آب سنگین را دیگر نمی‌فروشیم تاکنون هر وقت مواد غنی شده  به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود. طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی از سوی اینجانب امروز ۵ نامه به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام ارسال شد و به طرف مقابل اعلام کردیم یک سال به توصیه‌ها عمل کردیم و صبر ایران یک صبر استراتژیک بود. یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات عمل کردیم اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ