کد خبر: ۱۲۵۷۳۸
۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۲/۲۱

چرا بهترین گزینه ترامپ بازگشت دوباره به میز مذاکره با ایران است؟
اکونومیست :

چرا بهترین گزینه ترامپ بازگشت دوباره به میز مذاکره با ایران است؟

نشریه اکونومیست اعلام کرد ادعای آمریکا مبنی بر برنامه ایران برای حمله به نیروها بسیار مشکوک بوده و حمله به تاسیسات هسته‌ای هم دانش اتمی را از میان برنمی دارد. بنابراین بهترین گزینه ترامپ بازگشت دوباره به میز مذاکره است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشریه اکونومیست افزایش تنش‌های تهران و واشنگتن را مدنظر قرار داد و با ادعای اینکه طبل‌های جنگ بار دیگر به صدا درآمده‌اند، اعلام کرد: یک ناو هواپیمابر آمریکایی درحال نزدیک شدن به خلیج‌فارس است درحالی‌که بمب‌افکن‌های استراتژیک بی۵۲ نیز به منطقه اعزام شده‌اند. این اقدام آمریکا پس از آن صورت گرفت که مقامات واشنگتن از افزایش ریسک حمله ایران خبر داده بودند.

جان بولتون مشاور امنیت‌ملی ترامپ می‌گوید: هرگونه حمله به آمریکا یا متحدان در منطقه با نیروی بی‌امان آمریکا مواجه می‌شود. حسن روحانی نیز گفت: ایران دیگر به بخشی از برجام متعهد نخواهد بود که چنین اقدامی می‌تواند نارضایتی مضاعف را نزد برخی ‌مانند بولتون ایجاد کند. اما چهار سال پیش ایران و آمریکا در مسیر متفاوتی قرار داشتند. آمریکا تحت رهبری باراک اوباما توانست با رهبران ایران به توافق برسد. پس از برجام چشم‌انداز کاهش تخاصم میان آنها پس از نزدیک به چهار دهه قوت گرفت.

امروز اما رویکرد تقابل اوج گرفته و لفاظی‌ها بازگشته است. بولتون و مایک پمپئو معتقدند باید از فشار حداکثری اقتصادی برای سرنگونی حکومت ایران استفاده شود. در ایران نیز مقامات به واشنگتن اعتمادی ندارند. مسیر سیاست‌گذاری از سوی هر دو طرف به سمتی پیش می‌رود که ریسک آغاز جنگ را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود تخاصم آمریکا به‌جای آنکه ایران را به زانو درآورد موجب شده تا ایران نیز از موضع تقابل حداکثری رفتار کند. حتی روحانی که زمانی پرچمدار توافق با آمریکا بود اکنون در قامت یک ضدآمریکایی تمام‌عیار ظاهر می‌شود. وی که برای مدتی طولانی امیدوار بود تا اروپا بتواند با ایفای نقش کلیدی تعهدات برجامی به ایران را عملی کند دیگر به خشم آمده است.

بر اساس این گزارش، پس از مهلت 60 روزه ایران به اروپا به نظر می رسد این تلاش روحانی برای اجرای کامل تعهدات توسط اروپایی‌ها بی‌فایده خواهد بود چراکه بسیاری از آنها به این نتیجه رسیده‌اند بازار آمریکا برای آنها ارزش بیشتری دارد. در شرایط کنونی احتمال بروز اشتباه محاسباتی قابل‌توجه و روزافزون است. نیروهای آمریکایی تنها چند مایل با نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران فاصله دارند. شناور‌های جنگی آمریکا نیز رو‌دررو با قایق‌های گشت‌زنی ایران در خلیج‌فارس هستند.

ادعای اخیر آمریکا مبنی بر اینکه ایران درحال برنامه‌ریزی برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه بوده بسیار مشکوک است. حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نمی‌تواند دانش هسته‌ای آنها را از میان بردارد از این‌رو بهترین گزینه بازگشت دوباره به میز مذاکره است.

ترامپ که همواره منتقد جنگ‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان بوده باید بولتون را مدیریت کند. ترامپ همچنین ضمن مواجهه با فشار تندروهای داخلی باید فشارهای برخی از اعراب در منطقه و اسرائیل را نیز تحمل کند. توافق به‌نوعی ، برند تجاری ترامپ محسوب می‌شود. وی این توانایی را نشان داده که می‌تواند موضع آمریکا را به یکباره تغییر دهد. آغاز یک جنگ جدید به‌زعم ترامپ هیچ منفعتی ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ