کد خبر: ۱۲۵۹۷۸
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۲/۲۴

هشدار سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اروپا: شاید از برجام خارج شویم

هشدار سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اروپا: شاید از برجام خارج شویم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر اتحادیه اروپا موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد، برجام از بین خواهد رفت و هر واکنشی از سوی تهران محتمل است از جمله خروج از این توافق.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهروز کمالوندی به پرس‌ تی‌وی گفت: اگر اتحادیه اروپا، موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند.

وی افزود: طی یک بازه زمانی 60 روزه برخی از تعهدات در برجام را به حالت تعلیق درآوردیم و این فرصت را به کشورهای اروپایی دادیم تا به تعهدات برگردند. در واقع از این طریق سعی کردیم علاوه بر رفع تحریم‌ها به ثمرات برجام که تاکنون محقق نشده بود، دست یابیم.

این مقام مسئول در خصوص اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر رد مهلت 60 روزه ایران ادامه داد: ایران حداقل یک سال صبر کرد تا ببیند کشورهای اروپایی چه واکنشی در قبال خروج آمریکا از برجام در دستور کار قرار می‌دهند. آن‌ها در این مدت، وعده‌های زیادی دادند اما در عمل و در خصوص مواردی همچون سازوکار مالی SPV و یا اینستکس عزم جدی از طرف اروپایی‌ها مشاهده نشد. آنچه که به دنبال آن هستیم، چیزی جز برداشته شدن تحریم‌ها نیست و متاسفانه در طی این مدت، اقدامی جدی از سوی غربی‌ها در این زمینه صورت نپذیرفت.

کمالوندی گفت: از این رو، فکر می‌کنیم اکنون زمان آن رسیده تا اروپایی‌ها اقدامی انجام داده تا نشان دهند که خواهان تغییر این وضعیت هستند و این پنجره‌ای است که در برابر اروپایی‌ها قرار گرفته و نباید آن را یک ضرب‌الاجل تعبیر کرد.

وی اقدامات اروپایی‌ها برای حفظ برجام از قبیل راه اندازی اینستکس و یا SPV را ناکافی و فاقد کارایی خواند و افزود: باید بین توانایی و تمایل اروپایی‌ها، تمایز قائل شویم. فکر می‌کنم که آن‌ها تمایل دارند تا کارهایی را انجام دهند اما قادر به انجام آن نیستند. از این جهت، زمان بیشتری به آن‌ها دادیم تا مشخص شود که آیا می‌توانند راهی را برای حل این مسئله پیدا کنند یا خیر.

کمالوندی تاکید کرد: اگر اروپایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند، بهتر است قبل از دیر شدن، دست به کار شوند.

وی ادامه داد: اگر اتحادیه اروپا این مسئله را به شورای امنیت ببرد در واقع این معاهده از بین خواهد رفت. ایران، قطعا اقدامات جدی و محکمی را برای احقاق حق ملت انجام خواهد داد و هر واکنشی محتمل است. این واکنش ممکن است خروج از برجام و یا هر چیز دیگری باشد بنابراین مسئله باید بین سران کشورهای عضو حل شود.

کمالوندی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی طول خواهد کشید ایران به میزان غنی‌سازی در زمان قبل از برجام برسد؟ گفت: رئیس سازمان چند روز پیش اعلام کرد بیشتر از چهار روز طول نخواهد کشید تا بتوانیم میزان غنی‌سازی اورانیوم را از 3.67 درصد تعیین شده در برجام به 20 درصد یا هر میزان که مدنظر داریم، برسانیم. اگر بعد از این 60 روز، اروپایی‌ها گام‌هایی را برای حذف تحریم‌ها برندارند، میزان غنی‌سازی را به بیشتر از 3.67 درصد خواهیم رساند و درباره آینده رآکتور آب سنگین خنداب نیز تصمیم خواهیم گرفت و ممکن است مدرن‌سازی را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ