کد خبر: ۱۲۶۲۲
۰:۰ - ۱۳۹۴/۳/۱۶

۵ نتیجه از رابطه ناهمگون سیستم دانشگاهی حسابداری و بازار کار
بررسی های میدانی از

۵ نتیجه از رابطه ناهمگون سیستم دانشگاهی حسابداری و بازار کار

برآیند ۵ سئوال و نتیجه از رابطه سیستم دانشگاهی حسابداری و بازار کار نشان می دهد هرچه مدرک تحصیلی متقاضیان کار حسابداری بالاتر باشد امکان یافتن شغل در آنها کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رابطه سیستم دانشگاهی حسابداری و بازار کار یکی از مقوله های مهمی است که کمتر به آن توجه شده است در حالی که بررسی هانشان داده هر چه مدرک تحصیلی متقاضیان کار حسابداری بالاتر باشد امکان یافتن شغل در آنها کمتر است.

این بررسی ها با توجه به مطالعات میدانی روی گروهی از بنگاه های مختلف با فعالیت های مختلف مالی، تولیدی، سرمایه گذاری، حسابرسی و... در جامعه انجام شده است. به نحوی که حتی در میان فارغ التحصیلان مقطع دکترای حسابداری امکان یافتن کار متناسب با مدرک شان (در مراکز غیر آموزشی) کمتر از 10 درصد است.

در این رابطه ماهنامه حسابدار در جدیدترین شماره خود، پرونده ایی را با عنوان "صاحب‌کاران چه می‌گویند؟" باز کرده و طی آن از مجموعه‌ای از صاحبان کسب‌وکارهای مالی، مانند مؤسسات حسابرسی، شرکت‌های کارگزاری بورس ، چند بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط و چند بنگاه بزرگ اقتصادی، 5 پرسش در زمینه‌ استخدام دانش‌آموختگان حسابداری کرده‌ و بعد از حذف بنگاه‌های اقتصادی مشابه، 10 پاسخ نمونه‌وار فعالیت‌های مختلف اقتصادی را برگزیده است. 

هرچند آن‌چه در این جا می‌خوانید پاسخ‌های نمونه‌ای ضرورتاً معرف تمامی جامعه‌ آماری نیست، اما تا حدود زیادی وضعیت کنونی احتمال اشتغال دانش‌آموختگان جدید رشته‌ حسابداری را نشان می‌دهد. پاسخ‌های‌شان را بی هیچ تفسیری می‌خوانیم و از مثبت یا منفی بودن پاسخ‌ها میزان بیکاری احتمالی و دستمزد آتی کارشناسان حسابداری را ارزیابی می‌کنیم.
 
در این‌بررسی، بیکاری را به‌عنوان یافتن شغلی متناسب با تخصص و حرفه تعریف کرده‌ایم؛ نه ضرورتاً هر شغلی.
 
 
سئوال اول : فرض کنید هم‌اکنون می‌توانید یک دانش‌آموخته‌ کارشناسی حسابداری با نمرات خوب دانشگاهی، اما فاقد سابقه‌ کار، به مجموعه‌ تحت مدیریت تان اضافه کنید؛ آیا اساساً تمایلی به استفاده از خدمات او دارید؟
 
1. بله؛ چون کاری که فارغ‌التحصیلان  با مدرک بالاتر انجام می‌دهند، با حقوق کم‌تر انجام می‌دهند.
2. خیر، چون، چون قدرت تحلیل و تسلط بر مباحث را ندارند.
3. بله، البته داشتن مدرک مهم نیست کسی که می‌خواهد حسابداری کند باید به کارش مسلط باشد.
4. داشتن مدرک مهم نیست کسی که می‌خواهد حسابداری کند باید به کارش مسلط باشد. البته ترجیح می‌دهم فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی را استخدام کنم. دو گروه دیگر با بالاتر رفتن مدارک علمی سطح توقع‌شان بالا می‌رود.
5. ترجیحاً کارشناس یا کارشناس ارشد 
6. ترجیح می‌دهم از فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی نیرو انتخاب کنم.
7. ترجیح می‌دهم از فارغ‌التحصیلان کاردانی نیرو انتخاب کنم در حین کار و آموزش‌های لازم را ببیند و به دانشگاه برود. در این‌ نیرو می‌تواند کارمندی با کارآیی بالا باشد.
8. بله، چون کم هزینه است و اطلاعات لازم برای کارهای ساده را دارد.
9. خیر، کارشناس حسابداری بیشتر درگیر کارهای عملیاتی و روزمره حسابداری است و واحد طرح و برنامه به چنین خدماتی نیاز ندارد.
10. بله، 
 
به دلیل آمادگی بالا برای یادگیری و پایین بودن سطح انتظارات از شغل و محل اشتغال و امکان ساختار دادن به ذهن و تفکرات کاری ایشان زیرا با توجه به سن پایین‌تر و مدرک تحصیلی پایین تر آمادگی فراگیری کارهای مربوطه از پایین ترین سطح ممکن تا کارهای حرفه ای را دارا می باشد.
 
نتیجه : احتمال نیافتن شغلی متناسب با تحصیلات در کارشناسان حسابداری حدود 20 درصد است.
 
سئوال دوم :فرض کنید هم‌اکنون می‌توانید یک دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد حسابداری با نمرات خوب دانشگاهی، اما فاقد سابقه‌ی کار، به مجموعه‌ی تحت مدیریت تان اضافه کنید؛ آیا اساساً تمایلی به استفاده از خدمات او دارید؟
1. خیر
2.  بله
3. خیر
4. خیر
5. خیر
6. خیر
7. خیر
8. بله، چون برخی کارهای پیچیده‌تر را به وی بسپاریم
9. بله، شاید برای تحلیل حساسیت برخی شاخص‌های هلدینگ در رابطه با شرکت‌های تابعه نظیر میزان مطلوبیت نسبت‌های مالی و تحلیل‌های ترازنامه‌ای بتوانند مفید واقع شوند.
10. بله، چون، افراد با سطح تحصیلی کارشناسی ارشد همزمان با داشتن اطلاعات تحصیلی و علمی مناسب، آمادگی انجام فعالیت‌های کاری را دارند ولی در هنگام استخدام این نفرات باید به این نکته توجه نمود که مسیر ارتقای شغلی برای این نفرات مشخص و کوتاه تر باشد تا علاوه بر داشتن انگیزه بالا در انجام کارهای اولیه اجرایی، از لحاظ عوامل انگیزشی بتوان آن‌ها را تأمین کرد. زیرا با توجه به بالاتر بودن سطح تحصیلی به نسبت کارشناسان، آمادگی انجام فعالیت‌های سطح بالاتری را دارند.
 
نتیجه: احتمال نیافتن شغلی متناسب با تحصیلات در کارشناسان ارشد حسابداری حدود 60 درصد است.
 
سئوال سوم :فرض کنید هم‌اکنون می‌توانید یک دانش‌آموخته‌ دکترای حسابداری با نمرات خوب دانشگاهی، اما فاقد سابقه‌ کار به مجموعه‌ تحت مدیریت تان اضافه کنید؛ آیا اساساً تمایلی به استفاده از خدمات او دارید؟
 
1. خیر
2. خیر
3.خیر، چون، بیش‌تر به تدریس سرگرم می‌شوند و برای کار حرفه‌ای وقت نمی‌گذارند. در اهداف‌شان سردرگم هستند. توقعات مالی بالایی دارند.
4. خیر، چون نیازی نداریم.
5. خیر، چون نیازی نداریم.
6. خیر، نیازی نداریم
7. خیر، نیازی نداریم
8. خیر، چون تعداد کافی دانشجوی دکترا در شرکت وجود دارد. ضمن این‌که چرا باید کسی را استخدام کنیم که مدرک بالاتر از مدیر مالی و معاون مالی دارد.
9. احتمال کم‌تری نسبت به کارشناس ارشد حسابداری دارد، البته شاید به دلیل اینکه دکتری حسابداری در موضوعی تخصصی تعمیق بالایی انجام داده ممکن است نتوان از ایشان خروجی‌های کلان مبتنی بر کننترل استراتژیک گرفت.  
10. خیر، چون استخدام نیروی کار در واحدهای مالی و حسابداری بیشتر بر اساس سابقه کاری متقاضیان انجام می‌گیرد. در صورتی که امکان استخدام نیروی کار بدون سابقه‌ی کاری مهیا باشد ترجیح بر انتخاب فردی است که آمادگی فراگیری مسایل و فعالیت‌های مربوطه از پایین ترین سطح ممکن را داشته باشد و از لحاظ شغلی بتواند رضایت شغلی را به‌دست آورد که این امر برای کسانی که مدرک دکتری دارند به حداقل ممکن می رسد و در صورتی هم که در ابتدا این شرایط را پذیرفته باشد از لحاظ رضایت شغلی پس از مدت کوتاهی با مشکل مواجه می گردد.
 
نتیجه: احتمال نیافتن شغلی متناسب با تحصیلات در دانش‌آموختگان دکترای حسابداری در مراکز غیردانشگاهی / آموزشی بیش از 90 درصد است.
 
 
سئوال چهارم : چه شغلی را در بدو کار برای نیروی استخدامی مناسب می‌دانید؟ و برای چه مدت؟
 
1. به دلیل نداشتن سابقه کار در ابتدا به عنوان کارشناس، به مدت سه ماه
2. به دلیل نداشتن سابقه کار در ابتدا به عنوان کارشناس، به مدت سه ماه.
3. کارشناس حسابداری، به دلیل نداشتن سابقه‌ی کار در ابتدا به عنوان کارشناس، به مدت سه ماه
4. به دلیل نداشتن سابقه کار در ابتدا به عنوان کارشناس، به مدت سه ماه
5. به عنوان حسابرس ساده
6. به عنوان حسابرس ساده
7. کارشناس ساده
8. کارشناس ساده
9. کارشناس تا ابد
10. کارشناس حسابداری و به مدت 2 سال، با توجه به مدرک تحصیلی امکان اختصاص شغل کارمندی برای وی مناسب نیست و می توان با عنوان شغلی کارشناس استخدام کرد ولی فعالیت های اولیه یک کارمند حسابداری را نیز در چند ماه اول بر عهده وی قرار داد. پس از 2 سال سابقه در صورت احراز صلاحیت می‌تواند به رده‌های رییس حسابداری نیز ارتقا یابد البته با توجه به نوع عملکرد و توانمندی‌ها.
کارشناس ارشد حسابداری: کارشناس حسابداری به مدت یک سال، در ابتدا برای فراگیری اصول اولیه اجرایی حسابداری می‌بایست وی را به عنوان کارشناس حسابداری استخدام کرد و فعالیت های کارشناسی حسابداری را بر عهده او گذاشت و پس از مدت کوتاهی برای افزایش انگیزش امکان ارتقا به موقعیت‌های رییس حسابداری و در مدت 4 سال به عنوان مدیر مالی مهیا کرد.
دکترای حسابداری: مشاور مدیر مالی و به مدت 2 سال، چون با توجه به سطح تحصیلات انتظار انجام امور و فعالیت‌های جاری واحد حسابداری از ایشان منطقی نیست. زیرا در مدت کوتاهی از کار دلسرد می‌شود. ولی در موقعیت های مشاوره و کنار مدیر مالی و رییس حسابداری می توان از دانش آکادمیک ایشان در کنار تجربیات کاری مدیران جهت بررسی و تحلیل بهتر شرایط و فعالیت‌های کاری استفاده کرد.
 
نتیجه: احتمال ارتقای شغلی دانش‌آموختگان حسابداری پس از استخدام وجود دارد. اما در اغلب موارد روندی طولانی و فرساینده را طی کند.  
 
سئوال پنجم :با فرض استخدام، میزان حقوق وی در بدو کار چه‌قدر است؟
 
1. کارشناس حسابداری: پایه حقوق وزارت کار، توانایی و تسلط بر امور، باعث بالا رفتن دستمزد می‌شود.
2. پایه حقوق وزارت کار، در صورتی‌که بتواند مدرک حسابدار ارشد را بگیرد میزان حقوق افزایش می‌یابد در غیر این صورت همان پایه وزارت کار.
3. پایه حقوق وزارت کار، با توجه به پیشرفت و پشتکار فرد حقوق‌اش افزایش می‌یابد.
4. پایه حقوق وزارت کار، با توجه به پیشرفت و پشتکار فرد حقوق‌اش افزایش می‌یابد.
5. حقوق وزارت کار، با توجه به پیشرفت و پشتکار فرد حقوق‌اش افزایش می‌یابد. در بورس ک.ارمندان علاوه ‌بر حقوق ثابت براساس معاملاتی که انجام داده‌اند مبالغی را دریافت می‌کنند.
6. حقوق وزارت کار، با توجه به پیشرفت و پشتکار فرد حقوق‌اش تا حدود دو میلیون تومان افزایش می‌یابد.
7. حقوق وزارت کار، با توجه به پیشرفت و پشتکار فرد حقوق‌اش افزایش می‌یابد.
8. کارشناس حسابداری:یک میلیون و 100 هزار تومان.
کارشناس ارشد حسابداری:یک میلیون و سیصد هزار تومان.
دکترای حسابداری: یک میلیون و پانصد هزار تومان.
9. کارشناس ارشد حسابداری: بدون سابقه کار حداقل ٢٢٠٠٠٠٠ تومان دریافتی ماهانهدکترای حسابداری: بدون سابقه کار حداقل ٢٢٠٠٠٠٠ تومان دریافتی ماهانه.
10. کارشناس حسابداری: 10.000.000 ریال. کارشناس ارشد حسابداری: 15.000.000 ریال. دکترای حسابداری:25.000.000 ریال
 
نتیجه:به نظر می‌رسد حقوق دانش‌آموختگان جدید حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوت چندانی با دستمزد پایه‌ قانون کار نداشته باشد.
 
انتهای پیام 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ