کد خبر: ۱۲۷۸۴
۰:۰ - ۱۳۹۴/۳/۲۷

سهام خزانه در شورای عالی بورس تصویب شد/نظرسنجی از ناشران+ مفاد مهم
بورس پرس خبر می دهد:

سهام خزانه در شورای عالی بورس تصویب شد/نظرسنجی از ناشران+ مفاد مهم

کلیات سهام خزانه در کمیسیون فرعی شورای عالی بورس تصویب شد و قرار است مفاد اولیه و مهم آن امروز در کدال منتشر شود تا بعد از دریافت ناشران و فعالان، نهایی و اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی توسط مجلس و براساس ماده 28 تبصره 5 بند "ب" این قانون که تحت عنوان سهام خزانه بود، به سازمان بورس تکلیف شد تا پیشنهاداتی مانند سقف امکان خرید سهم ، فرایند حسابداری و... را در قالب دستورالعملی تدوین و به تصویب شورای عالی بورس برساند.

برهمین اساس ، بعد از تهیه پیشنهاداتی توسط سازمان بورس، عصر دیروز دستورالعمل پیشنهادی توسط کمیسیون فرعی شورای عالی بورس به تصویب رسید.

پیگیری های بورس پرس نشان می دهد قرار است مفاد اولیه و مهم این دستورالعمل امروز در کدال منتشر شود تا ناشران و فعالان بازار سرمایه نظرات خود را در اسرع وقت کنند.

به این ترتیب بعد از جمع بندی نظرات دریافتی و در صورت لزوم اعمال اصلاحاتی ، این دستور العمل در آینده ایی نزدیک در شورای عالی بورس بررسی و در نهایت تصویب می شود.

این درحالی است که مهمترین مفاد دستورالعمل مصوب کمیسیون فرعی شورای عالی شامل امکان خرید 10 درصد از کل سهام توسط شرکت ها به شرطی که از 50 درصد سهام شناور بیشتر شود یا 50 درصد از سهام شناور آزاد، اعلام برنامه های خرید و فروش سهام توسط هیات مدیره شرکت ها به همراه تعدیل یا تغییر برنامه های اعلامی و عدم امکان حق رای سهام خریداری شده توسط شرکت ها است.

همچنین علاوه بر لزوم هماهنگی های لازم توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی، سازمان حسابرسی درباره مواردی مانند ثبت سهام خزانه در دفاتر و موضوع مالیات و غیره ، باید استانداردهایی را آماده کند.

برپایه این گزارش، طبق بند ب ماده الحاقی 26 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی" شرکت های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب می رسد، می توانند تا 10 درصد سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه، در شرکت نگهداری کنند."

مهمترین بخش مرتبط این قانون با سازمان بورس ماده 28 تبصره 5 بند "ب" تحت عنوان سهام خزانه بوده و به سازمان بورس تکلیف شده تا پیشنهاداتی را در قالب دستورالعمل تدوین و به تصویب شورای عالی بورس برساند.

سهام خزانه (treasury stock) سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی است که توسط همان شرکت مجدداً خریداری می شود. طبق استانداردهای حسابداری، سهام خزانه یک دارایی محسوب نشده و سود حاصل از خرید و فروش آن نیز توزیع نمی‌شود. همچنین سهام خزانه از حقوقی نظیر حق رای، سود سهام، حق تقدم خرید سهام برخوردار نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ