کد خبر: ۱۲۸۰۸۷
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۲/۲۸

اثر تغییر نرخ دلار بر درآمد شرکت های بورسی و علت رشد شاخص در آینده
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

اثر تغییر نرخ دلار بر درآمد شرکت های بورسی و علت رشد شاخص در آینده

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به اثر تغییر نرخ ارز بر درآمد ریالی و ارزش پایه شرکت های بورسی،روند آینده شاخص بورس را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به نوسانات شاخص بورس طی یک هفته گذشته به خانه ملت گفت: تغییر قیمت ارز در اقتصاد ایران بر ارزش شرکت ها تاثیر مستقیم می گذارد و یکی از موضوعات مهم این بوده که با افزایش نرخ ارز قیمت دارایی پایه برای شرکت های بورسی نیز تغییر می یابد.

وی افزود: مفهوم تغییر قیمت دارایی پایه این است که قیمت سهام شرکت ها باید افزایش یابد و این بدین معنا است که تقاضا برای سهام شرکت ها افزایش یافته و عرضه کاهش می یابد و طبیعتا شاخص بورس که میانگین قیمت سهام شرکت های بورسی است با این افزایش بصورت طبیعی رشد پیدا می کند. نرخ ارز در درآمد شرکت های صادرکننده  بورسی تاثیر می گذارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نرخ ارز بر درآمد شرکت های صادرکننده نیز اثرگذار است، ادامه داد: صادرات بسیاری از شرکت های بورسی همانند پتروشیمی ها، فولادی ها، شرکت های سنگ آهنی و واحدهای مواد غذایی ارزی است، بنابراین زمانی که این شرکت ها دلار را با نرخ ۴ هزار تومان دریافت می کردند، رقم خاصی درآمد ریالی داشتند. در حال حاضر با تغییر نرخ ارز، درآمد ریالی شرکت های بورسی صادرکننده حدود ۳ برابر شده که این اثر درآمدی، سبب افزایش قیمت سهام شرکت ها می شود.

پورابراهیمی گفت:پیش بینی می شود روند افزایشی شاخص بورس در آینده  استمرار یابد. چراکه بازار سرمایه ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب منابع دارد تا نرخ بازده خوبی به سپرده گذاران بدهد. اولویت اول اقتصاد، تجهیز و جذب منابع نقدینگی سرگردان در جامعه از طریق بازار سرمایه برای ایجاد سرمایه گذاری مولد در اقتصاد به جای دلالی و واسطه گری است، لذا نرخ بازده نیز در ماه های آینده مثبت است. البته نوساناتی وجود خواهد داشت و  شاید ریزش هایی داشته باشد اما روند بلندمدت بازده به صورت قابل توجهی مثبت خواهد بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ