کد خبر: ۱۲۸۲۴۵
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۲/۳۱

انتقاد عضو اتاق بازرگانی از بسته ارزی جدید بانک مرکزی

انتقاد عضو اتاق بازرگانی از بسته ارزی جدید بانک مرکزی

عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از بسته ارزی جدید بانک مرکزی گفت: سهم 20 درصدی ورادات برای صادرکندگان بسیار اندک بوده و باید افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد لاهوتی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: طی ماه گذشته هجمه بسیاری علیه صادرکنندگان در خصوص عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات بر مبنای یک آمار غیرواقعی وارد شد و کار به جایی رسید که در شبکه‌های سراسری نیز به آن پرداخته شد و این در شرایطی است که روز به روز درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و باید بر صادرات تمرکز بیشتری کرد.

وی افزود: ارزش صادرات بسیار زیاد است و نیازمند بازگشت ارز صادراتی هستیم تا از این محل بتوانیم کشور را اداره کنیم اما به این موضوع گله داریم در حالی که باید از سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی حمایت شود، تضعیف می‌شوند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: بعد از یک هفته رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آمار ۱۸.۷ میلیارد دلار برای بازگشت ارز صادراتی اعلام کرده است که معادل ۶۰ درصد از ارز صادراتی بازگشته است. کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران چهار ماه است که در قالب نشست‌های هفتگی درباره میزان بازگشت ارز را با ارائه پیشنهاد برای اصلاح بخشنامه‌ها برگزار می‌کند، ولی انتظار داریم تسهیلات برای بازگشت ارز صادراتی بیش از گذشته شود.

وی به بسته جدید ارزی بانک مرکزی و مربوط به بازگشت ارز صادراتی اشاره و ادامه داد: بانک مرکزی قبل از ارائه این دستورالعمل باید اصلاحات لازم را بر روی آن انجام دهد. این در شرایطی است که پیشنهاد ۶ بندی را به رئیس کل بانک مرکزی از سوی اتاق ایران ارائه داده بودیم و توافقات مثبتی با وی  صورت دادیم که برخی از آنها در بخشنامه لحاظ شد ولی عمده مسئله‌ای که صادرات را با مشکل مواجه کرده، کانال‌هایی است که ارز باید از طریق آنها برگردد.

لاهوتی گفت: واردات در مقابل صادرات مهمترین ابزاری است که در شرایط تحریمی صادرکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. در حالی که سهم آن در بخشنامه اخیر بانک مرکزی تنها ۲۰ درصد است و این عدد بسیار پایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: روش بازگشت ارز به شکل اسکناس در همه بازارها امکانپذیر نیست و از سوی دیگر عرضه ارز در سامانه نیما نیز می‌تواند به عنوان یک ابزار مطرح باشد، ولی اینکه بانک مرکزی این موضوعات را به صورت کانالیزه تکلیف کند، می‌تواند روند رو به رشد بازگشت ارز صادراتی را مجدد آهسته کند . از رئیس اتاق بازرگانی انتظار می رود پیشنهادات اصلاحی را به رئیس کل بانک مرکزی داده و اجازه ندهد روند بازگشت ارز مجدد کُند شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ